MP gebruikers be like.

En veel fotografie-nerds hebben een beetje OCD-achtige angst voor stofjes en krasjes.
 
Ik heb me een tijd geleden voorgenomen om, hoe vriendelijk of onbeschoft een reactie op een van mijn advertenties ook is, altijd netjes en beleefd te reageren. Ja, zelfs toen iemand een tijd geleden 150 euro bood op mijn Fender Custom Shop Jazz Bass... of toen ik van iemand anders als enige reactie kreeg: '1000 euro'.

Ik merk dat dit mij een hoop ergernis bespaart - en als er geen deal uit voortkomt, heb ik toch laten zien dat het ook anders kan. Ik kan het iedereen aanraden.
 
Mag vragen wat iemand er minimaal voor wil hebben wel? Vind ik geen verkeerde vraag. Dan weet je dat als potentiële koper tenminste en dan hoef je daar niet onder proberen te bieden, en de koper krijgt wat hij ervoor wil hebben. Dat is hetzelfde als de beste of laagste prijs. Dus ik snap die afkeer van laagste prijs vragen niet.
 
Dus ik snap die afkeer van laagste prijs vragen niet.

Als je zegt 'bieden vanaf ...', dat kun je zeggen dat het genoemde bedrag de laagste prijs is. Maar doe je niet aan bieden en zet je er een vraagprijs bij, dan ligt het niet voor de hand dat je ineens op een veel lager bedrag gaat zitten als iemand maar roept "wat is je laagste prijs". Als je als koper meent dat de vraagprijs te hoog is, doe dan een bod wat redelijk is en kijk of de verkoper nog iets met de prijs wil zakken.
 
Als je zegt 'bieden vanaf ...', dat kun je zeggen dat het genoemde bedrag de laagste prijs is. Maar doe je niet aan bieden en zet je er een vraagprijs bij, dan ligt het niet voor de hand dat je ineens op een veel lager bedrag gaat zitten als iemand maar roept "wat is je laagste prijs". Als je als koper meent dat de vraagprijs te hoog is, doe dan een bod wat redelijk is en kijk of de verkoper nog iets met de prijs wil zakken.

Bij bieden vanaf begrijp ik het. Maar als je zonder bieden doet dan zet bijna iedere koper er wat bovenop om wat marge te hebben voor biedingen of afdingen. Als ik als koper voor iets 900 wil hebben, dan zet ik het te koop voor 1000 of 950. Want ik weet dat mensen toch gaan afdingen. Als iemand dan aan mij vraagt wat is de laagste prijs dan zeg ik 900. Dan heb ik wat ik ervoor wil hebben en de koper weet waar hij aan toe is en hoeft niet te bieden.

Vragen wat de laagste prijs is schaft dus duidelijkheid voor beide partijen en je hebt het gezeur van te lage biedingen niet.
 
Dan heb ik wat ik ervoor wil hebben en de koper weet waar hij aan toe is en hoeft niet te bieden.

Vragen wat de laagste prijs is schaft dus duidelijkheid voor beide partijen en je hebt het gezeur van te lage biedingen niet.

Het staat mij als verkoper niet noodzakelijkerwijs van tevoren vast wat ik er als bodembedrag voor wil hebben. Uiteindelijk wil je tot een bedrag komen dat zowel koper als verkoper ervaren als redelijk. Daar mogen best wat onderhandelingen aan vooraf gaan. Als een koper direct vraagt naar "een laagste prijs" slaat dat onmiddellijk dood. Als een koper meent dat mijn vraagprijs te hoog is, kom met een bod, het is helemaal interessant als die koper kan onderbouwen waarom ik te hoog zit met de prijs. Dat waardeer ik en wil dan heus wel iets zakken met de prijs. Gelijk beginnen over een "laagste prijs" geeft aan dat de koper inderdaad onmiddellijk een laagste prijs wil hebben en dat werkt niet. Door te onderhandelen krijgt de verkoper niet altijd de hoogste prijs, maar de koper hoeft ook niet de allerlaagste prijs te verwachten. Je werkt naar een redelijke prijs in het midden waar beide partijen mee akkoord kunnen gaan.
 
Gelijk beginnen over een "laagste prijs" geeft aan dat de koper inderdaad onmiddellijk een laagste prijs wil hebben en dat werkt niet. Door te onderhandelen krijgt de verkoper niet altijd de hoogste prijs, maar de koper hoeft ook niet de allerlaagste prijs te verwachten. Je werkt naar een redelijke prijs in het midden waar beide partijen mee akkoord kunnen gaan.

Voor mij werkt het wel. Ik heb gewoon geen zin om te onderhandelen en wil weten wat de verkoper er echt voor wil hebben. Soms staat iets al heel lang te koop en dan wil hij misschien ook zakken in de prijs. Dan heb ik geen zin om op en neer te bieden. Ook als verkoper vind ik het niet erg als iemand dat vraagt. Dan zeg ik gewoon wat ik er minimaal voor wil hebben. De koper kan er dan akkoord mee gaan of niet en daar is het dan voor mij mee afgedaan. Voor mij schept het alleen maar duidelijkheid en scheelt het gedoe en tijd. Maar ieder zijn handelswijze natuurlijk.
 
Het staat mij als verkoper niet noodzakelijkerwijs van tevoren vast wat ik er als bodembedrag voor wil hebben. Uiteindelijk wil je tot een bedrag komen dat zowel koper als verkoper ervaren als redelijk. Daar mogen best wat onderhandelingen aan vooraf gaan. Als een koper direct vraagt naar "een laagste prijs" slaat dat onmiddellijk dood. Als een koper meent dat mijn vraagprijs te hoog is, kom met een bod, het is helemaal interessant als die koper kan onderbouwen waarom ik te hoog zit met de prijs. Dat waardeer ik en wil dan heus wel iets zakken met de prijs. Gelijk beginnen over een "laagste prijs" geeft aan dat de koper inderdaad onmiddellijk een laagste prijs wil hebben en dat werkt niet. Door te onderhandelen krijgt de verkoper niet altijd de hoogste prijs, maar de koper hoeft ook niet de allerlaagste prijs te verwachten. Je werkt naar een redelijke prijs in het midden waar beide partijen mee akkoord kunnen gaan.
Ach, als iemand dat vraagt geef ik mijn bodemprijs.
Ik begrijp zelf ook wel dat marktplaats een onderhandel plek is.
Anders koop ik wel nieuw.
Tenzij ik een extreem gewild verzamelobject heb wat niet meer te verkrijgen is.

Als de tegenpartij daar niet in mee wil, houdt het toch gewoon op.
Ze geven dan vaak aan 'ik heb dit als max' en dan zeg ik : "dan blijft hij nog even", of stel ik m'n doelen bij.
Je denkt als verkoper soms gewoon te positief.
Ik zie geen probleem.
Mits de toonzetting enigszins beschaafd blijft natuurlijk.
Omgekeerd vraag ik daar ook altijd naar.

'Waar wil je hem voor kwijt?'
En afhankelijk van de gegeven informatie vraag ik nog wat andere dingen.

Marktplaats en 'vaste prijs' moet ik altijd om lachen.
Ik begrijp dat de sfeer verziekt kan voelen door idiote onderbiedingen.
Maar het is en blijft een vraag en aanbod spel.
En een groot deel van de 'vaste prijzen' gaan na verloop van tijd naar beneden, dat zie je hier ook gebeuren.
VASTE PRIJS.
2 weken later: Pricedrop.

Ik zoek zelf vaak ook naar een koopje op MP. Anders hoef ik geen MProduct.
Maar ik blijf gewoon netjes en beleefd.
Even goede vrienden.
Als iemand liever de hoofdprijs wil, dan houdt het voor deze deal gewoon op.
En wacht ik nog even.

Soms komen we er na verloop van tijd dan nog wel uit overigens.
Als de verkoper na x weken er toch van af wil.
 
En een groot deel van de 'vaste prijzen' gaan na verloop van tijd naar beneden, dat zie je hier ook gebeuren.
VASTE PRIJS.
2 weken later: Pricedrop.

Voor mij geldt dat als ik vaste prijs noem, ik geen zin heb in onderhandelingen. Als ik 1.069 vast vraag en 2 weken later 1.000 vast, betekent dat niet dat ik terug ben gekomen op mijn eigen vaste prijs, maar dat de nieuwe 1.000 prijs ook weer vast is en er geen onderhandelingsruimte is. Duidelijk naar de koper wat hij kwijt gaat zijn.
 
  • Duimpje
Duimpjes: Nap
Het staat mij als verkoper niet noodzakelijkerwijs van tevoren vast wat ik er als bodembedrag voor wil hebben. Uiteindelijk wil je tot een bedrag komen dat zowel koper als verkoper ervaren als redelijk. Daar mogen best wat onderhandelingen aan vooraf gaan. Als een koper direct vraagt naar "een laagste prijs" slaat dat onmiddellijk dood. Als een koper meent dat mijn vraagprijs te hoog is, kom met een bod, het is helemaal interessant als die koper kan onderbouwen waarom ik te hoog zit met de prijs. Dat waardeer ik en wil dan heus wel iets zakken met de prijs. Gelijk beginnen over een "laagste prijs" geeft aan dat de koper inderdaad onmiddellijk een laagste prijs wil hebben en dat werkt niet. Door te onderhandelen krijgt de verkoper niet altijd de hoogste prijs, maar de koper hoeft ook niet de allerlaagste prijs te verwachten. Je werkt naar een redelijke prijs in het midden waar beide partijen mee akkoord kunnen gaan.

Dit is precies hoe ik graag onderhandel. Helaas kunnen weinig mensen in Nederland onderhandelen. Of ze ketsen het af, of ze schelden je uit, of ze negeren je.
 
Voor mij geldt dat als ik vaste prijs noem, ik geen zin heb in onderhandelingen. Als ik 1.069 vast vraag en 2 weken later 1.000 vast, betekent dat niet dat ik terug ben gekomen op mijn eigen vaste prijs, maar dat de nieuwe 1.000 prijs ook weer vast is en er geen onderhandelingsruimte is. Duidelijk naar de koper wat hij kwijt gaat zijn.
Ah ok.
Dus we hanteren een verschillende betekenis van het woord 'vast'.
Maar ik begrijp nu wat je er mee bedoelt.
Je hebt geen trek in onderhandelen.

En ik begrijp ook dat het vaak enorm veel gezeur is.
Maar toch vraag ik (als ik interesse heb) of we bij elkaar kunnen komen als ik lager in gedachten zou hebben.
Niet omdat ik vind dat het lager hoort te kunnen, maar omdat ik in dat geval een lagere max heb.
Mocht je dat niet willen, dan wacht ik gewoon tot de 'vaste' prijs gezakt is (of hij is weg, dan heb ik pech).

Volgens mij is zo'n kort gesprekje juist bedoeld om te kijken of je bij elkaar kan komen.
Zelfs de grootste onzinbieder krijgt van mij netjes antwoord.
Sorry, maar dat gaan we niet doen.
xxxx is mijn minimumprijs op dit moment.
Klaar.
Kost 5 sec.

Of het moet op de telefoon gaan, ik typ wat langzamer met m'n duimen.
Dus dan is het 7sec oid.
 
Dit is precies hoe ik graag onderhandel. Helaas kunnen weinig mensen in Nederland onderhandelen. Of ze ketsen het af, of ze schelden je uit, of ze negeren je.
Het mag van mij kort en bondig, maar wel netjes. Zo probeer ik het iig wel te doen.
Niet gaan bedelen of zeuren iig.

Als jij vindt dat iets € 800,- zou moeten opbrengen en ik heb een max van € 600,- dan wacht ik meestal een tijdje.
Mocht het na 2 - 3 weken nog steeds te koop staan, neem ik contact op.
Stel even wat vragen (mocht dat nodig zijn omdat de advertenties soms extreem summier zijn) en vraag dan of je hem zou willen verkopen voor € 600,-
Als je dat niet wilt, vraag ik eventueel voor welk bedrag dan wel.
En dan komen we wel of niet tot een deal.
 
In het geval van een koper met echte interesse en goede wil duurt het onderhandelen meestal maar kort, na een paar berichtjes heen en weer is het wel bekeken. Als ergens geen belangstelling voor is, dan haal ik de advertentie na een paar weken weg en probeer het later nog 'ns. Soms komt het dan ineens wel tot een snelle verkoop.
 
Als ergens geen belangstelling voor is, dan haal ik de advertentie na een paar weken weg en probeer het later nog 'ns.

Toevallig 15 minuten geleden m’n MPC van Marktplaats gehaald. Staat er voor 1.000 en krijg alleen biedingen in gebrekkig Nederlands voor 250. Dan ben ik er daar wel klaar mee. Laat ‘m alleen hier staan. Liever iemand van hier en het duurt een paar maanden dan binnen twee weken met veel ergernis.
 
Back
Top