Steeds sneller systeem nodig en waar houdt het op?

krautrock1958

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
22 september 2016
Berichten
7.061
Locatie
Apeldoorn
Door het lezen van het topic; Reteduur nieuw i9-13900 systeem kopen door een Cubase gebruiker zat ik me eigenlijk weer 'ns af te vragen wat je tegenwoordig nog nodig hebt en waar het naartoe zal gaan?
De wet van Moore loopt langzamerhand meer en meer tegen grenzen aan en is het ook wel een soort logaritmische curve want het wordt steeds lastiger vanwege onze natuurkundige wetten om flinke sprongen te blijven maken en wat heeft de gemiddelide thuismuzikant uiteindelijk nodig voor de muziek.

Steeds vaker lees je dat leden goed kunnen werken op het systeem wat ze hebben staan, zeker de leden die een systeem hebben van pakweg de laatste 5 jaar.
Ik denk dat we voorlopig niet een quantumcomputer thuis zullen krijgen en las dat een nieuwe trend een hybride combi kan worden van deels transistoren en deels fotonica om op die manier sommige problemen te omzeilen.
Of krijgen we misschien als glasvezel over het hele land verspreid is steeds meer daws online zodat je niet meer gebruik hoeft te maken van computerkracht in de studio, hoe kijken jullie hier tegenaan?
Voor diegenen die het nog niet kennen; hier een stukje over fotonische chips; fotonische chips
 
Ik ben op een punt gekomen waar ik vind dat het qua computer en synths en software wel genoeg is. Van mij hoeft het niet meer beter of sneller of anders. Het is prima zo. Helaas willen ontwikkelaars geld verdienen met wat ze doen dus blijven ze ons wijsmaken dat we toch weer nieuwer, beter en anders nodig hebben. Maar ik doe er niet aan mee. Als je met wat er nu is niet uit de voeten kan dan kan je beter iets anders gaan doen. Ik ben er wel klaar mee al die nieuwe zooi die steeds meer weer beter is of pretendeert dat te zijn.
 
Ik denk dat de volgende stap een nog verdere implementatie van ai/machinelearning is zoals bij veel nieuwe izotope plug-ins al het geval is. En die zijn best wel zwaar. Maar als je muziek maakt zoals ik dat doe, veel audio en midi dan is het voor mij lastig om mijn ‘18 Mac mini over z’n nek te laten gaan.
 
Mijn audio-pc is nog in de basis een i7 3770, wel volledig geoptimaliseerd en overklokt maar in de basis is de kloksnelheid niet heel veel lager dan de huidige generatie (boost ed even los daarvan).

De modernste plugins draaien nog wel, maar meerdere instanties niet, maar dat hoeft ook niet, omdat ik wat gevorderde tracks toch mn in audio werk.

Dus het is wel wat overdreven dat je het nieuwste moet hebben om nog mee te kunnen. Dat gezegd hebbende heb ik nu ook een nieuw 13600 werk/game systeem die ik nu meer voor ITB ga gebruiken.

Ik denk wel dat softwaremakers door al die moderne rekenkracht wat lui aan het worden zijn en hun software niet meer zo goed (hoeven te) optimaliseren en dat merk je dan wel op oude systemen.
 
ik blijf lekker waar ik ben. met songs heb ik aan 12 tracks vaak genoeg een een groot deel is live gespeelde audio. dus heb maar weinig nodig.
gebruik maar een paar soft synths en de rest hardware.

mijn single core performance is prima.
 
Heb dan onlangs een M1 Apple laptop gekocht (nog niet in gebruik) en dat was puur omdat m'n huidige I7 Laptop uit 2017 het steeds moeilijker trekt. Maar wat je zegt, volgens mij zitten we met de huidige generatie goed. Ook betreft nieuwe plugins etc vind ik het allemaal wel ok zo. Muziek maken zo gaat prima, en zit niet echt op de AI technieken te wachten die er aan zitten te komen op muziek gebied.
 
M1 is inderdaad lekker snel, weinig problemen mee op een enkele CPU vretende plugin na (zoals Portal Movement).
 
Ik heb nu een M1 iMac en daar red ik het voorlopig mee.
Hij draait Photoshop, Final Cut en Logic meer dan acceptabel en met de plugins die ik heb ervaar ik ook geen problemen.
Ik ben niet iemand die regelmatig nieuwe software/plugins koopt, dus ik zou er even mee moeten kunnen doen.
De Apples die ik heb gehad gingen wel aanzienlijk langer meer dan de Windows machines waar ik jarenlang mee ploeterde.

Zo'n Mac Studio vind ik wel een soort van droommachine, maar dit is pure hebberigheid, meer dan dat ik dat echt nodig zou hebben in ieder geval.
 
Nog sneller is hoogstens nog interessant voor speciale zaken als live coding, physical modelling, virtual modular, circuit simulation, etc. Op zich is er denk al nu al meer dan genoeg mogelijk om met je computer muziek te maken.
 
Ik gebruik mijn computer voor meer dan alleen muziek, oa ook voor grafisch werk, fotografie, videobewerking en 3D, dus wat mij betreft geldt altijd meer is beter. Eens in de ~5 jaar upgrade ik naar het beste dat op dat moment te krijgen is voor rond de 4k. Gezien het aantal "branduren" en het feit dat ik een hekel heb aan trage computers, wachten en gehork vind ik dat een acceptabele investering (omgerekend ongeveer €2 per dag).
 
Ik kon niet geloven dan de MacMini v2012 minder cpu verbruikt dan de MacMini v2018 met dezelfde setup en projecten

"Nieuwere versies van DAW'S vragen dus altijd meer CPU met al die bedachte nieuwe features"

Op OSX is dat wel lastig echt te vergelijken, omdat elke DAW versie afhangt vd OSX versie


(en ja, ik gebruik twee exemplaren van ableton tegelijk, de ééne al de audio routing en rec, de andere al de midi
omdat bij alles in één ableton, de vst synths random triggeren ifv de midi sync)
 
Laatst gewijzigd:
Ik gebruik mijn computer voor meer dan alleen muziek, oa ook voor grafisch werk, fotografie, videobewerking en 3D, dus wat mij betreft geldt altijd meer is beter. Eens in de ~5 jaar upgrade ik naar het beste dat op dat moment te krijgen is voor rond de 4k. Gezien het aantal "branduren" en het feit dat ik een hekel heb aan trage computers, wachten en gehork vind ik dat een acceptabele investering (omgerekend ongeveer €2 per dag).
Als je het voor betaalde werkzaamheden gebruikt, is die €2 per dag eigenlijk niks (ook niet wanneer het alleen voor de hobby is)
 
Precies, gewoon om de 2 jaar upgraden naar de snelste i9, nieuwste chipset, snelste DDR5 en SSD.
nu een 12900ks met 32gb 6800 en 3x 1tb pcie ssd
zal volgend jaar echt wel weer een 14900 worden en naar 64gb.
 
Júist als het voor hobby is. Daar word ik niet voor betaald dus dan is wachten op trage computers al helemaal geen optie :D
Juist wel, als een hobby ook al topsport moet zijn 😉 Voor mij niet in elk geval. Ook zakelijk werk ik dagelijks met een oude i5 van 10 jaar terug en dat bevalt me prima.

Voor videobewerking vind ik een snelle computer wel een must. Als ik dat vaak zou doen, zou ik wel een snellere pc kopen. Bij muziek render ik gewoon audio en zet ik tijdens het mixen de buffersize op maximaal.
 
Als de software me t leven zuur maakt ga ik naar de vorige versie. Of ik update gewoon niet. Dat laatste heb ik meer dan 15 jaar geleden geleerd met schaai en schande ( zoals ze bij ons zeggen) toen ik live met traktor dj minuten lang stilte had voor n volle zaal. Een keer nooit meer
 
De enige echte oorzaak om te upgraden / downgraden is omdat bepaalde software of hardware obsolete raakt / niet meer gesupport wordt. En dat werkt een beetje 2 kanten op.

Aan ene kant moet je dus een snelle of eigenlijk nieuwe computer aanschaffen om bepaalde software te kunnen draaien, maar onlangs moest ik dus en oudere laptop (Macbook Pro 2015) aanschaffen om niet meer ondersteunde software te kunnen draaien. Die laptop is nu dus mijn sequencer voor hardware, maar bepaalde plugins werken daar weer niet op, dus die draai ik dan weer op mijn andere Mac (met M1 processor) maar die werkt dan weer niet met die software die niet meer bijgewerkt wordt. Gek word ik er van.. :D
 
De enige echte oorzaak om te upgraden / downgraden is omdat bepaalde software of hardware obsolete raakt / niet meer gesupport wordt.
Dat is niet helemaal waar. Naarmate ik meer weet, worden mijn projecten ambitieuzer. Dat merk ik vooral tijdens het mixen, waarin ik wel eens een kraakje hoor. Het aantal sporten en plugins dat je gebruikt telt ook zeker mee. Polyfonie ook trouwens. Er zitten patches in Diva waar ik geen 5 noten tegelijk van kan aanslaan. Dan gaat mijn pc echt over de zeik.
 

Vergelijkbare discussies

Back
Top