Vangelis overleden

O wow, een van de groten. RIP grote man. Spiral en Blade Runner forever.

download.jpg
 
Wow, ja las het net..

Een van de redenen dat ik me ging interesseren voor synths ☹️
 
Jarre en Vangelis trokken mij de wereld van de elektronische muziek in.
Zijn muziek wordt hier nog steeds vaak gedraaid.
Met zijn laatste albums had ik weinig, maar zijn oudere werk vind ik fenomenaal.

Chariots of fire was de eerste LP die ik van hem kocht. Dat leerde me (net als Oxygène) op een andere manier luisteren naar muziek en klank.
De drie Blade Runner albums en The City blijven voor mij favoriet.

Hij is dan wel weg, de muziek blijft.
 
Mijn eerste kennismaking met synthmuziek. Als kind was ik wat door de collectie cassettes van mijn papa aan het snuisteren, toen een cassetje mijn aandacht trok: slechts weinig liedjes op, en met bizarre titels als 3+3, Spiral, etc… Dus nam ik de koptelefoon om eens stiekem te luisteren. Wow. The rest is history.

Na Klaus Schulze alweer een icoon dat ons ontvalt dit jaar.
 
Ow, eerste dat ik ervan hoor... =( man zal voor altijd legendarisch zijn! ik ben als kind door hem met het woord "Synthesizer" in contact gekomen ,dankzij zijn muziek!
 
Een legend overleden, wat een mooie inspiriatie bron is hij voor velen geweest.
 
:(.. RIP beste Vangelis...
In mijn jeugd ook voor mij één van de eerste namen die ik leerde kennen via de "synthesizer greatest" cassette bandjes...
 
Ik heb ook hele mooie herinneringen aan het Eureka concert in Rotterdam in 1991.
Daar was weliswaar niet zo heel veel 'live' aan, maar het heeft wel een onvergetelijke indruk op mij gemaakt.
Geeft nog steeds een 'blij dat ik er bij was' gevoel.
 
Wat zou nu de meest toepasselijke zijn voor de gelegenheid, afhankelijk van je ingesteldheid: Heaven 3 of L'enfant? Misschien wel gewoon beiden. Tussen de enorme grootsheid van die eerste en de minimalistische maar prachtige melodie van die tweede heb je Vangelis er wel mee afgelijnd. Wat een pracht heeft hij achtergelaten!
 
Na Klaus nu weer Vangelis die ons ontvalt. Zeker één van mijn inspiratiebronnen die mij in het verre verleden (samen met o.a. JMJ) nieuwsgierig maakte naar synthesizers. Eerste album dat ik van hem hoorde was Spiral, nog steeds geweldig. En nog zoveel andere prachtige muziek laat hij ons na. Op Youtube staan interviews waarin hij zijn bijzondere werkwijze uitlegt. Unieke man en artiest. R.I.P. Evanghelos Odysseas Papathanasiou.
 
Wat zou nu de meest toepasselijke zijn voor de gelegenheid, afhankelijk van je ingesteldheid: Heaven 3 of L'enfant?

Zelf denk ik dat "O Gliki Mou Ear" met Irene Papas ook toepasselijk is.
Gebaseerd op een Grieks religieus nummer (Paasfeest)



Een van de eerste keren dat ik muziek van Vangelis hoorde was tijdens Wondere Wereld (programma van de TROS met Chriet Titulaer).

Hij laat een prachtig oeuvre achter.
 
Weer een icoon omgevallen. Ik heb nooit veel Vangelis geluisterd, maar Blade Runner is een van mijn favoriete films ooit en die soundtrack past er zo waanzinnig goed bij.
 
Net als Hover, maar zonder dat ik het wist, zat ik naar Vangelis te luisteren bij de begin tune van "De Wondere Wereld" met dat andere Icoon: Chriet Titulear. Heel anders dan de rock en roll en country en western waar mn ouders naar luisterden. Ik wist niet eens wat een synthesizer was toen.

Voor mij veranderde het concept wat muziek allemaal kon zijn toen wel een beetje! En gelukkig!
 
Ik heb hem leren kennen via synthesizer greatest hits!
En ik was gelijk gek van ze muziek.
Vooral pulstar was erg goed!

En niet vergeten dat hij het bekende deurtje in Bassie en Adriaan serie als ze op spoor zaten van het pakketje in de serie “geheimzinnige opdrachtgever” :

 
Laatst gewijzigd:
Back
Top