Why Today's Music Is So BORING - Rick Beato

Ik werkte in de jaren 70 in een automatenfabriek. Daar stond Hilversum 3 standaard aan. Op dinsdagmiddag draaide een disk jockey lekkere muziek (Vincent van Engelenburg (?), zat voor Frits Spits). Een dag zette -ie de nieuwe LP van Yes op (Going For The One), gewoon integraal met alleen een babbeltje tijdens het omkeren van de LP. Toch weer lekker 38 minuten en 43 seconden fijne muziek. Zo kwam je de dag wel door.
 
Dat een serie als Stranger Things het histories besef van de jeugd bevestigd is een boude uitspraak. Dat ze het NU PAS beseffen is de waarheid. 'Synthwave' is btw geen oorspronkelijke muziekstroming. Het is een populaire amalgatie van synth pop en new wave. Weer een voorbeeld van hoe dingen gekneed worden naar mythische levels. Dat Kate Bush of andere artiesten uit die tijd ( en ik begrijp niet dat men steeds terugkomt bij de 80s ) een 'vlammende' comeback maken is totale nonsens.

Het is gewoon weer een commerciële re-hash van wat ooit was.

Tot de volgende trend weer arriveerd en het een paar maanden later weer is vergeten.
Ik beloof plechtig me (ontzettend) in te houden, maar er is een niet nader te noemen reden waarom dat -Kate Bush in Stranger Things- wordt gepromote en niet iets anders, of een ander. Ik zal het niet zeggen, maar wat hopelijk wel mag, is je gewoon verwijzen naar zoiets simpels als: De context.

Lees de teksten van Kate Bush, lees de scripts van Stranger Things, waar het over gaat, wat het symboliseert, enz.. en dan vind je het. Het is uiteindelijk blatante zelfpromotie van 1 groep mensen, het spijt me, dat gaan mensen niet tof vinden: Don't wanna burst too many bubbles.. maar kom op, het ...-gehalte druipt van de serie af, en de muziek.

Nog niet overtuigd, of geen idee waar ik het over heb? Ok, hoe wilde Kate Bush dat nummer eigenlijk noemen? precies, there you have it.

Ik haast me toe te voegen: In muziek, in elke artistieke uiting, wil ik graag apolitiek blijven e.d., kunst en kunde respecteer ik altijd wie je ook bent, als iets steengoed is, dan is het gewoon steengoed.
Maar soms, lukt me dat niet.. en daar baal ik goed van, het brengt me in conflict. Maar jeetje Stranger Things.. het ligt er gewoon zo dik op niet te zuinig.

Wellicht zit de eentonigheid niet bij de artiest: Maar bij de (ballotage-)"commissie".. just saying !
 
Laatst gewijzigd:
Ik beloof plechtig me (ontzettend) in te houden, maar er is een niet nader te noemen reden waarom dat -Kate Bush in Stranger Things- wordt gepromote en niet iets anders, of een ander. Ik zal het niet zeggen, maar wat hopelijk wel mag, is je gewoon verwijzen naar zoiets simpels als: De context.

Lees de teksten van Kate Bush, lees de scripts van Stranger Things, waar het over gaat, wat het symboliseert, enz.. en dan vind je het. Het is uiteindelijk blatante zelfpromotie van 1 groep mensen, het spijt me, dat gaan mensen niet tof vinden: Don't wanna burst too many bubbles.. maar kom op, het ...-gehalte druipt van de serie af, en de muziek.

Nog niet overtuigd, of geen idee waar ik het over heb? Ok, hoe wilde Kate Bush dat nummer eigenlijk noemen? precies, there you have it.

Ik haast me toe te voegen: In muziek, in elke artistieke uiting, wil ik graag apolitiek blijven e.d., kunst en kunde respecteer ik altijd wie je ook bent, als iets steengoed is, dan is het gewoon steengoed.
Maar soms, lukt me dat niet.. en daar baal ik goed van, het brengt me in conflict. Maar jeetje Stranger Things.. het ligt er gewoon zo dik op niet te zuinig.

Wellicht zit de eentonigheid niet bij de artiest: Maar bij de (ballotage-)"commissie".. just saying !
Ik vind het grappig dat, als je weet waar dat nummer over gaat, je inziet dat de producers de plank compleet mis slaan.

Geen 'cultural appropriation', maar 'musical misinterpretation'. En uiteindelijk gewoon terug te herleiden naar 'blatant commercial gain' AKA money grabbing.
 
Ik werkte in de jaren 70 in een automatenfabriek. Daar stond Hilversum 3 standaard aan. Op dinsdagmiddag draaide een disk jockey lekkere muziek (Vincent van Engelenburg (?), zat voor Frits Spits). Een dag zette -ie de nieuwe LP van Yes op (Going For The One), gewoon integraal met alleen een babbeltje tijdens het omkeren van de LP. Toch weer lekker 38 minuten en 43 seconden fijne muziek. Zo kwam je de dag wel door.
De Vincent van Engelenshow van 2 tot 3 geloof ik. Daar zette je de knipbank en puntlasser even voor uit
 
Zou het er niet gewoon mee te maken hebben dat computers bereikbaar werden en capabel genoeg waren vanaf de jaren 90.. en dat de software steeds meer kon?
In de jaren 80 werd muziek toch meer gemaakt door muzikanten die echt konden spelen..... Je moest studio tijd boeken, sessiemuzikanten inhuren etc. Ik heb laatst een docu van The Delfonics gepost.. daar zie je bijvoorbeeld grote groep professionele muzikanten die nodig waren in de jaren 60 en 70.

Nu kan iedereen met een laptop en een Splice abonnementje z'n eigen tracks maken zonder muzikale kennis. En dat hoor je dus in de tracks die minder verfijnd zijn in de popmuziek. Door internet leert iedereen dezelfde truukjes, gebruikt dezelfde sounds..
Dat is ook devoornaamste reden denk ik.
Vroeger was een studio alleen weggelegd voor de muzikanten die de kans kregen van de platenmaatschappij of diegenen die het al gemaakt hadden en zich een studio konden veroorloven.
Dat betekent wel dat je vroeger al een redelijk niveau moest hebben om muzikant en/of songwriter te zijn en nu kan elke straatschoffie een paar beats in een daw zetten en er wat overheen schreeuwen.
Er is verder genoeg goede muziek hoor alleen die komt niet in de top40.. neem bijvoorbeeld het album van Thee Sacred Souls, voor mij het beste album van dit jaar....

Tuurlijk; als je bijv North Sea jazz neemt daar komen behalve elk jaar echte jazz artiesten toch ook best wat andere bandjes die in het crossover gebied zitten en er zjn zat popfestivals waar nog steeds goede bandjes komen natuurlijk maar op de radio op de populaire uren is de afwisseling wel minder dan vroeger heb ik 't idee.

Blijft wel dat tegenwoordig muziek op beats toch de overhand heeft waar vroeger de melodie belangrijker was, ook in een hitfactory als Motown of de Philly Sound stond de melodie voorop met uitstekende songwriters, en daar kwamen heel wat hitgevoelige maar toch ook kwalitatief goede tracks vandaan.
Neem Gamble and Huff of Holland Dozier Holland die veel van de hits schreven, die schreven echt geweldige tracks.
 
Ik liep gisteren langs de plaatselijke skatebaan en de (14/15 jarige) jongetjes hadden muziek aanstaan uit de jaren 80. Bon Jovi, Prince en zelfs ZZ-Top kwam voorbij. Zou het dan toch nog goed komen met de hedendaagse jeugd? :D
 
Ik liep gisteren langs de plaatselijke skatebaan en de (14/15 jarige) jongetjes hadden muziek aanstaan uit de jaren 80. Bon Jovi, Prince en zelfs ZZ-Top kwam voorbij. Zou het dan toch nog goed komen met de hedendaagse jeugd? :D
Hadden ze hun muziek zo hard staan dat je het 9-12 minuten later nog steeds kon horen?

Maar soms, lukt me dat niet.. en daar baal ik goed van, het brengt me in conflict. Maar jeetje Stranger Things.. het ligt er gewoon zo dik op niet te zuinig.
Dat weet ik niet, ik heb die serie nooit gezien. Dit voorbeeld was slechts een van vele hoe 'de jeugd' in aanraking komt met oude(re) muziek en cultuur, als tegenwicht tegen de opmerking dat ze geen 'historisch besef' zouden hebben.
 
De kans is eigenlijk vrij groot dat ik toch zou kiezen voor een volledig ge-autotuned artiestje uit de huidige hitparade... in plaats van Bon Jovi.
Of hun speaker in de sloot gooien onder het mom van geluidsoverlast in de openbare ruimte.
 
Of hun speaker in de sloot gooien onder het mom van geluidsoverlast in de openbare ruimte.
Tsja, dan zijn in mijn wereld de sloten gedempt met motorrijders en autos met buitenproportionele uitlaten. Om over boeren en truckers maar te zwijgen.
 
Ik liep gisteren langs de plaatselijke skatebaan en de (14/15 jarige) jongetjes hadden muziek aanstaan uit de jaren 80.
Onze oudste (15) is helemaal gek van Talking Heads, Arctic Monkeys en The Pixies. Ik heb hem niet gedwongen 😁 Daar ben ik zelf ook dol op. Maar als ik bijvoorbeeld 'Bad Habits' van Ed Sheeran op de radio hoor, vind ik dat ook razendknap. Niet mijn genre, maar het zit wel goed in elkaar.

Via NPO+ stuitte ik trouwens een poosje terug op een concert van North Sea Jazz, verschillende artietsen met het Metropole Orkest. Ook niet mijn genre, maar ik vond het fantastisch. En die artiesten speelden hun longen uit hun lijf.

Je kunt naar stomme muziek luisteren en dan zeggen: wat stom. Je kunt ook wat meer je best doen en je laten verrassen. Dat lijkt me sowieso een positievere insteek. Waarom mensen attenderen op dingen die je stom vindt? 🤔
 
Via NPO+ stuitte ik trouwens een poosje terug op een concert van North Sea Jazz, verschillende artietsen met het Metropole Orkest. Ook niet mijn genre, maar ik vond het fantastisch. En die artiesten speelden hun longen uit hun lijf.
Op NPO+ heb je elke week wel een paar oude North Sea jazz concerten.
Dat Metropole orkest is echt een toporkest die allerlei stijlen beheersen, die hebben al met zoveel verschillende artiesten gespeeld.
Ik weet niet of Snarky Puppy er bij zat in die aflevering maar hoor 'ns ff wat ze hier spelen, da's niet zomaar een simpel deuntje;

 
Ik zit nu dus op een of ander vakantiepark in de restauratie terwijl mijn kinderen aan het zwemmen zijn.

Nou goed, lekker boeiend allemaal, maar hier hebben ze dus nu van de verschrikkelijke Nederlandstalige muziek aan staan, 'blijf hier slapen' ofzo, geen idee, ik probeer het zoveel mogelijk te negeren.. maar...

WAAROM STAAT DAT AAN IN GODSNAAM!!!!

Wie wil dit horen? Die drukke mannenstem met vibratie in iedere uithaal en stampende beat aangevuld met nep trompetjes! 8D

Helemaal niemand toch??

Iedereen zit hier maar rustig, te wachten tot die kinderen weer 's klaar zijn met zwemmen en ondertussen krijgen we de meest vreselijke Nederlandstalige herrie over ons heen..

Nog effe en ik ga buiten staan.. gvd zeg..! :duivels:
 
Laatst gewijzigd:
Ik zit nu dus op een of ander vakantiepark in de restauratie terwijl mijn kinderen aan het zwemmen zijn.

Nou goed, lekker boeiend allemaal, maar hier hebben ze dus nu van de verschrikkelijke Nederlandstalige muziek aan staan, 'blijf hier slapen' ofzo, geen idee, ik probeer het zoveel mogelijk te negeren.. maar...

WAAROM STAAT DAT AAN IN GODSNAAM!!!!

Wie wil dit horen? Die drukke mannenstem met vibratie in iedere uithaal en stampende beat aangevuld met nep trompetjes! 8D

Helemaal niemand toch??

Iedereen zit hier maar rustig, te wachten tot die kinderen weer 's klaar zijn met zwemmen en ondertussen krijgen we de meest vreselijke Nederlandstalige herrie over ons heen..

Nog effe en ik ga buiten staan.. gvd zeg..! :duivels:
WAAROM STAAT DAT AAN IN GODSNAAM!!!!
Goede vraag en ik weet het antwoord.
Ik luister alleen muziek als ik muziek wil luisteren. Normaal is dat Barokmuziek, omdat ik een melodie wil horen en geen keiharde drumslag op elke tweede tel. Is er iemand in mijn buurt, dan gaat dat onmiddellijk uit. Het kan iemand storen, denk ik dan. Helaas vraagt degene (dokter, tandarts, zwembad) die muziek aanzet zich niet eens af of dat iemand stoort. Mensen die GEEN muziek willen horen moeten zich maar aanpassen of zetten maar een koptelefoon op (voor mij de omgedraaide wereld). En als iemand het gelach/gehuil van zijn zwemmende kinderen wil horen, of zijn handy omdat moeder in het ziekenhuis ligt, dan moet DIE zich maar aanpassen, hoofdpijn of niet, vindt men tegenwoordig. Het is tenslotte toch ook ZIJN probleem?
 
Back
Top