Simpel low pass filter module?

Stel je neemt een LPF en zet daarachter een APF (all-pass filter) dat er voor zorgt dat alle signalen van de combinatie LPF & APF in totaal 360 graden in fase verschoven worden. Is dat ook onmogelijk?
Dat is mogelijk, maar moeilijk in analoog.
Digitaal is het makkelij.
 
FIR en IIR filters gaat over digitaal toch? Ik weet niet of dat helemaal relevant is voor deze discussie. Maar nog steeds interessant:-)
Hoe ik het me daar herinner was het zo dat filters die geen fase verdraaien niet causaal zijn, intuïtief is dat ook wel te snappen, voor iedere filter-tap die je toevoegt verdraai je de fase een beetje, dus dat compenseer je met een filter-tap een stukje in de toekomst. Voor real-time filters kan dat dus niet, behalve als je het signaal wat vertraagt en look-ahead gebruikt. Maar die vertraging zelf is ook een fase verdraaing, maar dan lineair tov frequentie dus zo krijg je linear phase filters.
IIR filters kunnen zowel analoog als digitaal zijn.
FIR filters zijn altijd digitaal.

De FIR filters in audio converters zijn fase lineair.
En gebruiken een “gewogen” sinx/x functie.
Exact zoals je hier beschrijft.
graph_sinX_over_X.jpg
 
Bestaat er een super eenvoudige module voor een low pass filter zonder voltage control maar met een simpele draaiknop voor het instellen van de cutoff frequentie?

Ah - juist dat was het. Een super eenvoudige module dus. Dit zijn de opties die ik inmiddels gezien heb:


Maar de vragen van Patat Met zijn ook interessant...
 
Wat is het verschil? Het LPF is het circuitje in de rechthoek. Wat daaromheen zit is wat ik er dan in een Eurorack omgeving mee wil gaan doen om een integrator te maken.
 
Wat is het verschil? Het LPF is het circuitje in de rechthoek.
Ik weet dat je dat bedoelt, maar een low pass filter is dit:
F0529FE5-5DC2-4AFC-903C-322884FB6E65.jpeg

In “jouw” schema worden de hoge(re) frequenties kortgesloten, zodat de lage(re) frequenties overblijven, terwijl in bovenstaand schema de lage(re) frequenties worden doorgelaten, terwijl de hoge(re) frequenties onbelast blijven.
Het effect lijkt hetzelfde maar is het niet, zeker als je het vanaf de bron bekijkt.
 
Voor de zekerheid nog even opgezocht maar in mijn oude schoolboek (uit 1972) heet het RC-filter uit mijn schema toch echt een laagdoorlaatfilter. Maar ik ben het met je eens dat het effect er voor de bron met een LR-filter anders uitziet. Mogelijk is de naamgeving in het Engels anders...?
 
Als je je geen zorgen hoeft te maken over de belastbaarheid van je bron zal het ook niet zoveel boeien, maar als je passieve filters toe gaat passen waarbij de belastbaarheid van je bron wél een rol speelt is het wel weer belangrijk of je een laag doorlaat filter of een hoog af filter gebruikt.
Denk hierbij bv aan de passieve filtering van luidsprekers in een kast.
 
Ik bedenk mij opeens dat er inderdaad wel een probleem kan zijn bij mijn stilzwijgende veronderstelling dat een eerste-orde LPF zich gedraagt als het getekende RC-circuit. Het zou inderdaad (of zelfs beter nog ;)) ook een LR-circuit kunnen zijn, en dan is het nog maar de vraag of mijn patch ook dan nog tot een integrator leidt...
 
OK - nu met een LR-circuit:

int.png


[imath] (V_{in} + V_{out}) - V_{out} = - \mathrm{L} \frac{\mathrm{d} i }{ \mathrm{d} t} [/imath]


[imath] V_{in} = - \mathrm{L} \frac{\mathrm{d} i }{ \mathrm{d} t} [/imath]


[imath] V_{in} = - \mathrm{L} \frac{\mathrm{d}}{ \mathrm{d} t} \left ( \frac{V_{out}}{ \mathrm{R}} \right ) [/imath]


[imath] V_{in} = - \frac{\mathrm{L}}{ \mathrm{R}} \frac{\mathrm{d} V_{out}}{ \mathrm{d} t} [/imath]


[imath] \frac{\mathrm{d} V_{out}}{ \mathrm{d} t} = - \frac{\mathrm{R}}{ \mathrm{L}} \, V_{in} [/imath]


[imath] V_{out}(t_1) - V_{out}(t_0) = - \frac{\mathrm{R}}{ \mathrm{L}} \cdot \int_{t_0}^{t_1} V_{in} \, \mathrm{d} t [/imath]


[imath] V_{out}(t_1) = V_{out}(t_0) \, - \, \frac{\mathrm{R}}{ \mathrm{L}} \cdot \int_{t_0}^{t_1} V_{in} \, \mathrm{d} t [/imath]


Dat levert dus opnieuw een integrator maar nu met een ander teken.
 
Back
Top