Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Misschien was je muziek gewoon niet goed genoegIk heb weleens wat meditatie / ambient shizzle op 432hz gemaakt omdat ik ergens had gelezen dat je dan in contact komt met de kosmische oermoeder ofzo, maar het werkte helaas niet
De orgelpartij een halfje transponeren was geen optie?Klopt. Maar het gebeurt soms wel. Bijvoorbeeld als een concertvleugel mee speelt met een orkest. De concert pitch is afgelopen honderden jaren niet altijd 440Hz geweest. Als als een dirigent er voor kiest iets op de "originele" toonhoogte te doen, kan dat anders zijn dan 440Hz. Dan moet de piano om gestemd (als die piano dat kan hebben). Meestal laat je een piano wel gewoon staan op zijn basis hoogte, maar dat hoeft dus ook niet per se 440Hz te zijn (maar is in de meeste gevallen wel zo).
Een anektdote mbt concert pitch: Ik zong ooit in een studentenkoor waar we het Requiem van Fauré deden in een kerk. Dat orgel was gestemd op 450/460Hz of iets dergelijk. In ieder geval zo hoog dat het boven de limiet van het orkest was. De blazers konden niet hoger stemmen. Er was dus een mismatch tussen het orgel en het orkest qua stemming. Er is toen gekozen om het orgel en orkest nooit tegelijk te laten spelen, maar zelf met de partijen over en weer was dat niet echt prettig oeps..
Nee want dan zou het hele orkest waarschijnlijk ook moeten transponeren. Stemming van het orgel was niet precies een andere toonsoort. Of die organist kon het niet on the fly transponeren.De orgelpartij een halfje transponeren was geen optie?
Hola nap.Waarom zien jouw posts er altijd uit als een gedichtje?
ik kwam er onlangs achter dat ik vanuit het niets een perfecte C kan fluiten. Dus kan me voorstellen dat Baas van Halen daar ook geen probleem mee had.
Volgens mij word ik oud maar ik vind autotune live echt wack. hoezo live?
En optredens waar 80 % backing track is.
Piano transponeren lijkt me niet handig als je ooit op een wurly, rhodes of piano moet spelen ga je af.
Als hij vraagt om G Maj dan is dat niet transponeren maar evt een preset scale zodat hij geen noten out of key kan spelen of idd autotune.
Beide situaties zijn naar mijn mening 'wack'.
Zoiets doen echte muziek goden niet.
Barok orkesten zeker niet hoor. Symphonie orkesten vaak wel, alhoewel er ook een aantal zijn die hoger stemmen. Maar dat is niet heel veel. 441 tm 443.Bij een live orkest is het altijd
440 wereldwijd
Dus rekening houden met de
Zangers.
Een tenor zit in zijn hoogte
Anders helemaal mis.
Mijn instrumenten zijn dus altijd op 440 .
Ook op YouTube kan ik gewoon meespelen of zingen.
Groeten van andreos
Sorry ik heb het niet overBarok orkesten zeker niet hoor. Symphonie orkesten vaak wel, alhoewel er ook een aantal zijn die hoger stemmen. Maar dat is niet heel veel. 441 tm 443.
Ik dacht hetzelfde. Als zanger kan ik me makkelijk een beetje aanpassen. Op een piano of gitaar is dat een stuk lastiger, dan moet je hem opnieuw gaan stemmen.Ik weet dat je een zanger bent! Maar ik snap eerlijk gezegd niet helemaal wat je bedoelt met dat het moet "kloppen voor zangers".
Hola Ohtar,Hey Andreas,
Ik weet dat je een zanger bent! Maar ik snap eerlijk gezegd niet helemaal wat je bedoelt met dat het moet "kloppen voor zangers". Als zanger merk je nauwelijks dat je niet precies op 440Hz, tenzij je een absoluut gehoor hebt. Bovendien zongen de zangers in de tijd van Mozart ook op 420Hz. Die 440Hz is ook maar (een beetje) willekeurig gekozen om consensus te bereiken. Hieronder een interessant wetenschappelijk artikel over de ontwikkeling van de concert stemming door de jaren heen in de VS. Daar staat bijvoorbeeld ook de Chicago SO op 442Hz speelde tot 1991en the New York Philharmonic zelf nu nog op 442Hz speelt.
Met een gewoon liedje is dat geen probleem.Ik dacht hetzelfde. Als zanger kan ik me makkelijk een beetje aanpassen. Op een piano of gitaar is dat een stuk lastiger, dan moet je hem opnieuw gaan stemmen.
Is het niet dat voor sommige zangers (tenors) het halen van die hoge C juist een beetje de sport is?
Ik betrap mezelf er trouwens altijd op dat 'n voor mij bekend liedje meteen anders klinkt als het 'n halve of hele noot lager of hoger wordt gespeeld/ gedraaid.. Heel soms transpose ik weleens stukken omdat het te laag is voor de Alt sax.. of gewoon omdat de 'key' ellendig lastig speelt. In het begin even wennen maar later hoor je dat zelf gelukkig niet meer..
Sommige gitaarpartijen zijn ook alleen maar te doen met open snaren.. je kunt dan eenvoudig omhoog met een Capo maar omlaag is alleen mogelijk door de gitaar in zijn geheel omlaag te stemmen, of je moet de hele partij omgooien en kunt sommige technieken (hammer on en pull off) op bepaalde noten niet meer toepassen.. Maar soms moet je wel omdat een stuk gewoon te hoog is voor een vocalist..
Hoi, over je 1e zin.. ja maar.. dat kan helemaal niet met een akoestische piano, alleen met een digitale piano. En al was het een digitale piano, dan is het transponeren en hoeft hij niemand te roepen, laat staan te zeggen dat het in G-Majeur is.Dat verhaal van Coldplay zou inderdaad kunnen zijn dat de zanger gewend is het liedje hoger te spelen (bijvb in A) maar dat hij daar nu even niet bij kwam. Dus dat het liedje een hele lager klinkt bijvoorbeeld. Dat gebeurt veel. Ik doe het zelf nooit, want er schuilt altijd gevaar in je piano transponeren! Ik vind de suggestie van Niets mbt de autotune preset ook helemaal niet gek.
Wat betreft 440Hz. Er zijn heel veel redenen waarom liedjes niet exact 440Hz zijn, los van dat puristen 432/435Hz verhaal. Er zijn bijvoorbeeld instrumenten die niet exact 440Hz gestemd zijn, bijvoorbeeld omdat dat technisch niet meer lukt (mijn piano thuis bijvoorbeeld), of bijvoorbeeld orgels uit de barok tijd, waar de concert pitch nog 415Hz was. Een andere reden is omdat het liedje begonnen is met een gitaar die niet exact 440 was. (ik heb wel eens gelezen dat Eddy van Halen nooit stemde op 440. Hij stemde gewoon zijn gitaar en de bas stemde weer op hem en dan namen ze een liedje op. Dan is het natuurlijk nooit exact 440Hz).
Waar zou ik naartoe moeten 'transponeren', om je post te begrijpen? ik doe m'n best, maar zie het echt niet.Het een heeft niets te maken
Met het ander.
Orkest 440.
Kan een zanger er niet bij
Dan transponeer je het naar zijn hoogte of laagte.
Dat is niet zo moeilijk.
Volg de cirkel .
Of zoals ik het geleerd heb.
Dus c
D.e f g a b c.
Waarbij dus een mol of fies komt.
Soms ook in hetzelfde lied
of compositie.
Groeten van andreos.