• Synthforum bestaat 20 jaar !

• Welkom terug op het vernieuwde Synthforum!
    Lukt het inloggen niet meer? Voer dan een wachtwoord reset uit via Wachtwoord vergeten.
    Krijg je geen e-mail van Synthforum als je je wachtwoord probeert te resetten (bij hotmail, live of outlook accounts)?
    Lees dan deze mededeling!

Ingenieur Manfred Fricke MFB overleden

De mailbox stroomt vol met slechte berichten deze week...

Drumcomputer en synthesizer legende Manfred Fricke van het Berlijnse MFB is helaas overleden.
Manfred pionierde meer dan 5 decennia op het gebied van elektronische uitvindingen in Berlijn - jaren voordat zijn stad bekend werd om zulke dingen.
Manfred Fricke bekend als de oprichter van de Berlijnse machinemaker MFB, was een innovator in meerdere tijdperken. Van de baanbrekende, prachtig eenvoudige en betaalbare 301 en 501 drummachines tot de futuristische Tanzbär-familie en de formidabele Dominion 1.

Hij was een vriend van de hele gemeenschap van synthmakers in Berlijn en hielp de basis te leggen voor unieke en originele ontwerpen en de mensen die zich om hen heen verzamelden.

Het hele verhaal:

RIP

manfred-fricke-1984.jpg

levka

Verkeerd in goede staat
Een paar jaar terug een interview en retrospectief op zijn creaties (Duitstalig):
Interview Amzona.de

Herinner me zelf dat Sensomania in A'dam West vanaf begin jaren '80 de eerste was die de MFB drummachines in NL importeerde en verkocht.

bikkel

Everything is on the One
MFB was altijd voor iedere portemonnee, vooruitstrevend en uniek. De Dominion1 is inderdaad een beest

SRPP

Ouwe rot
Te vroeg inderdaad, rotziekte. En tot op het laatst bezig met de techniek, echte engineer.
Zijn zoon neemt MFB over

virkaz

Ouwe rot
Jammer jammer, een keer gesproken op de Musik Messe. Altijd goedlachs en geniale designer, precies om de redenen die @bikkel aangeeft. RIP Manfred.

man-T

mooi is dat
Triest nieuws, ben nog op zijn werkplaats geweest ooit toen ik in Berlijn was om mijn dominion 1 in aanbouw te zien.
Ik geef hem wel de credits voor het in de wereld brengen van in mijn ogen (één van de) beste monosynths op deze planeet, de Dominion 1.
Wat mij betreft de fijnste monosynth ter wereld, (Ga weg met je Moog...)
Hij laat veel moois na in ieder geval... Dat kan zeker niet iedereen zeggen.

klinkske

all your drums are belong to us
Dat nieuws voel ik wel... zonde. Een verlies.
ik heb de tanzbar en dominion nog steeds. Ondanks ze ingewikkeld zijn. En ondanks de dominion na aankoop al hing en terug moest. En de tanzbar was nr 3 want de eerste 2 mochten ook terug.
fijn dat de zoon verder doet. Hopelijk worden de toestellen wat eenvoudiger want we zijn niet allemaal ingenieurs.

Klikohertz

Nieuwkomer
Veel te vroeg gegaan. Geniet nog iedere dag van de Dominion 1 hier. Mooi dat zijn zoon het stokje overneemt.

score100

Stamgast
Wat triest, R.I.P. Ik herinner mij nog toen ik een mail stuurde naar MFB vanwege een problem met mijn Synth Lite II die ik destijds had. Kreeg een mail van de heer Fricke persoonlijk met een oplossing. Dat soort persoonlijke support is toch bijzonder :)

Nap

XVintage lid
Zonde. Ik was zelf niet zo'n fan van de "DDR look" en sound van zijn gear, maar ik vind het toch altijd bewonderenswaardig als iemand zoiets opbouwt en zelfstandig zoveel gear ontwerpt en bouwt.