Manuel Göttching is overleden

mg_trauer_700.jpg


Wat een jaar ... we zijn nog niet bekomen van het heen gaan van Vangelis en Klaus Schulze komt daar Manuel Göttching bij.
Blijkbaar volgens de website (Ashra - The Official Website) al overleden op 4 december.
Ik heb hem tweemaal live mogen zien samen met Klaus Schulze. Ik zal deze concerten niet rap vergeten. Voor eeuwig is het in mijn geheugen gebeiteld.
E2-E4 vind ik nog altijd een meesterstuk!
Jammer zeer jammer RIP Manuel
 
Last edited by a moderator:
E2-E4 was jarenlang mijn standaard openingstrack als ik platen draaide in mijn stamcafe. RIP.
 
Een triestig jaar inderdaad. Langs de andere kant ook niet geheel onlogisch. Zij die in de jaren 70 en 80 zijn begonnen, hebben nu een gezegende leeftijd en vermits niemand het eeuwige heeft, ontvallen ons meer en meer artiesten.

In ieder geval opnieuw een verlies waarbij je even moet slikken :(.
 
Jeetje zeg, alweer een dit jaar.
Groot fan van New Age of Earth en E2-E4.
Het blijft een fantastisch moment wanneer in E2-E4 na ruim een half uur dat relaxte gitaarspel van hem erbij komt.
Ook mooie samenwerkingen met Klaus Schulze.
R.I.P.
 
E2E4, al kende ik de Basic Channel 'basic reshape' eerder dan het origineel en toen Götthing enkel nog van naam, RIP.

 
Manuel was een superaardige mens en een geweldige muzikant.

Dat de EKO Computerhythm van mij het nog steeds doet, is aan hem te danken.

göttsching.JPG
 
Mark Shreeve zit helaas ook in het lijstje. Hij is een aparte draad waard.
70 jaar is tegenwoordig niet oud. Ik heb Manuel Göttsching voor het laatst op E-Live zien optreden met zijn maatje Lutz Ulbrich, dus Ashra zonder Harald Grosskopf. Ik heb hem met Ashra ook op 11 mei 1991 in Keulen gezien. Klaus Schulze trad daar als laatste op. Manuel Göttsching was een begenadigd gitarist. De meeste gitaristen spelen voorspelbare loopjes maar Göttsching had zijn eigen geluid. Zo virtuoos was hij niet op de synthesizers maar qua opbouw, sfeer en geluid zijn vooral de oudere albums een bron van inspiratie geweest voor de volgende generatie, waaronder Patrick Kosmos (al langer overleden. Maar ook zijn tijdgenoot Michel Huygen (Neuronium) zegt op Facebook begonnen te zijn met elektronische muziek dankzij Manuel Göttsching. Wat me jaren geleden bij mijn eerste bezoek aan de webstek van Ashra opviel, was zijn bescheiden studio. De instrumenten waarmee hij faam heeft gemaakt, heeft hij behouden en er is maar weinig digitaal spul bijgekomen. Ashra - Manuel Göttsching's Studio Roma Zo kan het dus ook!
Een indrukwekkende muzikale loopbaan van ruim 50 jaar is ten einde. We zullen hem missen!
 
RIP.
Ik heb van zijn muziek genoten en kan dat nog steeds.

  • 3°P ik heb die concerten ook mee beleefd (dezelfde ?).
Tweemaal gezien in Brussel, als ik mij niet vergis in 80 en 81. Op één van die concerten was er nog een drummer/percussionist bij.
 
Jammer, nog een legende overleden. Baal ervan dat ik het optreden in Amsterdam paar jaar geleden gemist heb. De naam is Göttsching trouwens :)
 
Back
Top