Vangelis overleden

O wow, een van de groten. RIP grote man. Spiral en Blade Runner forever.

download.jpg
 
Hoi,
Het is heel erg lang geleden dat ik hier iets heb gepost.
Vangelis was een deel van mijn leven. Hij inspireerde me en leerde me de taal van het universum spreken.
Net zoals the master zelf ben ik van synthesizers overgeschakeld op enkel piano.
Ik heb een piano-improvisatie opgenomen als ode.
 
De basis Zyklus is een heel zeldzaam commercieel product. Het Vangelis Direct concept is echter helemaal custom.


Hier een demo van de Zyklus. Zyklus is erg complex qua mogelijkheden. Voor zover ik hem begrijp moet je het niet zozeer zien als een sequencer, maar als een geavanceerde MIDI phrase (korte sequence, zelfs gewoon een akkoord kan) speler die veel mogelijkheden qua (polyfoon) transponeren, voor zover ik weet ook contextgerelateerd. Producten als Karma of Yamaha QY700 hebben enkele gelijkaardige mogelijkheden, maar toch anders.

Maar dat was dus louter Zyklus. Oorspronkelijk was Zyklus -voor zover ik begreep- de kern van het Direct systeem van Vangelis, maar dat is later vervangen door andere custom apparatuur.
 
Hoi,
Het is heel erg lang geleden dat ik hier iets heb gepost.
Vangelis was een deel van mijn leven. Hij inspireerde me en leerde me de taal van het universum spreken.
Net zoals the master zelf ben ik van synthesizers overgeschakeld op enkel piano.
Ik heb een piano-improvisatie opgenomen als ode.

Verdraaid. Mooi gedaan.
 
Gewoon omdat-ie nog niet genoemd is: mijn huidige favoriete Vangelis-album is See You Later, denk ik. Een potpourrie van stijlen, maar erg sterk: Memories of Green als droeve synth-ambient (hergebruikt voor Bladerunner), goede en melige vocale tracks op kant A, en dan twee lange pure synthtracks op kant B, inclusief het magistrale titelnummer, wat van sequencers via synthjazz naar een meeslepend Jon & Vangelis-eind gaat. Ook wat filler op kant A wel, maar dat heb je altijd bij Vangelis (naar mijn mening).
 
Het houdt niet op. Een groot actrice en zangeres. Ik luisterde dit jaar regelmatig naar haar muziek. O glyki mou ear Ω Γλυκύ Μου Έαρ in de uitvoering van Vangelis en Papas vind ik een van de mooiste liederen die ik ooit heb gehoord. Muziek hoeft niet moeilijk te zijn om je te raken.
 
Het houdt niet op. Een groot actrice en zangeres. Ik luisterde dit jaar regelmatig naar haar muziek. O glyki mou ear Ω Γλυκύ Μου Έαρ in de uitvoering van Vangelis en Papas vind ik een van de mooiste liederen die ik ooit heb gehoord. Muziek hoeft niet moeilijk te zijn om je te raken.

Dit is inderdaad één van de pareltjes op Odes: eenvoudig maar ontroerende tweestemmige melodie met de kenmerkende sounds en reverb van Vangelis zaliger. En dan afwerken met de typische stem van Irene Papas ... voor mij is de kracht van muziek niet de complexiteit van een stuk maar of het je emotioneel raakt. En raar maar waar, dat laatste gebeurt sneller bij eenvoudige stukken dan bij super complexe.
Maar zoals gezegd: dat is mijn persoonlijke mening.

Hoe dan ook is het opnieuw een verlies van een icoon uit de muziek- en filmwereld.
 
Back
Top