Tr-606 vs RD-6

Patat Met

TB or not TB
Lid sinds
25 april 2005
Berichten
4.474
Locatie
Zak met Friet
Zoals sommigen wel zullen weten, hebben de oude TR boxen met DIN Sync een heel speciale timing.
Din Sync is niet sample nauwkeurig.
Dat lijkt heeeel erg, maar dat is het niet.
Het bewijs zijn de duizenden hard groovende house liedjes die op deze manier gemaakt zijn.
En geen van allen zijn sample nauwkeurig.
Daarnaast is de hards groovende muziek natuurlijk gemaakt door goede muzikanten die samen spelen.
En die zijn ook niet sample nauwkeurig.


Hier kan je wat metingen vinden.
Litmus — Innerclock Systems

Roland TR-606


Sequencer


Tempo-Slave Format > 24PPQ Din-Sync
External Sync Source > GRIDLOCK II
Source Jitter > Zero

Maximum Audio Out Jitter >
210 samples / 2.187 ms
Wat je hier niet vind is dat de TR boxen ook VOOR de masterclock kunnen triggeren.
Dit is imo erg belangrijk voor de groove. En veel moderne apparaten kunnen dit niet vanzelf doen.


Ik heb de RD-6 met de Tr-606 opgenomen en alle geluiden binnen 0,1dB RMS gelijk gemaakt, zodat de geluiden eerlijk vergeleken kunnen worden.
De RD-6 is boven de Tr-606 beneden.
Wat meteen opvalt is dat de Tr-606 wat meer comprimeert dan de RD-6.
En je kan de open hi hat langer maken als de 606 slave is, dat kan niet op de RD-6.
 

Attachments

  • Closed Hat.jpg
    Closed Hat.jpg
    88,4 KB · Bekeken: 120
  • Snare.jpg
    Snare.jpg
    93,3 KB · Bekeken: 82
  • Pedal Hat.jpg
    Pedal Hat.jpg
    108,9 KB · Bekeken: 77
  • Open hat short.jpg
    Open hat short.jpg
    70,9 KB · Bekeken: 80
  • Open Hat Long.jpg
    Open Hat Long.jpg
    77,7 KB · Bekeken: 75
  • Low Tom.jpg
    Low Tom.jpg
    94,1 KB · Bekeken: 73
  • Loop 1.jpg
    Loop 1.jpg
    128,5 KB · Bekeken: 73
  • Kick.jpg
    Kick.jpg
    109,1 KB · Bekeken: 73
  • Hitom.jpg
    Hitom.jpg
    88,7 KB · Bekeken: 68
  • Cymbal.jpg
    Cymbal.jpg
    78,1 KB · Bekeken: 83
Geluiden.

De master was de Jomox Alpha Base.
Die heeft midi uit en din sync uit.

De timing mag je zelf in je daw controleren.


Alle geluiden hebben maximale accent.
De lange open hihats kunnen niet goed vergeleken worden.
En de korte open hats zijn op de 606 iets korter.
De loop zijn alle geluiden op max, dat geeft ook geen eerlijk vergelijk. Maar het was niet te doen om elk geluid exact binnen 0,1dB rms te krijgen.


De RD-6 is best goed, ik moet terug komen op mijn eerdere statement dat de RD-6 k&t was.
De timing is wel duidelijk anders.
 

Attachments

  • Snare.wav
    5,4 MB
  • Pedal hat.wav
    5,1 MB
  • Open Hat Short.wav
    5 MB
  • Open Hat long.wav
    5,4 MB
  • Low Tom.wav
    5,1 MB
  • Loop 1.wav
    4,4 MB
  • Kick.wav
    5,4 MB
  • Hi Tom.wav
    4,8 MB
  • Cymbal.wav
    4,7 MB
  • Closed Hat.wav
    5,3 MB
En je kan de open hi hat langer maken als de 606 slave is, dat kan niet op de RD-6.
Kan ook op de Rd6, had dit in een filmpje gezien.
Die speciale timing zal allemaal wel..
In mijn opinie niet speciaal.
Wel leuk als je een meer humanized feel wil maar strak kan dan weer niet als je dat wel wilt.
Zo kon mijn MC303 heel leuk NI battery met kit aansturen en klonk erg menselijk.
Maar rete strak kon die dan weer niet.

Ik vind alleen de hihat highpass te hoog afgesteld op de rd6.
De rest boeit me weinig.
Als ik echt groovende beats wil maken gebruik ik toch een sequencer.
 
Hangt de TR606 nu aan een software clock en dan ga je kijken of de 606 strak loopt?
 
Een 808 heeft geen time simulation . Dat gebeurt als je aan de knoppen draait zit dan gaat deze meer vooruit draai je ze terug dan staat het weer gelijk normaal.
 
Hangt de TR606 nu aan een software clock en dan ga je kijken of de 606 strak loopt?
De master was de Jomox Alpha Base.
Die heeft midi en dinsync uitgangen.

Ik had ook de Beatstep pro kunnen gebruiken, maar ik ben de kabels kwijt.:okdan:


Een 808 heeft geen time simulation . Dat gebeurt als je aan de knoppen draait zit dan gaat deze meer vooruit draai je ze terug dan staat het weer gelijk normaal.
Wat het bijzondere is aan dinsync is dat de slave sequencer kan triggeren voordat de master klok hoog gaat.
Ik heb dit bij de TR-606 getest, de TR-808, de TB-303 en de Korg monotribe.
Mijn vermoeden is dat alle dinsync apparaten dit kunnen.
En idd als je aan de knoppen van de 808 zit is het effect groter.

Dit gedrag kan je ook met gewone hardware sequencers produceren.
Dat doe je door de masterklok door een waveshaper te halen.


Ik will ook wel een magisch denken chip in mijn drumcomputer.
Kijk eens naar de files die ik heb gepost in je DAW.
 
leuk en aardig allemaal, maar als je bijv dan een 808 en een 606 naast elkaar gebruikt dan gaat het dus phasen en doublen. Vandaar dat die roland cloud drumplugs zo goed werken naast elkaar. Alles samplesynced strak naast elkaar, geen 808 en 909 die elkaar uitphasen als je ze allebei gebruikt, maar aanvullen. Geen drift geen microsample aligning nodig, zo retestrak in de clock naast elkaar.
Ik heb het al eens vaker gezegd; die zgn groove is niet meer dan een te beperkte microprocessor (computer controlled) die in die TRs zitten, die dingen waren gewoon niet erg krachtig. Bij teveel info (meerdere steps tegelijk sequencen, knoppen roteren, gaat ie haperen/"grooven"

Zo gaat bij een D50 en een PG1000 ook je sound swiepen als je aan de faders controller snel heen en weer haalt. Die microporcessors kunnen het eigenlijk net niet aan :P
 
Kan me wel voorstellen dat bij bepaalde grooves die timing issues bij dragen.
Das bv ook een ding bij de Lin drum waar dingen gaan slepen.
Maar goed in een DAW of met een echte drumkit heb je veel meer controle.
Leuke weetjes maar uiteindelijk who give a f?
Als iets wat je doet maar goed aanvoelt.
Engelen pis verhaaltjes zijn verder niet belangrijk...
 
leuk en aardig allemaal, maar als je bijv dan een 808 en een 606 naast elkaar gebruikt dan gaat het dus phasen en doublen. Vandaar dat die roland cloud drumplugs zo goed werken naast elkaar. Alles samplesynced strak naast elkaar, geen 808 en 909 die elkaar uitphasen als je ze allebei gebruikt, maar aanvullen. Geen drift geen microsample aligning nodig, zo retestrak in de clock naast elkaar.
Ik heb het al eens vaker gezegd; die zgn groove is niet meer dan een te beperkte microprocessor (computer controlled) die in die TRs zitten, die dingen waren gewoon niet erg krachtig. Bij teveel info (meerdere steps tegelijk sequencen, knoppen roteren, gaat ie haperen/"grooven"

Zo gaat bij een D50 en een PG1000 ook je sound swiepen als je aan de faders controller snel heen en weer haalt. Die microporcessors kunnen het eigenlijk net niet aan :P
Duizenden house plaatjes.....
 
Voor zover er al een "magische groove" zit in oude houseplaatjes (persoonlijk vind ik het overgrote merendeel gedateerd plat 4/4 stampwerk, en heb er behalve af en toe nostalgisch terugblikken niet veel meer mee), lijkt me deze eerder veroorzaakt door de gejatte baslijntjes afkomstig van oude funk, soul en discoplaten dan dat de drumcomputer zich af en toe verslikt in teveel data. En lekkere pompcompressie erop natuurlijk.
 
Ja er zijn wel een paar mooie platen gemaakt maar idd....
Ik deel die mening ook wel.
Als je dan het origineel hoort is er vaak weinig aan de remix.
 
De master was de Jomox Alpha Base.
Die heeft midi en dinsync uitgangen.

Ik had ook de Beatstep pro kunnen gebruiken, maar ik ben de kabels kwijt.:okdan:



Wat het bijzondere is aan dinsync is dat de slave sequencer kan triggeren voordat de master klok hoog gaat.
Ik heb dit bij de TR-606 getest, de TR-808, de TB-303 en de Korg monotribe.
Mijn vermoeden is dat alle dinsync apparaten dit kunnen.
En idd als je aan de knoppen van de 808 zit is het effect groter.

Dit gedrag kan je ook met gewone hardware sequencers produceren.
Dat doe je door de masterklok door een waveshaper te halen.



Kijk eens naar de files die ik heb gepost in je DAW.
DIN sync op de MonoTribe?
 
Back
Top