Welke synth is dit: Euromasters?

Bono

S.P.Q.R.
Lid sinds
19 september 2011
Berichten
1.936
Locatie
Kampen
Welke synth is dit en hoe maak ik dit geluid?



en dit, vanaf na 40 seconden?




Dezelfde geluid. Komt het toch uit een Korg MS20?
 
Ik wed dat t eerder een sample is ipv een ms20 en denk gok dat t een stukje uit iets klassiek is. sample eens de intro van james brown is dead, kort t geluid in en speel t snel. Lijkt dat er op?
 
Ik wed dat t eerder een sample is ipv een ms20 en denk gok dat t een stukje uit iets klassiek is. sample eens de intro van james brown is dead, kort t geluid in en speel t snel. Lijkt dat er op?
Dat zou best eens kunnen. Volgens mij hadden de euromasters de oude nummers nog in protracker op de amiga gemaakt.
 
Ik wed dat t eerder een sample is ipv een ms20 en denk gok dat t een stukje uit iets klassiek is. sample eens de intro van james brown is dead, kort t geluid in en speel t snel. Lijkt dat er op?
Wat jij misschien bedoeld is het stukje van Carl Orf (o Fortuna)? Het stukje dat het koor inzet is de sample van James Brown is dead, en hardcore to da bone (en heel veel andere tracks :) )

Maar dat klinkt anders als dit geluid volgens mij
 
In 90ies roland bakken met general midi zit een car breaking scheur (ik weet de naam van de patch niet meer) Ik weet niet of het die ook is, maar als je die sampled kom je een eind.

De scheur op de roland bakken met general midi zelf spelen heeft geen zin, want de scheur heeft op alle noten de zelfde pitch, dus samplen moet sowieso.

Ik heb altijd gedacht dat deze track exact die general midi scheur gebruikt in een sampler met pitch envelopes, maar zeker weten doe ik het niet.




Ik haalde die scheur toen uit een roland jv30, die heb ik niet meer dus kan hem niet voor je samplen helaas.
 
Welke synth is dit en hoe maak ik dit geluid?



en dit, vanaf na 40 seconden?




Dezelfde geluid. Komt het toch uit een Korg MS20?

Is een sample, komt van mescalinum united - we have arrived (1990)
Is ook ooit in een interview gezegd door de producers Rob Fabrie/Paul elstak. Het enige waar ik nog niet achter ben is wat hun audio bron was, want ik ben nog geen opname tegengekomen waar hij zo clean in zat. Het is wel één van mijn favo sounds uit de jaren 90, ik heb er zelf ook een "hitje" mee gemaakt, welke oa op thunderdome 22 staat. En natuurlijk "Euromasters - everybody clap your hands" is een dikke knaller.

 
Vaak krijg je iets meer te weten als je de sample isoleert en sneller of langzamer afspeelt. In dit geval werkt dat helaas niet :)

Ik denk dat het dichtstbijzijnde effect hetgene is van een draaitafel waarvan je de naald met grof geweld van de plaat verwijdert - dus zo'n "Record Scratch" als .
 
Ik zie dat "car stop" ook in mijn XV-5080 zit (GM:239) en deze is wel af te spelen met pitch.
 
Die sample komt toch echt bij deze plaat vandaan.
Look no further at 2:19
 
Laatst gewijzigd:
Die sample komt toch echt bij deze plaat vandaan.
Look no further at 2:19

Die komt niet eens in de buurt.
 
Ik heb hem zelf altijd uit dit stukje gesampled, zit wat verderop in die euromaster track:

 
Is een sample, komt van mescalinum united - we have arrived (1990)
Is ook ooit in een interview gezegd door de producers Rob Fabrie/Paul elstak. Het enige waar ik nog niet achter ben is wat hun audio bron was, want ik ben nog geen opname tegengekomen waar hij zo clean in zat. Het is wel één van mijn favo sounds uit de jaren 90, ik heb er zelf ook een "hitje" mee gemaakt, welke oa op thunderdome 22 staat. En natuurlijk "Euromasters - everybody clap your hands" is een dikke knaller.


Klopt, maar waar heeft Mescalinum United hem vandaan? Track is geproduceerd in 1990 (volgens sommigen in 1989)
Aangezien midi general met GS in 1991 geproduceerd is, lijkt mij dat stug..

In de clip van Rexantony zie je wanneer die sound er is, hem spelen op een Korg MS20. Vandaar mijn gedachten daarbij
 
Klopt, maar waar heeft Mescalinum United hem vandaan? Track is geproduceerd in 1990 (volgens sommigen in 1989)
Aangezien midi general met GS in 1991 geproduceerd is, lijkt mij dat stug..

In de clip van Rexantony zie je wanneer die sound er is, hem spelen op een Korg MS20. Vandaar mijn gedachten daarbij
Het hele GM/GS verhaal staat er los van. Dat ging over die car skit sound in de roland, niet over de "euromaster" sound. Iets zien in een clip staat ook hier geheel los van wat er in de studio is gebruikt, dat lijkt mij nogal logisch. Ik heb zelf nooit gehoord waar marc acardipane die sound vandaag had, dat had ik zeker onthouden.

EDIT: ik heb hem een dm gestuurd via facebook, kijken of er een reactie komt, kans is klein waarschijnlijk.
 
Laatst gewijzigd:
1991 gaat niet lukken inderdaad met de mescalinum united track.

Grappig ook, ik ken beide tracks zowel euromasters (heb ik op vinyl) als rexanthony heel goed en nog nooit is het mij opgevallen dat ze beide het zelfde synth lijntje gebruiken en dezelfde sample/sound.


Nap, in de jv30 kon ik hem niet spelen over een keybed. Zal de limitatie van de jv30 wel zijn geweest, het was een erg simpele rompler.

Mocht jij of iemand anders de car stop op alle notes leeg willen samplen, graag :D
 
1991 gaat niet lukken inderdaad met de mescalinum united track.

Grappig ook, ik ken beide tracks zowel euromasters (heb ik op vinyl) als rexanthony heel goed en nog nooit is het mij opgevallen dat ze beide het zelfde synth lijntje gebruiken en dezelfde sample/sound.


Nap, in de jv30 kon ik hem niet spelen over een keybed. Zal de limitatie van de jv30 wel zijn geweest, het was een erg simpele rompler.

Mocht jij of iemand anders de car stop oalle notes leeg willen samplen, graag :D
Dan houd ik mij ook aanbevolen! Altijd afgevraagd waar die vandaan kwam :)
 
Klopt, maar waar heeft Mescalinum United hem vandaan? Track is geproduceerd in 1990 (volgens sommigen in 1989)
Aangezien midi general met GS in 1991 geproduceerd is, lijkt mij dat stug..

In de clip van Rexantony zie je wanneer die sound er is, hem spelen op een Korg MS20. Vandaar mijn gedachten daarbij
Rexathony was later als ik het ne goed herinner, volgens mij gewoon gejat van de euromasters.

Ik verwacht dat de sample op beide platen van Mescalinum komt, maar de link van @bobaphat zou goed de bron kunnen zijn.
Heb ook al vaak gezocht wat de bron van dit geluid zou zijn.
Sowieso was het soms bizar hoe anders (vaak aggresiever) een sample klonk tov het origineel.
Kijk hier op 4:04 naar Marly marl die uitlegt waar de sample van the Bridge vandaan komt.
Moet je voor de grap eens zelf proberen na te maken. Die rauwe sound gaat niet helemaal vanzelf ;)
 
Er zijn nog meer tracks die deze sound gebruiken (en wat er op lijkt)

na 21 seconden:


Na 1:26:


Na 1:03:
 
Back
Top