Ableton Push 3

Ik vind de MPE support in een hoop van de grote namen (Serum, Hive, Omnisphere) wel tegenvallen, non/barely existent en/of slecht gedocumenteerd. Buiten de Live devices heb ik tot nu toe alleen toffe resultaten uit Vital. Ik denk dat ik Pigments maar eens moet proberen? Maar niet voor €200, wacht wel op een sale.
Ik loop al jaren te klooien met MPE en over het algemeen valt dat enorm tegen. De enige die het echt geweldig goed doet is de Osmose, maar alleen op de synth zelf. Als ik daarmee VST's probeer aan te sturen werkt de helft van de MPE magic niet (bijv. gliding notes). Opnemen als midi werkt ook niet geweldig. Op dit moment speel ik alles met de hand op de Osmose en neem het als audio op. Kost af en toe wel een paar takes, maar het resultaat is nu eindelijk naar mijn zin. Ik moet wel zeggen dat de demo's met de Push 3 er veelbelovend uitzien/klinken. Dan heb je dus ook (net als bij Osmose) hardware en software perfect gematched en dat lijkt momenteel de enige manier om goede resultaten te krijgen.
 
Als dat letterlijk zo gezegd wordt is dat misleiding. Ben het zelf nog niet tegengekomen maar dat is dan wel iets om op te merken in de comments bij zo'n video.

De mijne is binnen, eerste indruk is erg goed. De pads voelen gelukkig erg goed, nu nog een beetje de weg vinden in die MPE zooi.
Ik denk niet dat ze dit bewust zo stellen, zo kwam het in ieder geval niet op mij over. Er zijn zoveel video's inmiddels, dat ik ook echt niet meer weet waar ik dat gehoord heb.
Trouwens wel knap (en ook wel een keertje fijn) dat een product gelanceerd wordt en direct beschikbaar is.
 
Wat ik tot dusver de fijnste upgrade vind, zijn de pads zelf. Waar je op de Push 2 de pads bij wijze van spreke bijna doormidden moest slaan, is bij de Push 3 een vederlichte aanraking al genoeg. Dit maakt de Push 3 een stuk sneller, preciezer en ook de velocity is veel beter controleerbaar (bij de Push 2 was het vaak alles of niets, met weinig ertussen).
 
Waar je op de Push 2 de pads bij wijze van spreke bijna doormidden moest slaan,
Echt? Exact die ervaring had ik met de Push 1 vs Push 2, dat was zo’n verademing, ok, ben ik al weer wat meer geïnteresseerd, maar nog steeds die MPE stuff… tof dat het kan, maar ik zie mijzelf niet op de vierkante millimeter zo‘n pad beroeren (up/down bedoel ik dan)
 
Je hoeft het niet te gebruiken. Sterker nog, in de meeste gevallen moet je er moeite voor doen/iets instellen.
 
Je hoeft het niet te gebruiken.
Sure, maar zoals ik als zei, voor mij nu nog geen killer features om nu te upgraden, waarschijnlijk hebben ze nog wel meer in de koker, dus die zal er hier vast nog wel eens komen…
 
Ik vind de MPE support in een hoop van de grote namen (Serum, Hive, Omnisphere) wel tegenvallen, non/barely existent en/of slecht gedocumenteerd. Buiten de Live devices heb ik tot nu toe alleen toffe resultaten uit Vital. Ik denk dat ik Pigments maar eens moet proberen? Maar niet voor €200, wacht wel op een sale.
Van alle MPE VST's die ik heb vind ik die van Roli, Equator 2, met kop en schouders er bovenuit steken. Maar weet niet in hoeverre dat ook opgaat als je werkt met pads zoals op de Push. In combinatie met de Seaboard Rise 2 is Equator 2 iig een erg inspirerende plugin.
 
Van alle MPE VST's die ik heb vind ik die van Roli, Equator 2, met kop en schouders er bovenuit steken. Maar weet niet in hoeverre dat ook opgaat als je werkt met pads zoals op de Push. In combinatie met de Seaboard Rise 2 is Equator 2 iig een erg inspirerende plugin.

Ziet er goed uit, helaas geen demoversie. Zou het toch eerst even willen proberen voor ik er 200+ op stuksla.
 
Ik loop al jaren te klooien met MPE en over het algemeen valt dat enorm tegen. De enige die het echt geweldig goed doet is de Osmose, maar alleen op de synth zelf. Als ik daarmee VST's probeer aan te sturen werkt de helft van de MPE magic niet (bijv. gliding notes). Opnemen als midi werkt ook niet geweldig. Op dit moment speel ik alles met de hand op de Osmose en neem het als audio op. Kost af en toe wel een paar takes, maar het resultaat is nu eindelijk naar mijn zin. Ik moet wel zeggen dat de demo's met de Push 3 er veelbelovend uitzien/klinken. Dan heb je dus ook (net als bij Osmose) hardware en software perfect gematched en dat lijkt momenteel de enige manier om goede resultaten te krijgen.
Hmmm dat vind dan wel weer naar om te horen.
Heel misschien kan ik nog een Osmose kopen maar juist dacht ik er aan om externe hardware te spelen.
De audio uit de Haken is leuk maar voelt soms wat dood/steriel.
Dus ga ik niet CS80 achtig kunnen spelen met een Osmose en een Prophet 6?
 
Ziet er goed uit, helaas geen demoversie. Zou het toch eerst even willen proberen voor ik er 200+ op stuksla.
Gewoon een Seaboard Rise 2 kopen, dan krijg je 'm gratis. ;)
 
  • Duimpje
Duimpjes: Nap
MPE is fijn, maar opnieuw: zo veel laaghangend fruit dat ze compleet negeren in de workflow. Het kan toch niet dat ze bij Ableton dit ding écht losstaand gebruikt hebben? Geen arrangement view, als je steps kopieert gaat de automation niet mee, scene knoppen tonen de scène kleur niet. Kan je ondertussen scene bpm en maat op de controller aanpassen?
Noten selecteren kan nu wel op een minder debiele manier zag ik in een video, dat is tenminste iets. Maar qua workflow lijkt het me nog steeds achterlopen op een tien jaar oude Maschine.

En die prijs, zonder dat Live er zelfs bij zit? Als dat de kost zou zijn voor de MPE tot daar aan toe, maar nog eens duizend euro voor een i3 processor en 8gb geheugen? Dat zegt genoeg over de meerprijs die ze vragen voor goedkope componenten.

Moest ik mijn Push2 echt aangenaam vinden in gebruik zou ik het er waarschijnlijk voor over hebben, maar het is echt zo teleurstellend dat ze bijna geen verbetering hebben toegepast ten opzichte van de vorige versie, en dus: dat het format voor de volgende 10 jaar ofzo vastligt.

Het feit dat er nog maar weinig gesproken is over m4l baart me ook zorgen. Je kan bijvoorbeeld zelfs geen lfo, shaper, envelope gebruiken, want om het doel te selecteren heb je een muis nodig.
User mode is (voorlopig) afwezig, en zou ook zeker een serieuze aanpassing kunnen gebruiken om custom interfaces toe te laten in combinatie met het scherm (denk aan monome achtige toepassingen), maar het gebrek aan ontwikkeling van de rest stemt me niet meteen hoopvol.
 
Ja zo is Ableton AG.
Alleen als je echt gaat huilen en een groep weet te verzamelen heb je kans dat ze wat aan de belachelijke issues doen.
Zoals BV sysex in Ableton waar we echt 15 jaar om hebben lopen zeuren.

MPE heeft potentie, Het is niet zozeer dat MPE zo tof is het legt meer de grootste issue van DAW vs accoustisch instrument neer.
Op mijn celllo en gitaar kan ik al sinds 1520 poly pitch bends doen.
MPE legt de basis voor diepe controlle maar dat het protocol er is zegt nog weinig over de implementatie en compatibiliteit.
 
Ableton denkt vanuit Live: Je produceert in Live, arrangeert daar dus ook in, ook met Push 3, maar met een scherm en Live op je computer. Performace doe je niet meer met Push en de laptop, maar juist met de Push 3, dat kan dus standalone. Vandaar de I/O, die is daar helemaal op gericht, net als het ontbreken van Arrangement View in Push 3. Nieuwe functionaliteit kan altijd in de toekomst worden toegevoegd via software, mocht de hardware er moeite mee krijgen dan kun je CPU en RAM kaarten upgraden.

Ideaal is het nog niet maar ik denk dat Ableton zelf de usecase voor Push 3 zo ziet. Dit is de eerste versie hiervan en ik denk dat er nog veel ontwikkeling gaat volgen. M4L devices die geoptimaliseerd zijn voor Push komen er nu denk ik snel aan.
 
Op zich snap ik de behoefte aan een standalone device met arranger wel, maar wie kan mij een voorbeeld noemen van huidige hardware die dat kan EN lekker werkt? Hoe ziet dat er dan uit? Maschine arranger vind ik waardeloos (ook als ik die op de pc gebruik) en dat gemier op zo’n klein kut schermpje als met de MPC One vind ik ook helemaal nix. Je mist dan toch compleet het overzicht en helemaal de snelheid waarmee je dingen kan editen tov een pc?

Naar mijn idee, wil je perse “standalone“ arrangen, dan is daar een prima oplossing voor, dat heet: een laptop :P. Of hebben we het dan over super simpele projectjes met 12 sporen en zo goed als geen automation? Volgens mij is standalone vooral geschikt voor performance, en daar heb je niet perse arrangement voor nodig.
 
Hmmm dat vind dan wel weer naar om te horen.
Heel misschien kan ik nog een Osmose kopen maar juist dacht ik er aan om externe hardware te spelen.
De audio uit de Haken is leuk maar voelt soms wat dood/steriel.
Dus ga ik niet CS80 achtig kunnen spelen met een Osmose en een Prophet 6?
Dan zou ik even moeten testen wat er precies wel en niet werkt. Ik had het met name over het totaal aan MPE functies wat niet goed opgenomen/doorgegeven wordt. De Osmose heeft namelijk meer MPE parameters dan de gemiddelde MPE controller. Denk hierbij aan hoe je de keys in het begin aanraakt. Dat is geen velocity, maar een soort pre-touch (lijkt op een soort aftertouch, maar dan in het gebied van 0 tot aan de aftertouch). Hij kan ook iets doen met het indrukken van een toets terwijl je een ander juist aan het loslaten bent. Dan kan de pitch overvloeien van de ene naar de ander in het tempo dat je de ene indrukt en de ander loslaat. Het klinkt misschien ingewikkeld, maar dat werkt verbazingwekkend intuïtief. Multichannel aftertouch zal natuurlijk wel werken lijkt mij. Moet ik even duiken in de Prophet 6, want daarmee heb ik nooit MPE geprobeerd.
 
Op zich snap ik de behoefte aan een standalone device met arranger wel, maar wie kan mij een voorbeeld noemen van huidige hardware die dat kan EN lekker werkt? Hoe ziet dat er dan uit? Maschine arranger vind ik waardeloos (ook als ik die op de pc gebruik) en dat gemier op zo’n klein kut schermpje als met de MPC One vind ik ook helemaal nix. Je mist dan toch compleet het overzicht en helemaal de snelheid waarmee je dingen kan editen tov een pc?

Naar mijn idee, wil je perse “standalone“ arrangen, dan is daar een prima oplossing voor, dat heet: een laptop :P. Of hebben we het dan over super simpele projectjes met 12 sporen en zo goed als geen automation? Volgens mij is standalone vooral geschikt voor performance, en daar heb je niet perse arrangement voor nodig.
Sluit ik mij helemaal bij aan. Ik heb dezelfde ervaring gehad met de genoemde gear. Arrangen op de standalone zal altijd behelpen blijven, zelfs als ze deze 1:1 overnemen in de toekomst. Dat moet je gewoon niet willen, dan schiet je echt je doel voorbij. Ik zie deze meer als een (dure) sketch pad of performance tool. Je kan hem ook als groovebox gebruiken in een studio setup. Er wordt al zo lang gevraagd om zaken standalone te maken, maar dat betekent niet dat het automatisch ook een goed idee is in de praktijk. Ik ben echt een Maschine fan en was ook erg verheugd toen de standalone werd aangekondigd. Die vreugde was snel voorbij toen bleek dat het in de praktijk niet zo soepel werkte en het meer als een stap terug voelde ten opzichte van de DAW versie. Toch maar weer snel weggedaan en geen seconde gemist.
 
Tja, zit wat in. Het is echter niet altijd (in de diverse video's) duidelijk vind. Soms zeggen ze gewoon dat als je de standalone versie koopt, dat je alles van Suite krijgt en dat is dus niet zo als je nog geen Live hebt. Dan krijg je Intro en dan kom je er bekaaid af voor zo'n smak geld.
Nou da's van Ableton toch heel gul dat ze bij een stand alone van 1900 euro de intro versie cadeau doen. :D

In dit geval zou ik het wel grappig vinden als behringer met een soort kloon van de Push zou komen voor 400 euro of zo, gewoon een apparaat wat net genoeg afwijkt zodat ze geen gezeik krijgen. :D
Zou ik een stuk beter vinden dan die kloon van de Keystep een tijdje terug voor een tientje minder.
 
Laatst gewijzigd:
Nou da's van Ableton toch heel gul dat ze bij een stand alone van 1900 euro de intro versie cadeau doen. :D
Dat is wel een beetje iffy ja, dat ze dat niet bij de controller versie doen, dat snap ik, maar als je zo’n smak geld neerlegt, dan hadden ze best wat coulanter kunnen zijn, op zijn minst de standard versie. Mijn gok is dat dat ook wel gaat gebeuren op korte termijn.
 
Deluge
Maar die mist daw integratie/synchronisatie
dacht ik idd ook aan. Daarmee kan je heel makkelijk met knippen plakken in blokken werken, in en uitzoomen. Dat is volgens mij mooi te vertalen naar de push. Op het scherm zou je dan bv de track kunnen zien waar je in werkt. Uiteindelijk is op de pc het makkelijkst natuurlijk, maar in je creatieve fase kan je ver komen op de controller denk ik.
 
Back
Top