Voornamelijk relevant voor de analoge emulaties idd, en dit is uiteraard maar een richtlijn, geldt dus niet als een wet van Meden en Perzen
klopt, ik weet het niet meer uit mijn hoofd, maar b.v. channelstrips, of goed, bepaalde zijn juist 'gekalibreerd' op een net andere input 'voltage'.... maar de meeste volgen wel -18, idd..
OT... of dit was OT....
inderdaad stems kunnen clippen, terwijl in het project ze dat niet doen... zat ik dan met een andere bitdepth? kan zijn... goed..
van bitwig snap ik niet geheel, de standaard -10dBFS, voor faders, ik weet de regels van mixen, om ze te overtreden, ahum, maar houd altijd een paar zaken aan; zit pas aan het laatst, of tijdens het opbouw van het nummer aan de faders...
gainstaging is wat ik veel doe (en hoe zacht ik mijn soft-synths moet zetten...... ligt het aan mijn presets, soms bijna dicht, en het knalt er nog uit... ja, binnen een soft synth doe ik wel wat met volume, maar dat is het probleem, haha).
en de -6dBFS voor mastering is onzin lijkt me, op de master.. je zet het gewoon zachter, als master engineer?
toch houd ik vrij grote marges, die ik altijd nodig heb, summing.... je knalt snel door... het rood...
cubase heeft geen gain tool/plugin, goed, het meeste kun je binnen in plugins doen, maar niet altijd, blue cat heeft een gratis oplossing, of Melda.
ook fijn voor automation.... (volume automation, dat doe ik amper meer, soms kan het nog..)