Steeds sneller systeem nodig en waar houdt het op?

Ik kan me niet voorstellen dat een ST nog echt lekker werkt vandaag de dag. Ik had een Amiga in die tijd, en als ik in mijn MIDI programma (Music-X) noten wilde verplaatsen of copy/pasten kon ik rustig een kop koffie zetten bij wijze van spreken. En geheugen liep regelmatig vol ook, vooral met veel automation (CCs uitsturen). Moet er niet aan denken daar nog mee te moeten werken nu.
 
Ik ben jaren aktief geweest als Ubuntu helpdesker. Er is een zeer sterke en vriendelijke Nederlandstalige gemeenschap met mensen die ook nieuwelingen graag helpen. ddg maar een op Ubuntu forum nl.
Ubuntu is een gemeenschap"produkt" voor en door de gemeenschap. Zelf heb ik meer problemen met Windows 10 en drivers (kuch, kuch..midi .. Korg) dan met mijn Ubuntu.
Updaten en zo is ook een eitje en de Gui is als je dit eenmaal gewend bent een verademing. Linux maar zeker Ubuntu is niet alleen voor nerds en/of ontwikkelaars.
 
Ik kan me niet voorstellen dat een ST nog echt lekker werkt vandaag de dag. Ik had een Amiga in die tijd, en als ik in mijn MIDI programma (Music-X) noten wilde verplaatsen of copy/pasten kon ik rustig een kop koffie zetten bij wijze van spreken. En geheugen liep regelmatig vol ook, vooral met veel automation (CCs uitsturen). Moet er niet aan denken daar nog mee te moeten werken nu.
Ik ben nog geen beperkingen van het geheugen tegengekomen (1MB in de mijne). Terwijl ik toch opneem zonder MIDI filters. Nu zijn mijn projecten vaak ook niet al te complex, 6 sporen 4 minuten of zo. Copy-pasten gaat instantaan op 1 ding na: als je iets selecteert en je wilt het kopiëren, moet je (letterlijk) 1 seconde wachten tussen selecteren en copy-slepen of hij weet niet wat je wil doen. Maar het feitelijke kopiëren/verplaatsen is instantaan. Ik gebruik Cubase.

Nu raad ik ten zeerste af om in 2023 een eighties generatie computer voor zowat om het even wat te gebruiken (tekenen, tekstverwerking, alles met audio...) want dat lijkt me de hel. Maar voor pure MIDI sequencing blijft het voor mijn beperkte eisen een perfecte oplossing.

Nu is het wel zo dat ik op een drukkerij-spec flatscreen werk en er dus geen geflikker = vermoeidheid voor de ogen optreedt, ook is alles scherp leesbaar. Ik gebruik een optische USB muis. En opslaan is op USB stick. Dus het grootste gedoe uit die tijd (balmuizen, CRT's en diskettes) heb ik uit de vergelijking weggewerkt. Ik ben niet masochistisch. :)
 
  • Duimpje
Duimpjes: Nap
Nou ja, als het voor je werkt is het goed he :D Maar ik verlang zelf geen moment terug naar de apparatuur uit die tijd. Behalve dan dat de kans groot is dat ik een Polyend Tracker Mini aan ga schaffen, want ProTracker op de Amiga is een beetje mijn eerste muzikale liefde ❤️
 
Ik heb 3 tracks met protracker gemaakt voor de eerste versie van de game A2 racer. Is mijn enige betaalde muziek opdracht ooit. :D
Haha, Davilex, Jezus. Die maakten wel echt hele beroerde games, maar ze pakten wel altijd goede catchy thema's.
 
Haha, ja die games waren niet best. :D
Ik was op een gamebeurs in Utrecht toen ze hun Knight Rider game presenteerden met een Kitt op de stand en alles. Tijdens het rijden viel ik letterlijk door de wereld heen :D
 
Het was in die tijd een hele kunst om aan goede developers te komen, de meeste game studio's zaten in het buitenland. In Nederland konden voornamelijk mensen in de Amiga demo scene een beetje graphics programmeren, de pc was meer een zakelijk georiënteerde computer en de meeste developers richtten zich ook meer op de zakelijke markt. Davilex was van oorsprong ook een bedrijf wat zich op zakelijke software richtte maar ging er later pas toen ze al wat groter waren games er bij doen.

Dat ik muziek voor die game heb gemaakt is trouwens erg toeval geweest, ik kwam solliciteren als 3D tekenaar, ik had een A1200 met (geleende) turbokaart meegenomen omdat de afbeeldingen te groot waren om op een floppy te passen. Ik had heel de nacht zitten renderen en geen tijd meer om de afbeeldingen te comprimeren en ook nog de trein te halen naar Houten toe. Toen ik daar was vonden ze de afbeeldingen wel leuk maar ze zochten iemand die ook al kon animeren het liefst. Tjsa, dat kon ik nog niet, ik had net 5 dagen ervaring met Lightwave vanwege die sollicitatie die ik wilde doen. Maar ze wisten wel dat protracker iets van de Amiga was zodoende kwam van het een het ander want ik had ook allemaal eigen tracks bij me op die Amiga. Dus ja, toch niet allemaal voor niets geweest. 8)
 
Mooi verhaal! Ook tof van de mensen met wie je toen sprak dat ze een iets bredere kennis hadden en zo de tracker link tot stand kwam.

Aan A2 racer 2 heb ik nog wel de nodige uurtjes plezier beleefd. Het was geen Richard Burns Rally, maar het hield me een tijd braaf.
 
Het was in die tijd een hele kunst om aan goede developers te komen, de meeste game studio's zaten in het buitenland.
Ik geloof dat er behalve het toenmalige Infinity/Lost Boys Games (het huidige Guerrilla van Killzone en Horizon) inderdaad weinig Nederlandse gamebedrijven van importantie zijn geweest.
 
Amiga 500, Protracker en een Technosound Turbo 8-bit sampling cartridge was waar het bij mij mee begon. Samplen van bestaande cd’s was zo’n beetje hoe ik aan geluiden kwam. De Amiga moest wel steeds met een opstartdiskette geboot worden, dat mis ik niet. Niet veel later nam ik voor 350 gulden de Juno-106 van een maatje over omdat die meer te spreken was over de MC-303. Kan me nog goed die VST revolutie herinneren en moet zeggen dat nu jaren verder het pas echt de moeite is geworden.

Het houdt volgens mij op waar JIJ begint, vorig jaar een MacBook Air en wat hardware aangeschaft en ben daar prima tevreden mee. Nu ben ik ook een echte hobbyist en vindt het gewoon leuk om met geluid te pielen zonder een echt doel. Ik heb geen Juno-106 meer maar ben bijvoorbeeld zeer te spreken over die Model-72 en Model-84 van Softube die beiden prima draaien op mijn huidige systeem. Probleem met bekende hobbies is dat er altijd een flinke markt voor te vinden is. Het is gewoon een hele grote marketingcampagne waar wij in zitten en je wordt dus overspoelt met nieuwigheden die je triggeren waardoor je steeds opnieuw weerstand moet bieden. Als dat je lukt én je bent tevreden met wat je hebt dan is het einde snel in zicht.
 
Ooit begonnen met MSX, Mijn eerste VSTi de Steinberg NEON op een Event Layla soundcard.
daarvoor Gravis Ultrasound en een Turtle Beach Tahiti.
 
Mijn eerste sounds maakte ik op de C64 en later op een tracker op de Amiga, DOS.
En toen begon de vst revolutie:

1684734939859.png
 
PC liefhebbers hou je vast.

Binnenkort kan je niet meer vernieuwen want dan werkt je oude software niet meer.


Als dit de nieuwe trend wordt?
Bij Apple is dat al een tijdje het geval sinds ze zijn overgegaan op de M1. Hierdoor kan je niet altijd optimaal gebruik maken van de processor.

Zelf vind ik het niet echt een probleem. Kan me wel voorstellen dat wanneer je blijft vast houden aan oude software (bedoel dit niet negatief), en je een nieuwste CPU gaat kopen (op het moment dat waar ze nu over spreken werkelijkheid is geworden) het wel jammer is. Maar... het is niet het einde van de wereld. Misschien een mooi moment om dan opzoek te gaan naar een vervangende plugin of iets dergelijke?
 
In linux vind je alles terug in de logfiles.
Maar je kan linux het beste links laten liggen als je een mac of windows ervaring zoekt. Linux is van oorsprong bedoeld voor server toepassingen. De grafische interface is niet primair het bestaansrecht van linux.

Je zegt dat het ophoudt met linux als je meer wil dan een beetje surfen, maar dat is dus niet waar. Linux kan zo verschrikkelijk veel en ook beter dan Windows ( Server ) maar dan moet je wel beheerder zijn of ontwikkelaar om daar wat aan te hebben.
Jij kan goed met Linux overweg maar gebruik jij dan wel Linux voor je audio thuis want dat is toch waar het bij de leden vooral om gaat; een pc icm audio.
 
Linux kan prima voor audio als je bv Reaper gebruikt.
Bitwig en Renoise hebben ook linux builds.
 

Vergelijkbare discussies

Back
Top