mbt module-SEM filter van Studio Electronics.

catacumbia

Nieuwkomer
Lid sinds
16 augustus 2005
Berichten
19
Locatie
efteling, maar dan met personeelskorting
De Boomstar SEM desktop synth van SE heeft een hele mooie filter, de SEM-filter dus. Dat is naar mijn smaak.
Ik ben geen modulaire-synth man maar toch heb ik een vraag. Voor modulaire synths hebben ze ook bij Studio Electronics een unit van SEM-filter.
Ik neem aan dat het in potentieel hetzelfde is als die in de Boomstar is ingebouwd.
De vraag is nu: kun je zo'n modulaire-unit van de SEM-filter in een zelfstandige doosje met voeding laten funktioneren, en zou zoiets dan een mooi en vergelijkbaar karakter (als die van de Boomstar SEM desktop synth) geven aan de output van bv een NordLead Rack?
Of is dat afhankelijk van heel veel factoren waardoor het gewoon maar een gok zou zijn.

Hartelijk dank aan de koptelefooncommunity !


(mijn open haard is: Nordlead Rack, Nordlead G2, MPC2000xl, Organelle, Hypnosis, Playend Tracker, Lyra 8, Shermann filterbank, Mackie en kabels, veel kabels)
 
Ik heb regelmatig op hetzelfde punt gestaan. Als je zo’n filter standalone wil gebruiken zoals in een synth heb je nog wat meer modules nodig, bijvoorbeeld voor de filter envelope, en waarschijnlijk ook iets voor de audio out. (Maar weet weinig van modulair.)

Qua klank kan het zeker iets toevoegen. Maar ik moet ook zeggen dat veel verschillen tussen synths vaak een optelsom zijn van de kleine verschillen tussen de losse onderdelen (vco, vca, vcf). Dus met een SEM filter heb je niet gelijk een echte SEM vervanger. Het zou zelfs kunnen zijn dat het filter, vooral bij lagere resonance, niet eens zoveel anders is dan je 12 db/oct filter van je Nord. Maar ‘t kan wel leuk zijn.

Als je houdt van de SEM sound - ik vind ‘t prachtig klinken - dan is het misschien beter om te wachten op de Behringer versie… Ik zag laatst een bericht dat hij in productie is gegaan.
 
Of en wat een filter toevoegt aan een signaal heeft natuurlijk ook alles te maken met het ingangs signaal.
Als dat bv een zuivere sinus is, dan gedraagt je filter niks anders als een (dure) volume regeling.
 
In deze video worden verschillende eurorack SEM filters vergeleken:


Een compacte behuizing is bijvoorbeeld de 4ms pod. Die is er in verschillende formaten.

Houd er rekening mee dat je wellicht nog andere modules nodig zult hebben zoals een envelope, iets om de envelope te triggeren en iets om van line naar eurorack level te gaan. Trigger en signaal conversie kan in één module met de mutable instruments Ears. Zoals altijd in eurorack zijn er ook zat andere modules waarmee je hetzelfde kunt bereiken.

Al bij al heb je wel wat 'opstartkosten' voordat je één extra filter kunt gebruiken. Daarom zou ik voor een wat bredere case gaan waar je verschillende filters naast elkaar kunt zetten op termijn. Dan heb je wat te kiezen.
 
Heel erg bedankt voor alle adviezen, mooi verschijnsel toch, al die collegialiteit. Ik krab nog drie keer over mn hoofd en dan zal ik overgaan tot een vastberaden stap.

Ja, die Shermann, is fantastisch, maar zit meer in de stiletto-sound, agressief. Tenminste uit mijn vingers.
 
Heel erg bedankt voor alle adviezen, mooi verschijnsel toch, al die collegialiteit. Ik krab nog drie keer over mn hoofd en dan zal ik overgaan tot een vastberaden stap.
Kijk ook eens naar VCV rack. Dat is een gratis softwaremodular waarin veel bestaande eurorack modules zitten. Kun je eerst kijken hoe het idee je bevalt. Hardware kopen kan altijd nog.
 
Je moet afhankelijk van je wensen rekening houden met spullen als:
- behuizing
- eurorack voeding
- line in -> eurorack level module
- filter module
- midi to cv/gate module, om envelope te triggeren met gate. Hoeft niet noodzakelijk een module te zijn, een Korg SQ-1 sequencer heeft ook CV/Gate outputs
- envelope en/of LFO module voor modulatie van het filter, soms ook gecombineerd in 1 module zoals Rides in the Storm FEG loopable envelope
- eurorack level -> line out module, er zijn ook modules die line in+out combineren zoals bv Rides in the Storm CON

Hou er wel rekening mee dat als je een polyfone synth hebt, alle stemmen door hetzelfde filter gaan.
 
Back
Top