Elektron Syntakt - 12 track drumcomputer en synthesizer

elektron-new-sounds-from-a-new-place-02.jpg



Elektron is hype aan het opbouwen voor iets nieuws. Voorlopig alleen nog een korte YT-clip, en een tracklist met muziek die exclusief met het nieuwe product gemaakt zou zijn.

Er wordt al gefluisterd dat het iets granulairs zou kunnen zijn. De zinsnede "for a slice" is inderdaad een opvallende woordkeuze.

Meer nieuws volgt vast en zeker.

bron:



edit: aangepast aan minimale nieuws-vereisten door het mod-team
 
Last edited by a moderator:
Indrukwekkende mogelijkheden, maar ik vind het geheel er bijzonder onoverzichtelijk uitzien.
Ik zie mijzelf hier gewoon niet creatief mee aan de slag gaan.
Mijn ervaringen met Elektron instrumenten maken ook dat ik mezelf niet snel meer iets van ze zie aanschaffen.
Dat is op zich best jammer, want de klank en mogelijkheden vind ik vaak ronduit indrukwekkend.
 
Als je naar de specificaties kijkt krijg je feitelijk een model:cycles met 4 extra engines, de drie meest uitgebreide synth stemmen van de Rytm (BD/SD/DVCO) en één cymbal track van de Rytm.

Als je nog geen Rytm of Model Cycles hebt zeker interessant bakje. Ik hoop nog steeds dat ze ooit weer eens wat experimenteels doen. Iets met neighbor tracks, rerouteable LFOs en FX machines. Dit voelt vrij 'by the numbers' aan.
Je krijgt ook een stuk meer controle over de engines uit cycles. En het FX block. En multimode filter. 2 LFOs met meer opties etc. Etc.
 
Je krijgt ook een stuk meer controle over de engines uit cycles. En het FX block. En multimode filter. 2 LFOs met meer opties etc. Etc.
Zeker waar. Ik denk dat ik even afwacht. Mijn eerste reactie was wat negatief, maar ik realiseer me dat Elektron kennende ze nog best wel wat functies zullen toevoegen. Makkelijk om te vergeten dat de Digitakt uitkwam zonder compressor en de Digitone zonder portamento.
 
ik vind die demo van Cookoo of zo iets echt geweldig. maar zitten wel een paar hard cuts in dus is hij wel eens vastgelopen kwa sound.

Ieder zijn mening en zeker tof spul maar ik koop niets van Elektron. Die snijden te veel van hun producten af.
De sound is erg goed van dit doosje.
Ken wel iemand die Digitakt master is en deze denk ik wel zo kopen.
 
Ja maar hoe werkt dat precies ? Moet er wel bijzeggen dat ik renoise gebruik , ik kan maar 1 kanaal per keer opnemen :( , zou dat eventueel wel kunnen oplossen met audacity ofzoiets
Overbridge is de software tool van elektron die je (onder andere) kan gebruiken voor het streamen van je multitrack audio naar je daw. Via USB dus.
Maar dat is niet het enige...


Is gratis, maar je hebt er weinig aan als je geen elektron gear hebt.
 
Vond het gain stagen op de Cycles wel tricky, lastig om de reverb niet te oversturen. Hebben andere die ervaringen met Elektron spul?
 
Nee dat is specifiek een Model:Cycles dingetje. De Model:Cycles heeft een hele lage headroom waardoor hij snel overstuurd. Dat was origineel niet de bedoeling maar hebben ze express zo gehouden. Zorgt ervoor dat je hele toffe overstuurde geluiden eruit kan halen. Maar inderdaad als je geen distortion wilt moet je erg goed letten op je volumes.

De andere Elektrons hebben dit totaal niet.
 
Vond het gain stagen op de Cycles wel tricky, lastig om de reverb niet te oversturen. Hebben andere die ervaringen met Elektron spul?
neen totaal niet
 
€1000 euro vindt ik erg veel geld voor een model cycles, welke is upgedated.
 
Je krijgt ook een groot deel van de Rytms analoge drum sectie, en die Rytm kost nieuw 1600 euro. Prijs zal denk ik nog wel iets zakken komende jaren. Kwestie van wachten op een mooie deal.
 
Er zitten wel complexe zaken in de Elektron workflow, maar gelukkig zijn ze wel redelijk consistent.
Die parameters is één van de makkelijkere dingen volgens mij.
Je ziet op het scherm direct wat wat is. Dat viel mij iig mee toen ik er naar keek via de Loopop demo.
Zoveel opties zijn het nou ook weer niet en het gaat redelijk 'top down' (juist een beperkte set aan parameters tov wat een 707 bijv. biedt).
Grote knoppen, grote icoontjes werkt ook mee.
Natuurlijk moet je er veel tijd in steken, maar dat is met elk complex apparaat zo (en houdt me tegen om er veel te kopen :) )
Eigenlijk zit het allemaal erg logisch in elkaar, alleen routing enzo is even puzzelen wat ik zo zie.

Het lijkt een beetje op de TR6s volgens mij qua 'functie' in een setup. Maar die kan ook samples en kost minder dan de helft. Alleen de sequencer van Elektron is beter en de FX (analoog + digitaal) lijken me bruikbaarder van Elektron.
Ik heb een tr6 s. Niet helemaal eerlijke vergelijking denk ik. Syntrakt heeft 2x zoveel sporen en is (deels) niet VA maar echt analoog, heb het idee dat je dat toch wel echt hoort. Daarnaast ook audio in... maar de tr6s heeft idd wel samples als mogelijkheid
 
Ik vind dit een heel tof ding, maar vraagt een beetje af of de meeste mensen dan niet liever meteen doorsparen voor een rytm, evt met een cyclus ernaast. Dat is natuurlijk duurder, maar ben je dan niet een stuk beter af?
 
Ik heb een tr6 s. Niet helemaal eerlijke vergelijking denk ik. Syntrakt heeft 2x zoveel sporen en is (deels) niet VA maar echt analoog, heb het idee dat je dat toch wel echt hoort. Daarnaast ook audio in... maar de tr6s heeft idd wel samples als mogelijkheid
Zeker, het zijn qua inhoud natuurlijk andere machines, ik had het dan ook over 'functie in setup' :)
Een drum machine die zelf z'n drumgeluiden maakt met (deels) digitale circuits en daardoor goed kan 'tunen'.

Ja, je zal de 'echte' analoge circuits er mogelijk wel uit halen. Al is die ACB van Roland wel erg goed moet ik zeggen.
Een analoge drive heeft wat mij betreft wel 'iets' wat ik digitaal soms mis, dat merk ik bij m'n Peak wel (analoge drive).
En de Analog Heat 2 was echt fenomenaal qua saturation.
 
Ik vind dit een heel tof ding, maar vraagt een beetje af of de meeste mensen dan niet liever meteen doorsparen voor een rytm, evt met een cyclus ernaast. Dat is natuurlijk duurder, maar ben je dan niet een stuk beter af?
Denk dat de kracht m er juist in zit dat het 1 compact apparaat is waar “alles” in zit: digitale drums, analoge drums, analoge monosynth, analoge drive. Als je een Rytm met een Cycles naast elkaar zet heb je haast 3x zo veel ruimte nodig.
 
Denk dat de kracht m er juist in zit dat het 1 compact apparaat is waar “alles” in zit: digitale drums, analoge drums, analoge monosynth, analoge drive. Als je een Rytm met een Cycles naast elkaar zet heb je haast 3x zo veel ruimte nodig.
Daar zit wat in. Het is een klein compleet ding. Alles is wel relatief, maar 4 sporen analoog en geen samples. Maar... ik zou er ook wel 1 willen daar niet van
 
tof als je een Groove box zoekt, maar ik denk dat dit echt een mooie voor de 2e hands markt wordt omdat mensen er op uitgekeken zullen raken. Dat zou je minder snel hebben als je er samples in kon laden.

Ik zou het ook echt tof vinden als ze die scales optie ook aan de digitakt zouden toevoegen, en portamento. Ze zouden bij electron een build your own takt moeten maken. Lege doos, koop dan maar lekker losse opties. 4 sample tracks, 2FM, 2 analoge synths, paar digitale osc, paar fx tracks.
 
Back
Top