[ambient] Vrij ruimtelijk

Yawgmoth

Moderator
Staff member
Lid sinds
4 januari 2002
Berichten
6.269
Locatie
Grou
Hallo!

Een tweede track die voor een groot deel met de "Escape Velocity" soundset van @Seva Randeep gemaakt is. De textures en pads komen uit deze set, drum vanuit de batterij en de sequence heb ik uit de arp2600 getrokken. Track bouwt langzaam en geleidelijk op, Feedback, zowel positief als constructief wordt op prijs gesteld.

 
ik vind de arp2600 sequence echt prachtig kwa sound en ik hoor je eigen song design en arrangement ideeen weer volop in de song.

Kwa constructieve kritiek:
De track is niet helemaal mijn ding, ik heb er even over nagedacht waardoor dat komt en dat heeft dan voornamelijk te maken met de manier waarop je het afgemixt hebt. Voor mij komt het als een brei van sounds over die elkaar in de weg zitten en op sommige plekken delen compleet wegdrukken. De drums missen ook wat dynamiek, waardoor het niet helemaal mijn type track is.

Ik denk dat alles wel aanwezig is in de track en ik hoor ook wel mooie arrangement beslissingen, maar als je de mix hier flink van zou veranderen dan krijg je denk ik een heel ander type track kwa gevoel.

Maar dat is hoe ik het zou doen, ik kan me voorstellen dat je het hier compleet mee oneens bent :)

Mix veranderingen die ik zou doorvoeren:
- Elk element zijn eigen positie in EQ geven zodat ze elkaar niet maskeren (dat is nu heel erg het geval in je pad sounds en de bas die dingen wegdrukt)
- De bas staat te hard en heeft naar mijn mening een aantal overheersende frequenties. Dat kun je heel simpel oplossen door die te detecteren via het simpele EQ boost truukje (dus een een hoge Q factor voor een narrow band, dan +24 DB voor die band en dan sweep je door het frequentie gebied heen, zodra je dan de resonantie irritant begint te vinden dan stop je daar en dan doe je een Cut EQ van een x aantal DB op de die frequentie en pas je de Q factor aan zodat het gebied daar wat lucht krijgt. Dit doe je voor de meerdere frequenties die dwarsliggen in je baslijn hier. Als je een EQ gebruikt die masking aangeeft dan kun je uiteraard ook die manier gebruiken.
- Drums zou ik de transients wat meer gaan benadrukken
- als laatste misschien wat saturation op een aantal sporen toevoegen voor je mix (alhoewel dit wel een tricky mix techniek is als je niet helemaal weet hoe dit werkt).
- Levels van alle elementen op elkaar afstemmen zodat het een geheel wordt na deze veranderingen.
 
ik vind de arp2600 sequence echt prachtig kwa sound en ik hoor je eigen song design en arrangement ideeen weer volop in de song.

Kwa constructieve kritiek:
De track is niet helemaal mijn ding, ik heb er even over nagedacht waardoor dat komt en dat heeft dan voornamelijk te maken met de manier waarop je het afgemixt hebt. Voor mij komt het als een brei van sounds over die elkaar in de weg zitten en op sommige plekken delen compleet wegdrukken. De drums missen ook wat dynamiek, waardoor het niet helemaal mijn type track is.

Ik denk dat alles wel aanwezig is in de track en ik hoor ook wel mooie arrangement beslissingen, maar als je de mix hier flink van zou veranderen dan krijg je denk ik een heel ander type track kwa gevoel.

Maar dat is hoe ik het zou doen, ik kan me voorstellen dat je het hier compleet mee oneens bent :)

Mix veranderingen die ik zou doorvoeren:
- Elk element zijn eigen positie in EQ geven zodat ze elkaar niet maskeren (dat is nu heel erg het geval in je pad sounds en de bas die dingen wegdrukt)
- De bas staat te hard en heeft naar mijn mening een aantal overheersende frequenties. Dat kun je heel simpel oplossen door die te detecteren via het simpele EQ boost truukje (dus een een hoge Q factor voor een narrow band, dan +24 DB voor die band en dan sweep je door het frequentie gebied heen, zodra je dan de resonantie irritant begint te vinden dan stop je daar en dan doe je een Cut EQ van een x aantal DB op de die frequentie en pas je de Q factor aan zodat het gebied daar wat lucht krijgt. Dit doe je voor de meerdere frequenties die dwarsliggen in je baslijn hier. Als je een EQ gebruikt die masking aangeeft dan kun je uiteraard ook die manier gebruiken.
- Drums zou ik de transients wat meer gaan benadrukken
- als laatste misschien wat saturation op een aantal sporen toevoegen voor je mix (alhoewel dit wel een tricky mix techniek is als je niet helemaal weet hoe dit werkt).
- Levels van alle elementen op elkaar afstemmen zodat het een geheel wordt na deze veranderingen.

Bedankt voor de gewaardeerde feedback. Belangrijk omdat ik het dit keer w.b.t. afmixen volledig anders heb gedaan nl. door toepassen van de "pink noise" methode. Hierbij heb ik op 1 spoor een pink noise sample ingeladen en de levels van de overig kanalen zodanig aangepast dat deze t.o.v. pink noise nauwelijks te horen zijn. Daarna e.e.a. vooral op het master kanaal afgemixt. De verschillende sporen verdienen meer aandacht. Ik ga nog eens tweaken. Dank!
 
Ik luisterde deze track terwijl ik was aan het surfen was, en dacht dat na 3 minuten automatisch via SC een volgend nummer was begonnen. Die delen kunnen wat beter geïntegreerd worden, bijvoorbeeld door het eerste deel wat in te korten en wat drumsounds wat eerder te introduceren. Qua opbouw voelt het - nadat het hele nummer is afgelopen - alsof er naar iets toegewerkt wordt wat niet komt.

De drums missen ook behoorlijk diepte, vooral de kick (misschien geldt dat overigens wel voor het hele nummer). En de hatjes staan wel erg ver naar rechts gepanned zonder dat daar links iets tegenover staat. Dat klinkt ook niet helemaal in balans.
 
Ik luisterde deze track terwijl ik was aan het surfen was, en dacht dat na 3 minuten automatisch via SC een volgend nummer was begonnen. Die delen kunnen wat beter geïntegreerd worden, bijvoorbeeld door het eerste deel wat in te korten en wat drumsounds wat eerder te introduceren. Qua opbouw voelt het - nadat het hele nummer is afgelopen - alsof er naar iets toegewerkt wordt wat niet komt.

De drums missen ook behoorlijk diepte, vooral de kick (misschien geldt dat overigens wel voor het hele nummer). En de hatjes staan wel erg ver naar rechts gepanned zonder dat daar links iets tegenover staat. Dat klinkt ook niet helemaal in balans.

Dank, dat van de hihats blijkt idd een fout (van mij) in Battery te zijn. De drums heb ik in hun mix bus wat te dun gemaakt door foutief gebruik van de eq.
 
De file is inmiddels vervangen door een variant waarin veel van jullie feedback verwerkt is. De track is hierdoor ook een stuk korter geworden. Voor de lol ook eens mastering door SC laten doen. Het resultaat vind je hier:
 
Back
Top