Polyend brengt de Play

Met een workflow die zowel inspirerend als eenvoudig is, is Polyend Play verre van je gebruikelijke sample based groovebox. Eindeloze mogelijkheden voor je beats liggen op je te wachten met meer dan 30 sample kits direct beschikbaar.

Polyend Play kent een open sandbox benadering om grooves mee te bouwen en te spelen, met daarbij de vrijheid om alles direct te gebruiken met de nodige playback functionaliteiten.

Flexibele sequencing met 8 audio tracks en 8 polyfone MIDI tracks om je outboard gear mee aan te sturen. Polyend Play heeft sterk de neiging om het centrum van je studio te willen zijn. Dit is zeer wel mogelijk de meest leukste groovebox die ooit is gemaakt volgens Polyend.



play__front2.png


Te koop voor 799 Euro.

Bron:

 
Interessant dat er binnen een jaar 3 bakken uitkomen met dezelfde 'deluge'-achtige aanpak. Oxi One, Hapax en deze dus.
 
met 8 audio tracks en 8 polyfone MIDI tracks om je outboard gear mee aan te sturen.

Wat heeft men toch met 8 ? Waarom niet wat meer ? :?

met meer dan 30 sample kits direct beschikbaar.

Wow, daar zullen ze bij synthstrom wakker van liggen.... :D
 
I become there not warm or cold from. .

En dat ze ‘het hetzelfde doen’. Meen dat Polyend de trend is begonnen met hun eigen mega grid sequencer Seq.
 
Zo een mooi apparaat, maar ik zou me eraan doodergeren dat hij niet kan opnemen. Dat was ook de reden dat ik uiteindelijk m’n elektron m:s had weg gedaan.
 
er werd even gevreesd dat dit de Deluge killer zou kunnen geweest zijn, maar volgens reviews hoeft men zich daar geen zorgen over te maken ;)
 
Interessant dat er binnen een jaar 3 bakken uitkomen met dezelfde 'deluge'-achtige aanpak. Oxi One, Hapax en deze dus.
Het jaar van de stochastische sequencers! De Hapax lijkt eigenlijk op het oog wel de winnaar qua features (connectivity), maar de play heeft een hoge funfactor. De Oxi is de budget keuze. Benieuwd of firmware updates deze apparaten nog elkaars features laten jatten. Voor dit geld had ik er eigenlijk wel ook een synth in verwacht. Maar misschien moet ik mijn perceptie van waarde wat gaan loslaten in deze tijd van inflatie. Het is de gulden-euro overgang all over again...
 
het is maar net wat je van de demo maakt maar het klinkt heel erg als blokjes muziek, alles netjes per blok ingespeeld - heel statisch. Heeftie ook een song mode? Zal wel niet, veel van dit soort hardware is pattern based en met mazzel die dan chainen...
 
het is maar net wat je van de demo maakt maar het klinkt heel erg als blokjes muziek, alles netjes per blok ingespeeld - heel statisch. Heeftie ook een song mode? Zal wel niet, veel van dit soort hardware is pattern based en met mazzel die dan chainen...

Ik zou juist het tegenovergestelde zeggen, het klinkt voor mij alles behalve blokjes muziek (zover dat mogelijk is met sample/pattern based dingen). De input van de patterns is natuurlijk statisch maar het is verschil is toch hoe de Play dan zelf aan de slag gaat met de generatieve functies. Wat ik ook tof vind is hoe makkelijk je kunt switchen tussen verschillende variaties van tracks binnen een pattern.

Ben wel echt onder in indruk en ik zie 'innovatieve' functies die je eigenlijk meer in 'indie'-vsts ziet nu. Ik denk dat Polyend echt goed gekeken heeft naar idd. de Oxi, maar ook de SQ-64 en dus die nieuwe lichting van VSTs (Zoals de XLN XO en de HY sequencer plugins). Wat ik minder vind is dat alles via SD kaart gaat (gedoe), ook het (eigen) samples uitzoeken is wat meh. Het zou mooi zijn als een soort XLN audio XO optie zou zijn die al je samples scant en op basis waarvan je automatisch kits kan maken met de juiste mapjes.

Nog beter zou zijn ipv samples is de Syntakt engine, op zich zou je de Play kunnen gebruiken om de Syntakt te sequencen maar dat is wat overkill en zonde van de Elektron sequencer. Misschien dit icm een Model Cycles zou ook wel leuk zijn om niet te werken met samples.
 
Ik lees hier (en elders) heel gemengde reacties. Dat zal (ook) samenhangen met het perspectief van waaruit je dit product bekijkt. De Polyend Play is heel duidelijk gericht op spel en performance. Veel minder op het bewerken en fijn slijpen van samples en tracks. Hier gooi je kant-en-klare samples in. Als ik de video van Loopop bekijk, dan ben ik juist verrast door de workflow. Die is eenvoudig. Dat je er (deels?) voor kunt kiezen om te horen wat je in het menu selecteert vind ik fantastisch. Het stelt je in staat om je te concentreren op wat je hoort; meer dan op wat je ziet. De filosofie die Novation bij de Circuits hanteert. Een bijkomend voordeel (maar dit wordt heel persoonlijk) is dat dit instrument ook bruikbaar lijkt voor mensen die het beeldscherm niet kunnen lezen. Dat is bij de nieuwe producten van Roland wel anders, helaas. En ook de Squarp Hapax lijkt mij zonder beeldscherm echt een te grote uitdaging.

8 sample-tracks en 8 midi-tracks is beperkt. Maar binnen een track kun je per stap wel andere samples en andere midi-kanalen gebruiken. Dus met wat creativiteit kom je (denk ik) wel een heel eind. En je hebt wél 32 midi-kanalen tot je beschikking om al je synthesizers aan te sturen. Je hebt geen song-mode. Maar je kunt wel 208 (8 & 16) patterns chainen. Alle video’s beginnen met het sample-track verhaal. Maar wat nu als je dit product primair gebruikt als MIDI-sequencer en de 8 sample-tracks gebruikt voor ritmische begeleiding en andere aanvullingen? Dan lijkt het mij best een aantrekkelijk product. Misschien komt dat ook omdat ik erover nadenk om naast de Novation Circuit Rhythm een Circuit Tracks te kopen om externe synthesizers polyfoon aan te kunnen sturen. En dan is de Play in sommige opzichten echt wel een verbetering. Max 64 stappen, versus max 32. Max 32 midi-kanalen versus max 16 midi-kanalen. Andere keuzes snap ik minder. Waarom staat het keyboard om noten in te voeren verticaal i.p.v. horizontaal? Waarom een 3,5mm jack audio-uitgang en MIDI over minijack? Ik geef toe: eigenlijk had ook ik graag een optie gezien om samples op te nemen. Maar als die er wél op had gezeten, dan had ik vermoedelijk geconstateerd dat de workflow te ingewikkeld was geworden voor me. Keuzes. Maar alles bij elkaar is het wel een product dat ik in de winkel wil uitproberen. Tot slot vraag ik mij af of je (net als op de Circuit) ook micro-steps hebt op de Play. Dat heb ik nog niet zo meegekregen.
 
Zo een mooi apparaat, maar ik zou me eraan doodergeren dat hij niet kan opnemen. Dat was ook de reden dat ik uiteindelijk m’n elektron m:s had weg gedaan.
Eens geen multi recording en audio over USB is voor mij een show stopper. Voor de rest meer performance georiënteerd dan voor de in de studio. Wel prijzig ook weer. Maar zitten wel leuke probability functies op en random functies.
 
Wat een prijs die bakken worden steeds duurder.
Inderdaad. Ik heb net het Loopop filmpje gekeken en verder blind ingegaan. Was wel gecharmeerd van de workflow en dacht leuk bakje voor euro of 300-400. Zelfs dan was het gebrek aan een LFO, full size ADSR of sample looping beetje jammer geweest. 799 for this!? :?
 
Inderdaad. Ik heb net het Loopop filmpje gekeken en verder blind ingegaan. Was wel gecharmeerd van de workflow en dacht leuk bakje voor euro of 300-400. Zelfs dan was het gebrek aan een LFO, full size ADSR of sample looping beetje jammer geweest. 799 for this!? :?

Het is idd veel centjes voor wat je kwa puur technische specs krijgt maar ik ga er wel even vanuit dat een beetje kwaliteit is. Goede pots, lekker aanvoelende pads, helder schermpje. Hoe dan ook komen ze op een gegeven moment wel 2e hands langs voor rond de 500. Dat vind ik het wel waard.

Wat betreft het gebrek aan inputs (en dus sampling). Zelf mis dat niet, het is geen sampler, meer een sequencer. Samples zijn sowieso ook mono. Een beetje kwaliteitconverters had dit ding naar een nog hogere prijs getilt.
 
Back
Top