Headroom in het digitale domein

En dit is ook wel handig om te weten: Many plugins are designed to work around -18dBFS

al zijn er hele diskussies met bepaalde brands welke waarde het moet zijn, men gaat uit van -18dBFS, maar het is soms -20, of.... de marketingmensen weten het zelfs ook niet eens...

maar idd -18dBFS, vooral toch eigenlik alleen emulaties?

al zijn er hele diskussies met bepaalde brands welke waarde het moet zijn, men gaat uit van -18dBFS, maar het is soms -20, of.... de marketingmensen weten het zelfs ook niet eens...

maar idd -18dBFS, vooral toch eigenlik alleen emulaties?
Voornamelijk relevant voor de analoge emulaties idd, en dit is uiteraard maar een richtlijn, geldt dus niet als een wet van Meden en Perzen

Voornamelijk relevant voor de analoge emulaties idd, en dit is uiteraard maar een richtlijn, geldt dus niet als een wet van Meden en Perzen

klopt, ik weet het niet meer uit mijn hoofd, maar b.v. channelstrips, of goed, bepaalde zijn juist 'gekalibreerd' op een net andere input 'voltage'.... maar de meeste volgen wel -18, idd..

OT... of dit was OT....

inderdaad stems kunnen clippen, terwijl in het project ze dat niet doen... zat ik dan met een andere bitdepth? kan zijn... goed..

van bitwig snap ik niet geheel, de standaard -10dBFS, voor faders, ik weet de regels van mixen, om ze te overtreden, ahum, maar houd altijd een paar zaken aan; zit pas aan het laatst, of tijdens het opbouw van het nummer aan de faders...

gainstaging is wat ik veel doe (en hoe zacht ik mijn soft-synths moet zetten...... ligt het aan mijn presets, soms bijna dicht, en het knalt er nog uit... ja, binnen een soft synth doe ik wel wat met volume, maar dat is het probleem, haha).

en de -6dBFS voor mastering is onzin lijkt me, op de master.. je zet het gewoon zachter, als master engineer?

toch houd ik vrij grote marges, die ik altijd nodig heb, summing.... je knalt snel door... het rood...

cubase heeft geen gain tool/plugin, goed, het meeste kun je binnen in plugins doen, maar niet altijd, blue cat heeft een gratis oplossing, of Melda.

ook fijn voor automation.... (volume automation, dat doe ik amper meer, soms kan het nog..)

Geen idee waar dit vandaan komt, maar je komt zo wel getriggered over als je over moet gaan op beledigingen.
Speedkikker is geen belediging. Youtube staat vol van ratelende heerschappen. Daarom is Kush, Scheps en consoorten een verademing. Rustig. Geen geratel. Tijd nemen. Dat is professionalisme.

Hieronder allemaal hoaxes. De beste vind ik die van Waves. Die laatsten kennen er werkelijk geen drol van.
(en ik kan nog wel 50 andere 'hoax' sites met identieke uitleg posten)

"A typical mastering engineer will require your pre-mastering mix to sit somewhere from -8dB to -4 dB."

"Make sure the highest output level of your final mix does not exceed -3 dB FS."

"With that said, shoot for about -23 LUFS for a mix, or -6db on an analog meter."

"I recommend mixing at -23 dB LUFS, or having your peaks be between -18dB and -3dB. This will allow the mastering engineer the opportunity to process your song, without having to resort to turning it down."

"This file is -3db under 0 level. This is “industry standard,” what mastering engineers request. This is the ideal amount of headroom for mastering."

"0 on the meter should be referenced to between -7 and -9 dBFS"

Laatst gewijzigd:
Dus eigenlijk ben je het compleet met mij eens zonder dat je het in de gaten hebt ?

EDIT: met speedkikker hierboven had je het dus blijkbaar niet over mijn post erboven (het filmpje waar je waarschijnlijk aan refereerde stond eronder).
Nou, simpel opgelost toch :okdan: De misinformatie op YT is gigantisch idd. Mensen als Streaky kunnen wat mij betreft gedelete worden van het inet.
En al die goedbedoelde rommel krijg ik dan op mijn bord omdat men zijn best heeft gedaan om "de regeltjes te volgen".

Welke -6 dB voor het masteren ?

Die jij misschien niet hanteert, maar onze masteraar wel.
Wie is dat als ik vragen mag ? Gaat hij klagen als je -7 of -5 aanlevert ?

Wie is dat als ik vragen mag ? Gaat hij klagen als je -7 of -5 aanlevert ?
Het is Cid-Inc mastering. Het is overigens -3db bij hem, hij zal zeker niet klagen als er meer headroom is, het is meer een gewenning van mij om -6db aan te houden, ook omdat ik eerst elke track zelf probeer te masteren, puur om te checken hoe ver ik kom zonder te clippen en bij meer loudness hoor je ook opeens welke frequenties in de mix beter gebalanceerd mag worden, een goeie master begint toch bij de juiste mix, ik heb zelf weinig verstand van masteren en heb niet het apparatuur en juiste akoestiek, maar als mijn eigen master goed genoeg klinkt voor mij dan kan hij het in ieder geval altijd beter. Voordeel is dat hij zelf een producer/dj is in de stijl dat ik ook maak.

Die jij misschien niet hanteert, maar onze masteraar wel.
het is meer een gewenning van mij om -6db aan te houden, ook omdat ik eerst elke track zelf probeer te masteren
Dat maakt het wel moeilijk om een discussie te voeren als je zulke dingen door elkaar gaat halen.

Wat ik nooit begrepen heb aan dit verhaal. Als het allemaal digitaal is dan maakt het toch niet uit?

Stel de mix piekt op -1dB. Dan kun je het geheel toch gewoon 2dB zachter zetten om weer op -3dB uit te komen.

Misschien dat het vroeger met analoog anders was (door ruis enz?)

Waar het om gaat is niet het full scale niveau dBfs, maar loudness units full scale LUFS.
LUFS is een combinatie van het absolute signaal niveau en de perceptie van de luidheid van de muziek. Streaming platformen zoals Spotify willen ongeveer -14LUFS hebben, game muziek -20LUFS of zelfs minder, CD's zitten tegenwoordig rond de -9LUFS.

Wat ik nooit begrepen heb aan dit verhaal. Als het allemaal digitaal is dan maakt het toch niet uit?

Stel de mix piekt op -1dB. Dan kun je het geheel toch gewoon 2dB zachter zetten om weer op -3dB uit te komen.

Dit dus.

Indien zuiver digitaal: zachter (of harder) maken heeft geen invloed op de kwaliteit.

Indien non-lineair (analoge emulatie): luisteren wat het invoer volume doet met je signaal. Je gebruikt dit soort processing immers voor de toegevoegde "mojo", dus houd je niet aan vage regels maar luister wat er gebeurt.

In het analoge domein heb je ook nog te maken met noise floor en signal to noise ratio, daar moet je dus op zoek naar het niveau waarin je zo ver mogelijk boven de noise floor uitkomt waarbij er niet meer vervorming (saturatie) gaat optreden dan je wilt.

En ik blijf erbij: als je een digitaal bestand naar een masteraar opstuurt en je exporteert op 32 bit float dan kun je pieken op +10dB en dan nog is er geen clipping. De masteraar kan het volume van het bestand eenvoudig naar beneden draaien en alle informatie boven 0dB is behouden.

Waar het om gaat is niet het full scale niveau dBfs, maar loudness units full scale LUFS.
LUFS is een combinatie van het absolute signaal niveau en de perceptie van de luidheid van de muziek. Streaming platformen zoals Spotify willen ongeveer -14LUFS hebben, game muziek -20LUFS of zelfs minder, CD's zitten tegenwoordig rond de -9LUFS.
Het gaat hier wel degelijk om dBFS.

In deze discussie gaat het er namelijk over hoe je pre-masters aanlevert zodat de ME (mastering engineer) ermee uit de voeten kan. Zolang de track niet peakt boven 0dBFS (met floatingpoint is zelfs dat trouwens geen probleem) moet de ME er gewoon mee kunnen werken. Maar in veel gevallen is het ook geen probleem als er (wat) limiting op zit, zolang de pre-master maar niet harder is dan de uiteindelijke master moet worden. You can't unbake a (limited) cake ^^

Eigenlijk komt het er gewoon op neer dat er geen non-lineaire processing op de masterbus moet zitten. Maaaaaar als dat weer voor een groot deel de sound van de productie bepaalt is dit een argument om het gewoon wél te doen. Je moet dan wel als producer goed kunnen inschatten hoe het zich vertaalt naar het eindresultaat.

Hoe luid de masters dan uiteindelijk worden is afhankelijk van een aantal factoren (smaak, muziekgenre, loudnesspotentieel dat per track simpelweg verschilt, etc etc).

De -14LUFS waar veel streamingdiensten op zitten is integrated loudness, gemeten over de hele track (met wat gating bij hele zachte passages zodat deze niet te veel de integrated loudness beïnvloeden).
Beetje afhankelijk van de muzieksoort denk ik, maar bij de hardere housesoorten is het imo beter om de hardere passages te matchen qua loudness. Als je 2 tracks op -14LUFS integrated mastert, maar een track een langere break heeft, dan zal die laatste dus harder klinken in de harde passages dan de ander, hetgeen minder uniform zal klinken. Het is dan dus beter om de luide passages te vergelijken. Zowel RMS met shortterm LUFS (gewogen over 3 seconden) is dan een goede indicatie van de uiteindelijke loudness.

Nog even dit: bij mastering zou je er vooral op moeten focussen om de tracks gewoon goed te laten klinken. Loudness-richtlijnen zijn leuk als indicatie maar nog steeds een beetje een moving target. Beetje in perspectief plaatsen dus :)

blablabla !!! :)
Dank ! Dat scheelt mij weer typen :D
Het gaat idd altijd om piek, niet om de gemiddelde luidheid bij aanlevering. Dat komt pas ter sprake als de "masteraar" in kwestie (dat ben je zelf of je besteed het uit) richting het eindprodukt aan het werken is.
Er moet in ieder geval headroom zijn. Of het nou -3db of -6db is. En elke track laat ik masteren uiteindelijk.
Nee, het enige wat telt is het de mix niet clipt. Of je alle ruimte onder de 0 dBFS headroom wilt noemen, ook al is bijvoorbeeld dat maar 0.05 dB, ga je gang.
Het hele idee van headroom kan dus losgelaten worden in het digitale domein, dat probeer ik duidelijk te maken. Behalve als je interessant wilt gaan doen met analoge emulatie pluggins die daar wel gevoelig voor zijn maar eerlijk gezegd is het meeste daarvan confirmation biased. ik heb naast de harde dance muziek die ik meestal doe ook wat bandjes en akoestische opnames gemasterd voor cd en als je dan terugkrijgt "wow, dit klinkt lekker fris/warm, zoals de klant het wil" terwijl ik alleen maar met wat fabfilter pluggins heb zitten pielen kan ik niet anders concluderen dat de ervaring en skills van de engineer veeeeeeeel meer inpact hebben op een gunstig resultaat dan wat voor pluggin dan ook.

Ik heb al eens wat tracks naar joefarr gestuurd. Die zegt er dit over:

Send pre masters as 24 bit wav / aiff at - 4db or lower, ideally with no compression on the master, but if that is part of the way you get your sound then that's ok, but no limiters on the master.

Zou het niet misschien een failsave zijn voor de masteraars om zoiets te vragen, zodat onwetende producers niet hun best gaan doen om alles op 0db te krijgen en daarbij te veel limiting of compressie gebruiken? Kan me voorstellen dat je als masteraar-over het algemeen- zo veel mogelijk dynamiek hebt om mee te werken. Zal Joe eens vragen waarom hij het als puntje heeft staan.

Ik heb al eens wat tracks naar joefarr gestuurd. Die zegt er dit over:

Zou het niet misschien een failsave zijn voor de masteraars om zoiets te vragen, zodat onwetende producers niet hun best gaan doen om alles op 0db te krijgen en daarbij te veel limiting of compressie gebruiken? Kan me voorstellen dat je als masteraar-over het algemeen- zo veel mogelijk dynamiek hebt om mee te werken. Zal Joe eens vragen waarom hij het als puntje heeft staan.
ik vermoed inderdaad dat het een "idiot proof" specificatie is, omdat mensen wellicht ergens een stuk pakken om af te stellen waar de pieken lager zijn dan verderop in de song (waar toevallig een ophoping zit van meerdere geluiden op dezelfde (bas) frequentie en je één nasty clip krijgt). Dat is er dan vaak wel uit te RX'en maar voorkomen is beter dan genezen. Dat scheelt soms +2 dB tot meer.

Maar, dat gezegd hebbende. Ik heb afgelopen week een track gemasterd welke komende week uitkomt waarbij de aangeleverde mix -1.5 RMS was met -0.5 LUFS :D een nieuw record in mijn 20 jaar als mastering engineer. Echter was de crunch die daarbij ontstond de bedoeling van de producer. De uiteindelijke master werd rond de -4 RMS, nadat ik zag dat de bovenste 1dB gewoon niet gebruikt werd na mastering en ik hem daardoor genormalized heb naar -0.4 dBFS. De master had ik dus eigenlijk op -5 RMS afgesteld, net als de andere track op die E.P.
Let wel, dit is vrij harde dance muziek, dus dit soort getallen zijn in andere genres zwaar uit den boze. Daar mik ik rustig op -11 RMS of op naar wens de -14 LUFS, volgens de streaming specs.

Laatst gewijzigd:

Idd, en dat was dus mijn oorspronkelijke vraag, maakt dat uberhaupt iets uit (in geluidskwaliteit of whatfr). Het antwoord is dus: nee maakt niets, tenminste niet ivm de headroom om de master niet te clippen, maar dus wel ivm met eventuele gain staging tussen verschillende devices (analog VST emulatie, een compressor input etc.) waar onwenselijke situaties kunnen optreden. En wat ik nu dus ook geleerd heb, is om niet de faders maar de gain control van een device in de chain te gebruiken (bv utility in Ableton) te gebruiken voor gain staging. De fader optie is post fader (en dat is de reden dat je dat niet wilt, niet omdat de resolutie dan te laag zou gaan als je de fader al helemaal laag hebt staan), maar je wit dus juist de input en niet de output gain op orde brengen (unity gain in je hele chain op orde hebben).

Haha, ok, dan lees nu deze opm pas:
Behalve als je interessant wilt gaan doen met analoge emulatie pluggins die daar wel gevoelig voor zijn maar eerlijk gezegd is het meeste daarvan confirmation biased
Whatfr, maakt mij niet uit of dat nou wel of niet klopt, punt is gewoon de je beter nergens kan clippen in welke chain dan ook (tenzij je juist de clipping als sound design wil exploiten :D)

Back