Energizer [Dance/Trance, Roland JD-08/MC-707/TR-06, Vermona Mono Lancet]

Droomsfeer

https://droomsfeer.nl
Lid sinds
7 september 2021
Berichten
369
Locatie
Limburg


Instruments:
* Roland JD-08 (preset A.53: Ac.Piano 1)
* Roland MC-707 (synths and drums)
* Roland TR-06 (drums)
* Vermona Mono Lancet '15 (bassline)

Effects:
* Boss DC-2W Dimension C (spatial processing for Roland JD-08 )
* Chase Bliss Audio Mood MKII (reverb for Roland JD-08 )
* Strymon Deco v2 Tape Saturation & Doubletracker (cassette algorithm for complete stereo mix)
* Universal Audio (UAFX) Golden Reverberator (plate algorithm reverb)
 
Toen ik die "golfvorm" in de SC player zag dacht ik:"Dat ziet er uit als een steeds maar herhalende loop en zal vast saai zijn" Helemaal niet dus, lekker fris, fijne geluidjes, wordt blij van zulk werk. Klasse!
 
Toen ik die "golfvorm" in de SC player zag dacht ik:"Dat ziet er uit als een steeds maar herhalende loop en zal vast saai zijn" Helemaal niet dus, lekker fris, fijne geluidjes, wordt blij van zulk werk. Klasse!
De waveform in SoundCloud ziet er inderdaad wat statisch uit t.o.v. de variaties die de track gaandeweg heeft.

Energizer is trouwens tot stand gekomen door de vraag vanuit collega's op het werk: "Maak je ook wel eens andere muziek?". Het is wel even geleden hoor, de laatste keer dat ik een volledige Dance track heb gemaakt. Het duurde even voordat ik weer de smaak te pakken had qua structuur. Op zich is het eindresultaat wel leuk geworden. Een fris briesje naast al het Ambient-achtige spul vanuit studio Droomsfeer.

Naast mijn sfeermuziek, zullen de komende tijd ook weer enkele Dance tracks gaan verschijnen. :) Het is eigenlijk toch wel een fijne afwisseling, die ook weer energie oplevert om muziek te blijven maken.
 
Je kick mag nog iets meer aandacht. Het is nu net iets te veel in de richting van een doff dreun die wel wat meer body mag hebben. Ook weer niet te veel, want dat komt de track niet ten goede. Heb het idee dat er een par percussie geluidjes de kick in de weg zitten. Hier zou je misschien iets meer aandacht aan kunnen geven. De track zelf vind ik best wel lekker, zit leuke afwisseling in me leuke geluiden.
 
Je kick mag nog iets meer aandacht. Het is nu net iets te veel in de richting van een doff dreun die wel wat meer body mag hebben. Ook weer niet te veel, want dat komt de track niet ten goede. Heb het idee dat er een par percussie geluidjes de kick in de weg zitten. Hier zou je misschien iets meer aandacht aan kunnen geven. De track zelf vind ik best wel lekker, zit leuke afwisseling in me leuke geluiden.
De kickdrum komt uit de Roland TR-06 drumcomputer. Het volume stond op 13:30 uur ongeveer, en de drive knop op 12:00 uur. Het kanaalvolume op de Bastl Bestie mixer, stond op +3 dB zoiets. Op de Roland MC-707 was niet direct plek meer om nog een extraatje te doen met de kick. Tenminste, vaak doen wat trucs uithalen met gelaagde kickdrums. Zonder het hele project om te gooien, was dat niet meer mogelijk.

Qua percussie bleek achteraf e.e.a. niet helemaal nar wens met de volumes. Met name de scherpe TR-606 stijl hi-hats stonden te hard. Dat viel niet zo op met de hoofdtelefoon, maar was direct merkbaar met een testsessie op wat andere apparatuur (telefoon/tablet/speakers). Hierdoor moest uiteindelijk wat geschaafd worden qua mastering van de mix. Daar ben ik eerlijk gezegd niet zo heel sterk in, want het ontbreekt gewoonweg aan diepgaande kennis over geluidsspectrums, curves en wat nog meer. Daardoor leunt het vooral op de licht aangepaste presets uit iZotope Ozone Elements. Bij nog meer zelfstandig schaven aan de mix, gaat het waarschijnlijk slechter worden dan het op dit moment is. Of alles moet weer volledig in één take opnieuw worden opgenomen. Het switchen van drum patterns, en de filter tweaks, dat gebeurd allemaal live. Daar zijn ook weer een redelijk aantal pogingen (en dus tijd) mee gemoeid.

Maar toch bedankt voor de tips hoor. Bij toekomstige tracks zal dit nog worden meegenomen qua aandachtspunten.



Iedereen bedankt voor het luisteren en de comments. 8)
 
Back
Top