Steeds sneller systeem nodig en waar houdt het op?

Nou je hebt ook de hele periode van geluidskaarten met dsp power zoals universal audio en Antilope. Maar volgensmij loopt dat af ivm de huidige computer kracht.

Of heb ik dat mis? En zal er juist meer van dit soort externe dsp power komen?
Het nadeel van DSP kaarten is dat je te maken hebt met custom formats en dus vendor lock in. Dat kan nadelig zijn als je van computer wisselt, want een oude kaart op PCI kan dan weer niet in een Mac Studio of iets dergelijks, en je blijft afhankelijk van hardware support (en drivers etc) van die specifieke fabrikant. Dus ik denk dat native alleen maar populairder wordt naarmate processorkracht toeneemt, zo brengt Universal Audio ook steeds meer in VST/AU format uit.

Ik werk in de studio nog volop met floppy's....dat zegt denk ik wel genoeg over mij :D
Bewonderenswaardig. Ik vond de floppy op het hoogtepunt van zijn roem, de duistere jaren 80, al een verschrikking. Traag, weinig ruimte en vooral notoir onbetrouwbaar. Het aantal verwoeste floppies op mijn Amiga was akelig. Daarna de Zip drive nog met die click of death. Brrr.
 
Ik werk in de studio nog volop met floppy's....dat zegt denk ik wel genoeg over mij :D
Hoho, ik ben hier de koning van het achterblijven en zelfs ik heb geen floppy meer in mijn studio pc. Ik heb namelijk een Gotek in mijn Atari ST zitten.

Ik wil maar zeggen, u loopt achter. :D
 
Vers van de pers:

CNN

During an Apple product launch the night before Halloween, Apple CEO Tim Cook – wearing all black at its Cupertino, California-based headquarters – introduced the next phase of Mac computers which hint at a more AI- driven future.

The focus of the event, which featured the tagline “scary fast,” was Apple’s new custom-made M3 chips, the M3, M3 Pro and M3 Pro Max. These processors promise faster computing and graphics and longer-lasting battery life, but can also better support advancements with artificial intelligence because they’re made with 3 nanometer technology, according to the company. The chips will ship with Apple’s latest MacBook Pro and iMac lineup.
 
The focus of the event, which featured the tagline “scary fast,” was Apple’s new custom-made M3 chips, the M3, M3 Pro and M3 Pro Max. These processors promise faster computing and graphics and longer-lasting battery life, but can also better support advancements with artificial intelligence because they’re made with 3 nanometer technology, according to the company. The chips will ship with Apple’s latest MacBook Pro and iMac lineup.

Net nu ik besloten had om - na 17 jaar - een nieuwe Mac te bestellen! Met dit soort nieuws loop je dus eigenlijk al achter voordat je nieuwe computer binnen is!
 
Je kunt alleen achter lopen als je perse met je tijd mee wilt gaan. Rennen en vliegen om maar niets te missen, in plaats van rustig genieten van wat je al hebt. Des te ouder ik word des te meer ik de absurditeit daarvan inzie. :beard:

Ook de ongevraagde toepassing van AI in allerlei programmatuur is mij een doorn in het oog. Nog even en we moeten in discussie met onze eigen computers om ze ervan te overtuigen dat we toch echt willen wat we intypen in plaats van de opties die de computer ons suggereert...
 
Vind de “oude” technieken vaak wel wat van charme hebben ofzo, of althans als het op een apparaat zit moet het ook werken in mijn ogen. De gotek upgrades zijn wel een fantastisch iets natuurlijk voor oudere machines, de computer daarin tegen is wel een apparaat waar ik soms toch een haat/liefde verhouding mee heb en telkens mee update met “de tijd” en ableton. Vind t daarom ook nog steeds wat jammer of vaag dat ik ableton via de simpele midi-sync-input gewoon niet lekker strak krijg. Kon mij heugen dat ik dit nooit had met Cubase3 en een antieke pc met audio insteek kaart. Zo was ik laatst aan t spelen met audio-sync vanuit een Yamaha mtx8 (cassettedeck) naar een Roland r8 (als smtp converter) die zijn midi output naar de rest van de apparaten en dit liep fantastisch strak en lekker, maar dan ableton nog,, de enige “strakke” oplossing die ik kon vinden was een midi input naar de iPhone leggen met koala sampler, en die midi output weer via WiFi en ableton link naar de pc met WiFi en ableton link, beste klus en omweg mischien maar voor t gehoor strak en kon ik de drie overige sporen opnemen in de mtx8 zonder zelf handmatig dingen te hoeven triggeren on-time waardoor ikzelf de “out-of-sync” boosdoener werd 🫣. ,,,, beste klus om wat met tape te knoeien, maar zelf vind ik dat wel erg leuk om mee te spelen.
 
Je kunt alleen achter lopen als je perse met je tijd mee wilt gaan.

Hier op het forum is wat dat betreft een tegenstelling zichtbaar. Aan de ene kant gaat het vaak om de nieuwste software, plugins en de nieuwste, snelste computers e.d. Aan de andere kant veel discussies over oude synths. Het draadje 'Nieuw van Behringer' gaat bijvoorbeeld heel vaak evenmin over iets echt nieuws, maar vooral over remakes van synths die 40, 50 jaar oud zijn.
 
Iets nieuws kan spannend zijn en vooral als je daar zelf deel aan hebt, maar zodra het een dwang wordt om "met je tijd mee te gaan" begin ik te steigeren. Een zeer snelle computer lijkt mij op zich ook een vooruitgang, want het gebeurt me nu nog te vaak dat ik een zelf geschreven audio progje vanwege de latency niet real-time kan draaien. Maar wat er vaak gebeurt zodra er snellere computers uitkomen is dat die extra snelheid ongevraagd direct wordt ingevuld door allerlei extra opties mee te leveren. Kortom nog meer afleiding van waar je die snellere computer eigenlijk voor wilde gebruiken.

Vintage synths hebben het grote voordeel dat ze hun waarde al bewezen hebben en vaak ook nostalgische gevoelens opwekken. Hoe het 't nieuwste van het nieuwste zal vergaan moeten we nog maar afwachten.
 
Ik heb nu jaartje m2 Mac, inmiddels al van Ventura naar Sonoma gegaan.. nu al die m3 Tsja ik denk dat de werkdruk ook wel hoog zal liggen bij Apple altijd maar sneller beter. Al die concurrentie ook.. ik voorheen Mac air i7 wel met snelste ssd upgrade die er was en Ableton 10. Nu m2 met Ableton 11 ja als ik eerlijk ben merk ik niet zo veel verschil maar ik gebruik ook zo min mogelijk sporen en plug-ins moet ik zeggen.
 
Net nu ik besloten had om - na 17 jaar - een nieuwe Mac te bestellen! Met dit soort nieuws loop je dus eigenlijk al achter voordat je nieuwe computer binnen is!

Heb je hem al besteld dan? Anders gewoon nog paar jaartjes wachten Hihi
 
Maar goed... eerstewereldproblemen...

Synthforum is nu wel even fijn af en toe tussen al het visuele geweld dat we door krijgen.

On topic, Ubuntu is wel echt een mooi project voor 3e wereld landen
 
Ja maar daar wordt al openlijk over gesproken dat dit kan gebeuren, verleden week las ik dat Google de stekker uit een project heeft getrokken waar ze AI met quantum gingen koppelen. Daarom effe de rem erop.
 
Mensen zo als ik die graag zelf het overzicht houden en controle willen over wat ze doen beginnen het eerst te klagen, maar gaandeweg zullen de technische ontwikkelingen voor steeds meer mensen te snel gaan. Totdat niemand het meer kan behappen...
 
Hier zit lang niet iedereen op te wachten, denk ik zo.. filosofie-alert, ghehe.. dus lekker negeren, als je het maar vage shit vindt.. 't gaat over de singularity..

Dit roept in de context van muziek wel een vraag op. Is een superintelligentie in staat om ons muzikaal te verrassen? Of is ons brein dusdanig beperkt dat al veel eerder een zekere bovengrens van complexiteit bereikt zal worden en we voor de muziek gemaakt door zo'n superintelligentie simpelweg te dom zijn?
 
Zeker in de populairdere genres zien we zelden meer dan 8 noten en zelfs daar dan een subset van, met een opbouw zoals die in de loop der jaren is ingesleten vanwege de herkenbaarheid. Muzikaal verrassen is dus een eitje. Of het dan ook mooi gevonden wordt, waarschijnlijk niet. Het is niet voor niets dat de 'ingewikkeldere' of afwijkende muziekstromingen over het algemeen maar een kleine niche bedienen en/of in het subsidiecircuit blijven hangen.
 
Interessante hypothese!

Alles is frequentie, muziek is hoorbare frequentie maar ook voelbaar. Ik denk dat sonisch en op compositie niveau we nog veel meer kunnen verwachten. Maar wat het probleem met het mens zijn is. We worden niet oud genoeg om alles te beluisteren of zien wat er allemaal gecreëerd is.

Je musical ontwikkeling is gebonden aan tijd, invloeden en je referentie kader.

Grote kans dat je het mooiste stuk muziek wat er voor jou bestaat nog niet gehoord hebt.

Ik denk zeker dat we nog niet klaar zijn. Zo zijn er ook studie’s waarin wordt gekeken hoe water en ijskristallen zich vormen onder frequenties. Wij zijn voor een groot deel ook water.
 
Laatst gewijzigd:

Vergelijkbare discussies

Back
Top