A date with Lizzie Borden (cheesy)

Dorian Urac

Cozy stay-at-home rock star
Lid sinds
12 oktober 2022
Berichten
271
Locatie
Utrechtse Heuvelrug
Gewoon omdat het kan, een cheesy boogiewoogie met een catchy refreintje :W



Op de zang en de 2 elektrische gitaren na is alles gemaakt met virtual instruments:
XLN AD2 drums, EZbass, OT Sine blazers, Ample sound akoestische gitaar, UVI pick guitar.

De tekst gaat over een zekere gothic cult dame uit de Victoriaanse tijd, die ervan werd verdacht dat ze haar vader en stiefmoeder op beestachtige wijze had vermoord met een hakbijl.
Lizzie Borden - Wikipedia

Lizzie_borden.jpg


Er zitten allerlei woordgrapjes in die verwijzen naar de moordzaak, dus hieronder de songtekst.
Laat me vooral weten in hoeverre je deze cheesyness aan kan en of ik niet snel terug moet naar new wave 80s pulp e.d. :D

Enjoy!

––––––––––––––––––––––––––

Lyrics
I went on a date with a girl named Lizzie Borden
The loveliest creature I had ever seen
The first time I saw her she was cutting down a tree
Forty whacks should do it, she said to me

Lizzie Borden
She’s my date

I went to the house of the spinster Lizzie Borden
Her dad wasn’t home, so I guess he was gone
She said she had a fight with her mum
But she buried the hatchet
I guess me and Lizzie, we were home alone

Lizzie Borden
She’s my date

Lizzie whispered in my ear: close your eyes
I guess I was in for a big surprise
There was a tension in the air
As if she was sharpening blades
Oh Lizzie Borden, you won’t leave me in one piece

Lizzie Borden
You wicked girl

Lizzie Borden
My final mate
 
Laatst gewijzigd:
Best leuk de muziek. Niet echt mijn smaak maar wel leuk.
Denk wel dat de zang een stuk beter kan.
Klinkt nu een beetje alsof je opleest van een papier en niet zingt.. of bijna.

Lijkt me veel leuker als je er boogie woogie rock en roll over heen blert met wat pit en overtuiging.
 
Niet echt mijn smaak maar wel leuk.
Niet gemaakt omdat ik zelf nou zo’n fervente boogie woogie luisteraar ben. Het doel erachter is uiteraard humor, maar ook om eens iets anders uit te proberen. Ik had ooit beloofd op dit forum om van iedere muziekstijl een liedje te maken. Dit is daar eentje van. Nog zo'n 20.000 muziekstijlen te gaan, dus ik ben er bijna! :dubbel: :dubbel: :dubbel:
Lijkt me veel leuker als je er boogie woogie rock en roll over heen blert met wat pit en overtuiging.
Hm, niet zo mee eens. Dan is het verhalende weg, alsmede het humoristische toontje. Ik had eerder wijlen Johny Cash hierbij in gedachten als lichtend voorbeeld, die vaak half pratend met een sonore stem bijna-vertellingen deed op country & western en rock ’n roll.
Daarnaast ben ik persoonlijk niet zo’n fan van stemverheffingen, of nog erger… belting. Brrrrrrr 8D (Bij Mariah Carey denk ik al snel *crinch*, al snap ik heus ook wel dat het knap is. Maar ik hou persoonlijk meer van ingetogen (zoals de genoemde Johny Cash en consorten). Maar da’s uiteindelijk niks anders dan smaak.)

Ik vind het hele concept leuk Dorian! Leuk, gevat en een beetje storytelling in een grappig sixties jasje 👍
Dank weer voor het luisteren Morty! Je snapt exact wat ik hiermee wil bereiken. Dat maakt me blij! :)

Grappig hoor.
Yessss, mijn twisted dark sense of humor.
Probably not everyone’s cup of tea :maffia:
 
Laatst gewijzigd:
Het is ook niet echt mijn stijl en kan het eigenlijk niet met synths associëren maar dat neemt niet weg dat het lekker weg luistert. En ik ben het met Dorian eens dat de ´vertellende´ zang hier prima op z´n plaats is :).

Eindconclusie: een cheesy :okdan: .

:doei:
 
Daarnaast ben ik persoonlijk niet zo’n fan van stemverheffingen, of nog erger… belting. Brrrrrrr 8D (Bij Mariah Carey denk ik al snel *crinch*, al snap ik heus ook wel dat het knap is. Maar ik hou persoonlijk meer van ingetogen (zoals de genoemde Johny Cash en consorten). Maar da’s uiteindelijk niks anders dan smaak.)
+1!

Niks mis met parlando, zeker als je wat te vertellen hebt. Leuke track, tekst maakt het een fijne "murder ballad"... De instrumentatie zou wel wat dikker mogen, het klinkt een beetje slapjes. Het is lastig om het te evenaren, maar iets meer in de stijl van de Dap-Kings; wel een "vintage", rauwe sound maar steviger.
 
Eindconclusie: een cheesy :okdan: .
Thanks! leuk dat je ‘m waardeert.

kan het eigenlijk niet met synths associëren
En toch is dit volledig in elkaar gezet met VSTs / virtual instruments (op de elektrische gitaar na) :D

Je opmerking brengt me wel tot een filosofische gedachte:

Wat is een synth?

Van een SH101 snap ik dat, maar is een sampler een synth? En wat is het verschil tussen een Moog die bijvoorbeeld semi-perfect een hobo namaakt, tegenover een sample van een hobo die je met toetsen bespeelt? De manier van spelen (toetsen) is hetzelfde. En de klankopwekking gebeurt ook in een elektronisch circuit.

In mijn liedje haal ik samples door filters en drives heen om het vintage gruizelig te laten klinken. Filters zitten in synths, maar ook los in DAWs. Daar zitten wel meer knopjes in om sound te manipuleren. En je kan er virtual instruments uit laten klinken met sequenced midi-noten en al. Zijn DAWs dan eigenlijk ook niet synths? :dubbel:

De definitie van synthesizer op Wikipedia luidt: "Een synthesizer is een elektronisch muziekinstrument dat klanken en geluiden kunstmatig opwekt.” Hm, dan is mijn liedje volgens deze definitie dus gemaakt met synthesizers. Of is “de opwekking” gebeurd tijdens het samplen van de instrumenten door UVI, Ample sounds, e.d.? Dan is het liedje akoestisch :?. Arghhh en wat als je iets akoestisch opneemt en in je DAW in stukjes snijdt en anders aan elkaar plakt? Da’s dan rudimentair eigenlijk ook samplen :erm:

Hm, ik draaf wat door, maar ik moet inderdaad toegeven dat de randjes van het forum hier wel wat worden opgerekt. Wellicht een interessant onderwerp voor een los topic: Wat is een synth?

PS: eigenlijk hoop ik dat iemand iets briljant hierover zegt waardoor samplers en DAWs opeens overduidelijk GEEN synth blijken te zijn. Dan kan de arme Dorian weer rustig slapen :dubbel:

iets meer in de stijl van de Dap-Kings
Ik zal dat eens beluisteren. Thanks voor de tip en voor het luisteren!
Wat nog mist is rock 'n roll gitaarsolo-achtige meuk om het op te krikken, maar daar ben ik helaas niet goed genoeg voor op gitaar =(

Cheers! :W
 
Laatst gewijzigd:
Ik heb ook niet beweerd dat het niet met synths gemaakt is, hè :). Datzelfde zeg ik bij orkestrale arrangementen bij films of TV series. Die kan je ook nauwelijks onderscheiden van een echt filharmonisch orkest terwijl het met samplersuites gemaakt is.

Beschouw het dus zeker als een compliment :okdan:
 
Back
Top