Live piano in toonsoort?

stevy

Ouwe rot
Lid sinds
1 november 2005
Berichten
661
Locatie
Near Amsterdam
Ik had geen idee waar ik dit moest posten, dus eens Synthforum proberen :-).

Ik was gisteren bij Coldplay en daar werd een nummer aangevraagd dat niet op de speellijst stond. Chris Martin vroeg toen aan de techniek: can you put it on G major? Dat ging over zijn piano, het was immers een piano solo. Ik heb dat eerder in die concerten ook wel eens gezien, online, dat de piano een andere toonsoort had dan de rest van de instrumenten en dat ging niet helemaal goed.

Maar , hoe werkt dat? Waarom een piano in G Major zetten? Is dat zodat eigenlijk alle toetsen sowieso in G major vallen, ook de naastgelegen toetsen? En dus eigenlijk een beetje valsspelen? Gebeurt dat vaker en bij meerdere bands?
 
Met gitaren zijn verschillende stemmingen vrij gebruikelijk (drop D, standard D etc.), maar op piano heb ik er nog nooit van gehoord. Een piano 'omstemmen' naar een andere toonsoort lijkt me ook niet eenvoudig, tenzij hij een digitale piano gebruikt? Wilde hij niet zijn digitale bladmuziek getransponeerd hebben misschien?
 
Misschien moest ie wegens stemdosering lager gestemd worden.. ? Die tours zijn best zwaar en concerten lang en uitputtend. Een stem is een spier die zijn beperkingen kent.
Alle moderne stage piano's kunnen transposen (omlaag en omhoog). Sommige keys spelen nu eenmaal lekkerder door de combi van zwarte en witte toetsen en bepaalde grepen..

Hier speelt ie het ook veel lager dan het origineel.. maar als het een gewone piano was, die er stond kan het natuurlijk niet..

 
Laatst gewijzigd:
Lurk normaal gesproken op het forum maar bij deze toch even een reactie. Als hij ook zong bij het spelen van de piano ging het om de auto-tune scale preset op de vocals. Ja, die gebruiken de meeste bands zelfs live.
 
Haha.. Autotune preset.. zou kunnen.. hierboven (video in London) wordt dat zeker niet gebruikt :P

Madonna had wel een keer last van een verkeerder autotune preset..
 
Waarom een piano in G Major zetten?
Om minder te moeten omrekenen naar toonladders waarin men niet vertrouwd is. Gitaristen gebruiken daar bvb een capodaster voor, (digitale) pianisten transponeren dan weer zodat ze hun spiergeheugen kunnen aanspreken ipv hun abstract redeneervermogen. Dus om minder te denken en gemakkelijker te doen.
 
Hola.
Dit noemen ze transponeren.
Word soms ook in klassieke
muziek gebruikt.
Zelfs beroemde tenoren.
Hoor ik het soms ook bij.

Groeten van andreos.
 
Kon hij geen capo op die vleugel zetten? 😁

P.S. Ik heb in het verlengde ook een vraag. Ik speel regelmatig liedjes van bijvoorbeeld Spotify mee. Soms zit de piano er een halve toon onder. Waarom is dat? Hebben ze de piano dan anders gestemd? Of zetten ze de track dan een fractie langzamer op een album? Ik heb dat nooit begrepen.

Bij een gitaar kan ik me er wel iets bij voorstellen, dan stem je op gehoor.
 
je bedoelt dus dat a niet 440 is maar ander?
Ja, dat. Ik ben niet zo van de termen 😀 Dus een pianoliedje, waarbij de piano er gewoon een fractie onder zit. Misschien hebben ze dan de piano afgestemd op de gitaar? Maar dan moet je dat denk ik ook doen voor andere instrumenten, toch? Het is een recente CD. Geen jaren '60 tape-dingen die daardoor anders klinken.
 
Ja, dat. Ik ben niet zo van de termen 😀 Dus een pianoliedje, waarbij de piano er gewoon een fractie onder zit. Misschien hebben ze dan de piano afgestemd op de gitaar? Maar dan moet je dat denk ik ook doen voor andere instrumenten, toch? Het is een recente CD. Geen jaren '60 tape-dingen die daardoor anders klinken.
Er zijn puristen die 440 niet kunnen waarderen (of zelfs verdragen :D ), daar zit een heel verhaal achter.. google het maar eens. Hoe het ook zij, ze willen dan liever 435 of 432. Dat kan het zijn, het kan ook dat er instrumentalisten bij zijn (strijkers, blazers, etc) die andere zwevingen/stemming hebben. Vaak is het wel een bewuste keuze, het lijkt me -zeker bij professionele songs- niet dat iemand ontstemd is.. en de rest zegt "ok eh, dan gaan wij ook maar lager" :P

Hier een fractie van de 440 not-440 rabbithole: A432 vs A440: Which Tuning Standard Sounds Best and Why?

Vwb het concert van Coldplay, het is mij uit dit topic niet helder, of het nu wel/geen akoestische piano is.. en, of hij idd niet gewoon zijn eigen Auto-Tune bedoelt. Hij roept tenslotte G-major, dat is niet wat je roept als het om stemmen van een instrument gaat, ook niet als je wilt transponeren (wat niet kàn met een akoestische piano). Ook, als hij een digitale Grand speelt, hoeft hij geen hulp.. dan kan hij zelf transponeren, wat me sterk lijkt.

Ik ga daarom ook voor: auto-tune settings van z 'n zang.
 
Dat verhaal van Coldplay zou inderdaad kunnen zijn dat de zanger gewend is het liedje hoger te spelen (bijvb in A) maar dat hij daar nu even niet bij kwam. Dus dat het liedje een hele lager klinkt bijvoorbeeld. Dat gebeurt veel. Ik doe het zelf nooit, want er schuilt altijd gevaar in je piano transponeren! Ik vind de suggestie van Niets mbt de autotune preset ook helemaal niet gek.

Wat betreft 440Hz. Er zijn heel veel redenen waarom liedjes niet exact 440Hz zijn, los van dat puristen 432/435Hz verhaal. Er zijn bijvoorbeeld instrumenten die niet exact 440Hz gestemd zijn, bijvoorbeeld omdat dat technisch niet meer lukt (mijn piano thuis bijvoorbeeld:)), of bijvoorbeeld orgels uit de barok tijd, waar de concert pitch nog 415Hz was. Een andere reden is omdat het liedje begonnen is met een gitaar die niet exact 440 was. (ik heb wel eens gelezen dat Eddy van Halen nooit stemde op 440. Hij stemde gewoon zijn gitaar en de bas stemde weer op hem en dan namen ze een liedje op. Dan is het natuurlijk nooit exact 440Hz).
 
Hola.
Dit noemen ze transponeren.
Word soms ook in klassieke
muziek gebruikt.
Zelfs beroemde tenoren.
Hoor ik het soms ook bij.

Groeten van andreos.
Waarom zien jouw posts er altijd uit als een gedichtje?
 
ik kwam er onlangs achter dat ik vanuit het niets een perfecte C kan fluiten. Dus kan me voorstellen dat Baas van Halen daar ook geen probleem mee had.

Volgens mij word ik oud maar ik vind autotune live echt wack. hoezo live?
En optredens waar 80 % backing track is.
Piano transponeren lijkt me niet handig als je ooit op een wurly, rhodes of piano moet spelen ga je af.

Als hij vraagt om G Maj dan is dat niet transponeren maar evt een preset scale zodat hij geen noten out of key kan spelen of idd autotune.
Beide situaties zijn naar mijn mening 'wack'.
Zoiets doen echte muziek goden niet.
 
Bij een gitaar vind ik dat heel logisch. Maar als je dan een piano mee wilt laten spelen, moet je hem compleet opnieuw stemmen toch? Dat lijkt me een enorm gedoe.
Klopt. Maar het gebeurt soms wel. Bijvoorbeeld als een concertvleugel mee speelt met een orkest. De concert pitch is afgelopen honderden jaren niet altijd 440Hz geweest. Als als een dirigent er voor kiest iets op de "originele" toonhoogte te doen, kan dat anders zijn dan 440Hz. Dan moet de piano om gestemd (als die piano dat kan hebben). Meestal laat je een piano wel gewoon staan op zijn basis hoogte, maar dat hoeft dus ook niet per se 440Hz te zijn (maar is in de meeste gevallen wel zo).

Een anektdote mbt concert pitch: Ik zong ooit in een studentenkoor waar we het Requiem van Fauré deden in een kerk. Dat orgel was gestemd op 450/460Hz of iets dergelijk. In ieder geval zo hoog dat het boven de limiet van het orkest was. De blazers konden niet hoger stemmen. Er was dus een mismatch tussen het orgel en het orkest qua stemming. Er is toen gekozen om het orgel en orkest nooit tegelijk te laten spelen, maar zelf met de partijen over en weer was dat niet echt prettig:) oeps..
 
Back
Top