Live piano in toonsoort?

Mijn eerste optreden met een pianist.
Die gaf ik bladmuziek in g.
Hij begreep er niets van.
Dus speelde hij wat anders
ik heb hem gevraagd te stoppen Omdat het publiek dus dacht dat ik vals zong.
Dus vervolgens mijn lied afgemaakt zonder muziek.

Groeten van andreos.
 
Nee, ik wil niet weten wat de kwinten of kwartencirkel is :D (die ken ik wel no worries) maar wat jij bedoelt.

ik heb hem gevraagd te stoppen Omdat het publiek dus dacht dat ik vals zong
Interessant.. als 2 mensen beginnen te zingen, en het is vals. Wie van de 2 is vals?

Dat weet je niet :) Klinkt mij meer in de oren, als dat 1 van de 2 toondoof is, of de ander weigert mee te bewegen. Als ik zou gaan zingen, en de pianist start in G, of in F.. dan zou ik me gewoon aanpassen en verderzingen. Sterker nog, ik zou wellicht nieteens weten dat hij (stiekem/per ongeluk) in F aan het spelen was.

Vals, is een afwijking in het kleine / micro, ik zie niet voor me hoe dat is misgegaan.. wat deed die pianist dan? lol

Zo ook, iemand met een absoluut gehoor zou "last" hebben van muziek in 432Hz.. vreemd, waarom? Omdat die 440 gewend is, het zegt dus meer over de persoon dan over de muziek.
Zou zo iemand het hele leven muziek in 432 hebben gehoord, dan zou 440 akelig zijn, enz kortom, mensen met absoluut gehoor hebben chronisch last gehad door de eeuwen? Worden sommige mensen geboren met een 440Hz klok ingebouwd?
 
Laatst gewijzigd:
Waar zou ik naartoe moeten 'transponeren', om je post te begrijpen? :P ik doe m'n best, maar zie het echt niet.

Vind het overigens maar sneu dat er perse een wereldstandaard moet zijn, niemand houdt een ander tegen, lekker in 432 te werken.. als dat meer matched met de Aarde-Frequentie, waar 432 op gebaseerd zou zijn: Ik


vind dat zelf ook wel een mooie gedachte. Als een num





mer te

hoog is voor een zanger(es) dan zak je inderdaad in Semi-tonen naar beneden.. niet in Hertz, volgens mij is dat wat je bedoelt

Nee, ik wil niet weten wat de kwinten of kwartencirkel is :D (die ken ik wel no worries) maar wat jij bedoelt.


Interessant.. als 2 mensen beginnen te zingen, en het is vals. Wie van de 2 is vals?

Dat weet je niet :) Klinkt mij meer in de oren, als dat 1 van de 2 toondoof is, of de ander weigert mee te bewegen. Als ik zou gaan zingen, en de pianist start in G, of in F.. dan zou ik me gewoon aanpassen en verderzingen. Sterker nog, ik zou wellicht nieteens weten dat hij (stiekem/per ongeluk) in F aan het spelen was.

Vals, is een afwijking in het kleine / micro, ik zie niet voor me hoe dat is misgegaan.. wat deed die pianist dan? lol

Zo ook, iemand met een absoluut gehoor zou "last" hebben van muziek in 432Hz.. vreemd, waarom? Omdat die 440 gewend is, het zegt dus meer over de persoon dan over de muziek.
Zou zo iemand het hele leven muziek in 432 hebben gehoord, dan zou 440 akelig zijn, enz kortom, mensen met absoluut gehoor hebben chronisch last gehad door de eeuwen? Worden sommige mensen geboren met een 440Hz klok ingebouwd?
Als per se in 432 wil moet
Men dat vooral doen.
Mijn instrumenten staan op
440.

Groeten van andreos.
 
Nee, ik wil niet weten wat de kwinten of kwartencirkel is :D (die ken ik wel no worries) maar wat jij bedoelt.


Interessant.. als 2 mensen beginnen te zingen, en het is vals. Wie van de 2 is vals?

Dat weet je niet :) Klinkt mij meer in de oren, als dat 1 van de 2 toondoof is, of de ander weigert mee te bewegen. Als ik zou gaan zingen, en de pianist start in G, of in F.. dan zou ik me gewoon aanpassen en verderzingen. Sterker nog, ik zou wellicht nieteens weten dat hij (stiekem/per ongeluk) in F aan het spelen was.

Vals, is een afwijking in het kleine / micro, ik zie niet voor me hoe dat is misgegaan.. wat deed die pianist dan? lol

Zo ook, iemand met een absoluut gehoor zou "last" hebben van muziek in 432Hz.. vreemd, waarom? Omdat die 440 gewend is, het zegt dus meer over de persoon dan over de muziek.
Zou zo iemand het hele leven muziek in 432 hebben gehoord, dan zou 440 akelig zijn, enz kortom, mensen met absoluut gehoor hebben chronisch last gehad door de eeuwen? Worden sommige mensen geboren met een 440Hz klok ingebouwd?
Dat met die pianist was wel degelijk hoorbaar voor mij.
Vals is eigenlijk uit de toonsoort.
In dit geval was het voor mij
Uiterst irritant.
Groeten van andreos
 
Ik transponeerd de piano en andere toetsen vaker , save het zelfs vast per preset/ nummer . Ben niet op alle toonladders even virtuoos dus lossen we dat zo op binnen redelijke grenzen.

Dat kan natuurlijk alleen bij electrische / gesampelde piano’s maar de meeste bands gaan sowieso geen akoestische piano met microfoons versterkt op het podium zetten ..

die halve toon hoger lager kan zijn om beter aan te sluiten bij de zanger ( inclusief misschien vermoeidheid etc) , kan ook omdat er bv blazers meedoen die vaker in “es/ mol “toonladders gestemd zijn . Met 432 etc heeft dat niks van doen

Mho
 
Ik transponeerd de piano en andere toetsen vaker , save het zelfs vast per preset/ nummer . Ben niet op alle toonladders even virtuoos dus lossen we dat zo op binnen redelijke grenzen.

Dan kan natuurlijk alleen bij electrische / gesampelde piano’s maar de meeste bands gaan sowieso geen akoestische piano met microfoons versterkt op het podium zetten ..

die halve toon hoger lager kan zijn om beter aan te sluiten bij de zanger ( inclusief misschien vermoeidheid etc) , kan ook omdat er bv blazers meedoen die vaker in “es/ mol “toonladders gestemd zijn . Met 432 etc heeft dat niks van doen

Mho
Je hebt helemaal gelijk.


Groeten van andreos.
 
Hoi, over je 1e zin.. ja maar.. dat kan helemaal niet met een akoestische piano, alleen met een digitale piano. En al was het een digitale piano, dan is het transponeren en hoeft hij niemand te roepen, laat staan te zeggen dat het in G-Majeur is.

Ik ben dan heel benieuwd wat je bedoelde, wie herstemt of transponeert er dan wat in jouw voorbeeld? Ik kan me niet voorstellen dat Chris een solo gaat spelen, op een (digitale?) piano, die in een vaste stemming én toonsoort staat, dan zal het niet een heel ingewikkelde solo zijn geweest <- wat dan meteen de hele reden voor transponeren ondermijnt, want het is een simpele solo.

Misschien moeten we gewoon wachten op de beelden/opnames van dat concert, dan zal wellicht een kwartje vallen :P

Ik heb 1x ooit getransponeerd bij een optreden, daarna nooit meer, het ging precies zoals gevreesd: Het nummer erna moest ik solo openen, en ja hoor.. een halve te hoog, de band kwam erbij en ik ging af.
En het was nieteens nodig :D
ik snap dat dat niet kan op een akoestische piano. Ga er (complete aanname) vanuit dat die digitaal is. Vaak liggen bij dat soort bands een digitale piano in een vleugel behuizing. Omdat een vleugel lastig te micen is met dat soort concerten. Maar terecht, als hij wel een akoestische gebruikt zal ie vast geen piano stemmer geroepen hebben:)

Ik bedoelde dat hij dan waarschijnlijk een tech geroepen heeft dat hij de piano getransponeerd wil hebben. Normaal is het bij dat soort concerten zo geregeld dat alle instellingen voor hem geregeld worden. Dat gaat automatisch of een tech doet dat. Als dit liedje een afwijking was van de set moest ie dat misschien communiceren. Geen idee, want ik was er niet bij en ken die band ook niet goed.
 
Laatst gewijzigd:
Lurk normaal gesproken op het forum maar bij deze toch even een reactie. Als hij ook zong bij het spelen van de piano ging het om de auto-tune scale preset op de vocals. Ja, die gebruiken de meeste bands zelfs live.
Ik denk dat je gelijk hebt, aangezien hij om “major” vraagt. Als het puur om transponeren zou gaan, doet dat er niet toe.
 
Luister dan gewoon even wat rond... ze laten afentoe wel wat stemmen meelopen.. dat doet iedere act.. net zoals partijen die meelopen.. ik geloof dat de hele show bol staat van EDM achtige drops.. en effecten..

@andreos Nog even over Gerard Joling.. ik was ooit getuige van een live optreden waar ik aan de zijkant van het podium zicht had op de persoon die de techniek deed. Dat was het enige wat ik interessant vond.. toen me ineens opviel dat de VU meters (van z'n microfoonontvanger) gek genoeg niet uitsloegen bij de hoge uithalen.. Maar verder was de zang dus echt en live.. :D


 
Zo ook, iemand met een absoluut gehoor zou "last" hebben van muziek in 432Hz.. vreemd, waarom? Omdat die 440 gewend is, het zegt dus meer over de persoon dan over de muziek.
Zou zo iemand het hele leven muziek in 432 hebben gehoord, dan zou 440 akelig zijn, enz kortom, mensen met absoluut gehoor hebben chronisch last gehad door de eeuwen? Worden sommige mensen geboren met een 440Hz klok ingebouwd?
Dat is inderdaad wel een interessante vraag. Beetje of het nature of nurture is. Er is eigenlijk geen enkele reden om aan te nemen dat iemand geboren wordt met een absoluut gehoor op 440Hz.
 
Dat is inderdaad wel een interessante vraag. Beetje of het nature of nurture is. Er is eigenlijk geen enkele reden om aan te nemen dat iemand geboren wordt met een absoluut gehoor op 440Hz.
Ik denk dat het absolute erin zit dat je zonder meetapparaat gewoon meteen de juiste ( op dat moment gewone/ gewenste ) stemming weet te vinden …

Denk niet dat je je dan hoeft bezig te houden met welke modegril er nu weer opgang doet
 
Dat is inderdaad wel een interessante vraag. Beetje of het nature of nurture is. Er is eigenlijk geen enkele reden om aan te nemen dat iemand geboren wordt met een absoluut gehoor op 440Hz.
Gelukkig zijn de geleerden er ook nog niet uit: Absoluut gehoor - Wikipedia
Over het ontstaan van het absoluut gehoor tast men nog in het duister

Ik trek zelf de voorlopige en voorzichtige conclusie, dat het toch op geheugen en gewenning is gebaseerd: Nurture. Iemand die het hele leven lang slechts aan 432hz als standaard is blootgesteld, zal denk ik niet zeggen uit het niets "hmm ik mis iets, was al die muziek maar 440!" :P Maargoed, meer onderzoek is nodig, dat is duidelijk.

Een aantal vaardigheden die mensen met een absoluut gehoor bezitten: Aangeven of een toon vals is ten opzichte van de standaard, zonder eerst die standaard gehoord te hebben
Deze vind ik bedrieglijk, deze persoon heeft het hele leven al tonen en muziek gehoord, en is blootgesteld aan "de standaard". Dan zouden ze iemand moeten vinden die van geboorte af stokdoof is geweest, mét een absoluut gehoor, die wordt genezen op zijn/haar 30e o.id. en dàn zegt: "Ja hoor, dat is een A maar het is een beetje vals, is die wel 440?". Dan geloof ik het! dan is het Nature.

Alhoewel.. er is in Australie meen ik, een dove leerling geslaagd op het conservatorium (wel na meerdere pogingen) puur op basis van de trillingen. Misschien zit daar nog iets om te onderzoeken.

Dove student slaagt voor conservatorium: Deaf student gets music degree :P
 
Laatst gewijzigd:
Als het echt nature zou zijn, dan zou je verwachten dat er ook een heel aantal mensen zijn die een absoluut gehoor hebben op 435, 436 etc. Dat is dan mooi zuur:D
 
Kon hij geen capo op die vleugel zetten? 😁

P.S. Ik heb in het verlengde ook een vraag. Ik speel regelmatig liedjes van bijvoorbeeld Spotify mee. Soms zit de piano er een halve toon onder. Waarom is dat? Hebben ze de piano dan anders gestemd? Of zetten ze de track dan een fractie langzamer op een album? Ik heb dat nooit begrepen.

Bij een gitaar kan ik me er wel iets bij voorstellen, dan stem je op gehoor.
Dat ligt niet aan je piano.
Maar aan de track.
Die is een halve toon hoger gespeeld.
Dat kan je veranderen om
De pitcher een halve toon lager zetten en dan kan je gewoon meespelen.
Je kan ook je piano transponeren.

Groeten van andreos.
 
Dat ligt niet aan je piano.
Maar aan de track.
Die is een halve toon hoger gespeeld.
Dat kan je veranderen om
De pitcher een halve toon lager zetten en dan kan je gewoon meespelen.
Je kan ook je piano transponeren.

Groeten van andreos.
Nee hij bedoelt niet een zuivere halve toon (al zegt hij dat wel), het gaat hier om 5% a 30% hoger of lager, tussen 2 halve noten in, dit komt heel veel voor. Speel maar eens een avondje mee met random pop nummers, oud of nieuw.. het gaat alle kanten op.

Dan dien je niet te transponeren, maar naar de Global settings en de tuning van 440 af te halen, en tweaken tot het klopt.

Waarom sommige nummers er net boven/onder zitten (vaker eronder, dan erboven!) kan een artistieke keuze zijn, een noodzaak, of iets onverschilligs (hij stond nu eenmaal zo, en de band past zich aan). Achter elk nummer zit een verhaal, misschien stond er een Rhodes, of Clavecimbel, of Piano in de studio met een topgeluid, maar was die niet zuiver 440.. gezien een gestemd instrument nooit (toch?) hoger wordt bij het ontstemmen maar juist lager (want slapper), kan verklaren waarom ik vaak 5% a 30% naar onder moet bijstellen met de 440 tuning van de Digitale Piano.

je gebruikt het dan lijkt me, en dus wordt dat de stemming van het nummer. Of er speelt een orkest mee, of er was iets met de Tape-Recorder, het kan van alles zijn.
 
Laatst gewijzigd:
M'n post kan ik niet meer editten.. ik bedoel met de laatste zin, dat als er (vroeger) ergens een Rhodes oid in de studio staat die ontstemd is, ja dan gebruik je hem gewoon en past de rest zich aan.
Zou niet weten hoe ze dat anders moesten doen
 
Mijn piano thuis staat een stukje onder 440 (een kwarttoon ongeveer). Da's omdat -ie zo oud is en de stemmer voor alle zekerheid de snaren niet helemaal opdraait. Nou klinken mijn kicks vals.
(geintje)
 
Back
Top