Sweet lullaby

@vink (en andere geinteresseerden uiteraard :) )

Vervolg Dorian’s humble tutorial
Eerder in deze thread legde ik de vocal chain uit. Nu de master buss.

Master.png


WOW & FLUTTER
Allereerst is er de Wow & fluter track (rechter track in het plaatje), waar een aantal instrumenten (o.a. de piano) doorheen gejaagd worden voor ze naar de master gaan.

• Er zit een automation op de wow en flutter van Arturia’s Tape Mello-Fi.
Da’s een lofi tape VST die je geluid heerlijk aan gruzelementen slaat. Bij deze song is ie subtiel afgesteld.

• De Fast balancer is een luie manier van EQ-en, met een AI die voor je regelt wat er moet gebeuren.

• VQP-258A. Passive EQ met een gentle slope die analoge warmte toevoegt.


MASTER
Vandaar komen we bij de master buss (linker track). Hier komen ALLE tracks uit de hele song samen.

• Britsonbuss is het broertje van Britsonchannel (zie eerdere tutorial post hierboven). Het simuleert een Neve console master buss, terwijl de Britsonchannel bedoeld is voor losse tracks.

• True Iron zorgt voor analoge punch en warmte. Zie uitleg in eerdere post.

• Black Rooster Magnetite: is een bloedmooie tape simulator. Voegt veel warmte en wat saturatie toe. De wow en flutter staat hier ook aan maar subtiel, enkel om te simuleren dat er in de master met analoge tape is gewerkt.

• Gem Comp G. Industry standard VCA compressor voor de master buss, met snelle attack en release. Zo’n beetje gebruikt in de meeste popsongs sinds de jaren ’80 (of wanneer dat ding ook is uitgevonden). Het maakt alles lekker strak en punchy.

• Gem Comp670. De legendarische Fairchild tube compressor, met een trage attack en release. Maakt het daarom niet zozeer punchy of strak, maar zorgt voor een romige saus (vooral bloedmooi in het mid laag). Het zorgt dat instrumenten samen worden gesmolten tot een geheel zodat het niet meer losse instrumenten zijn maar een song waarin alles uit dezelfde realm lijkt te komen. Dat effect wordt ook wel “glue” (lijm) genoemd en kun je ook bereiken met een saturatie VST op je master i.p.v. een compressor. Maar dan heb je niet die befaamde Fairchild sound 8)

• StandardClip. Is een limiter om te zorgen dat de eerste buss niet clipt (= bot afkapt als ie te hard wordt, wat gruwelijk lelijk is). Maar het werkt ook mee om al wat harde pieken iets af te vlakken zodat de limiter aan het eind (de Fabfilter) wat minder hard hoeft te werken (minder kans op artefacts zoals iets te heftige dips in de sound).


MASTER 2
Mulab (= DAW) laat 6 VSTs per track toe, dus doorlussen naar een volgende chain.
Mulab van forumlid @MuTools is trouwens een superfijne Belgium made DAW :geslaagd:. Meer info hier: MuLab 9 released

• True dynamics. Een jaren ’50 variable-mu (tube) compressor met een eigen karakter, die de muziek subtiel wat meer laat ademen en deinen. Onlangs ontdekt. Deze vult de Gem Comp670 heel mooi aan qua karakteristiek. Ze werken een beetje samen.

• Fast balancer. Zie uitleg boven.

• Harmonic maximizer. De beste en meest uitgebreide exciter die ik ken. Exciters voegen harmonischen toe, zodat de helderheid verbetert in de hoogste regionen. Moet je subtiel mee omgaan anders wordt alles schel en sissend. Je kan er ook andere regionen (bas en mid-laag) breder mee maken door daar harmonischen toe te voegen, maar op een master track is dat enkel nodig als je laag mist. Da's hier niet aan de orde.

• Bassroom. Dit doet iets magisch met de bassen wat me zelf niet lukt met EQ op mijn bescheiden studio monitoren. Je hoort direct dat het laag beter klopt.

• Fabfilter Pro-L2. Limiter die zorgt dat extreme pieken worden teruggedraaid. Hier zorg ik dat het gerenderde eindresultaat op –14 LUFS uitkomt (= zintuiglijke, subjectief waarneembare loudness). Dat is de standaard van de meeste streaming diensten. Hierdoor heb je zelf in de hand dat ze niet teveel je track gaan kompressen e.d.


Nawoord
That’s it. Ik hoop dat het gewaardeerd wordt.
Heb er lol in, dus wie weet voor herhaling vatbaar.

Cheers, Dorian
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top