Elektron Syntakt - 12 track drumcomputer en synthesizer

elektron-new-sounds-from-a-new-place-02.jpg



Elektron is hype aan het opbouwen voor iets nieuws. Voorlopig alleen nog een korte YT-clip, en een tracklist met muziek die exclusief met het nieuwe product gemaakt zou zijn.

Er wordt al gefluisterd dat het iets granulairs zou kunnen zijn. De zinsnede "for a slice" is inderdaad een opvallende woordkeuze.

Meer nieuws volgt vast en zeker.

bron:



edit: aangepast aan minimale nieuws-vereisten door het mod-team
 
Last edited by a moderator:
Ik snap dat echt niet. Digitakt vond ik super tof, maar dat was wel echt een dealbreaker in de workflow. Eerlijk is eerlijk, vaak ben maar met 1 pattern bezig, maar toch, ff een variatie maken en dan steeds de sounds moeten kopiëren…
Je kan toch gewoon het pattern copieren,
of een copie maken van je pattern en geen data in de tracks en dit saven
Kan je van dit steeds vertrekken, kost je alleen een save slot
Kan je beter je bijvb een in elke bank steken,kan je zo acht kits maken
Of een volledige bank alleen gebruiken vr die zogezegde kits
 
Via USB en overbridge wel toch?
en dat werkt goed met de laatste updates, en maakt de integratie met een daw compleet.

Ideetje uitwerken op de Dt en of Dn en dan live jam opnemen in jouw Daw,
Eerst de basis in midi (kan je nog wat fine tunen achteraf) en dan jam opnemen in audio
Deze workflow werkt wel goed vr mij, en OB zorgt er ook vr dat er twee stereo inputs vrij komen van mijn audio interface :okdan:
 
Je kan toch gewoon het pattern copieren,
of een copie maken van je pattern en geen data in de tracks en dit saven
Kan je van dit steeds vertrekken, kost je alleen een save slot
Kan je beter je bijvb een in elke bank steken,kan je zo acht kits maken
Of een volledige bank alleen gebruiken vr die zogezegde kits

Maar als je wat tweakt en verandert van pattern, dan zijn je tweaks niet mee genomen. Dat is vooral wat mij tegenstaat.
 
Ik vind m toch wel heel bruut! Maar ga hem (voorlopig) toch niet kopen, want heb hem niet nodig en heb al veel te veel spul :P maar misschien in de toekomst…
 
Lijkt me een behoorlijk ingewikkeld instrument, met al die "machines" die elk weer acht andere parameters kunnen hebben die aan de knoppen zijn verbonden. De eerste maanden zit je sowieso met de handleiding op schoot dus.
 
Cool ding, zou wel mooi aansluiten op m'n Octatrack, wat ik echt een vet ding vind. Wie weet ooit! Snap wel de hiervoorgenoemde punten qua overlap met andere Elektron producten. Zou nog steeds wel cool zijn als ze één box met alles erop en eraan zouden bouwen bij Elektron, maar dat staat denk ik voorlopig niet op de planning. Hoe dan ook leuk dat ze weer een nieuwe machine op de markt hebben!
 
Lijkt me een behoorlijk ingewikkeld instrument, met al die "machines" die elk weer acht andere parameters kunnen hebben die aan de knoppen zijn verbonden. De eerste maanden zit je sowieso met de handleiding op schoot dus.
haha tja elektron...
 
Lijkt me een behoorlijk ingewikkeld instrument, met al die "machines" die elk weer acht andere parameters kunnen hebben die aan de knoppen zijn verbonden. De eerste maanden zit je sowieso met de handleiding op schoot dus.
Er zitten wel complexe zaken in de Elektron workflow, maar gelukkig zijn ze wel redelijk consistent.
Die parameters is één van de makkelijkere dingen volgens mij.
Je ziet op het scherm direct wat wat is. Dat viel mij iig mee toen ik er naar keek via de Loopop demo.
Zoveel opties zijn het nou ook weer niet en het gaat redelijk 'top down' (juist een beperkte set aan parameters tov wat een 707 bijv. biedt).
Grote knoppen, grote icoontjes werkt ook mee.
Natuurlijk moet je er veel tijd in steken, maar dat is met elk complex apparaat zo (en houdt me tegen om er veel te kopen :) )
Eigenlijk zit het allemaal erg logisch in elkaar, alleen routing enzo is even puzzelen wat ik zo zie.

Het lijkt een beetje op de TR6s volgens mij qua 'functie' in een setup. Maar die kan ook samples en kost minder dan de helft. Alleen de sequencer van Elektron is beter en de FX (analoog + digitaal) lijken me bruikbaarder van Elektron.
 
Lijkt me een behoorlijk ingewikkeld instrument, met al die "machines" die elk weer acht andere parameters kunnen hebben die aan de knoppen zijn verbonden. De eerste maanden zit je sowieso met de handleiding op schoot dus.
Ik denk dat dat wel meevalt, ik denk dat als je een beetje in de synthese zit, de meeste parameters wel bekend zullen zijn wat ze doen. Ene machine doet het alleen anders dan de andere.
 
slimme move wel van elektron, mooi ding, denk dat ie goed gaat verkopen!
 
Heel jammer dat het hun kleine formaat geworden is met de prijs van hun grote formaat!
Daar zitten toch altijd wat handicaps op:
-gebrek aan song mode
-geen kits
-soms hoeveelheid tracks
-in dit geval: niks qua samples, want: koop Digitakt
Ik snap het: ze willen niet in eigen vel snijden qua verkoop. Zo kopen mensen hopelijk én een Digitakt en een Syntakt.
De Digitone heeft ook geen Repeats bijvoorbeeld, want: dat is voor drums, en dát is de Digitakt. Koop ze maar allebei!

Als het aan dezelfde prijs als de Digitone geweest was had ik die misschien geruild voor deze, maar nu twijfel ik toch sterk. Veel liever had ik een grote nieuwe Monomachine of Machinedrum gehad, al was het dan onder een andere naam.
 
Heel jammer dat het hun kleine formaat geworden is met de prijs van hun grote formaat!
Daar zitten toch altijd wat handicaps op:
-gebrek aan song mode
-geen kits
-soms hoeveelheid tracks
-in dit geval: niks qua samples, want: koop Digitakt
Ik snap het: ze willen niet in eigen vel snijden qua verkoop. Zo kopen mensen hopelijk én een Digitakt en een Syntakt.
De Digitone heeft ook geen Repeats bijvoorbeeld, want: dat is voor drums, en dát is de Digitakt. Koop ze maar allebei!

Als het aan dezelfde prijs als de Digitone geweest was had ik die misschien geruild voor deze, maar nu twijfel ik toch sterk. Veel liever had ik een grote nieuwe Monomachine of Machinedrum gehad, al was het dan onder een andere naam.

In feite zie ik de Syntakt wel als een soort nieuwe MD. Exclusief de meerdere outputs dan. Van wat ik zo hoor vind ik 'em zelfs een beetje hetzelfde klinken (beetje blikkig). Ik denk dat een sample optie echt wel heel makkelijk had gekund maar wat je zegt, daar is de digitakt al voor. En enigsinds vind ik het ook wel cool dat het echt dedicated een drumbox is. Zo veel spullen die alles proberen te doen en in de praktijk alles een beetje is.
 
En enigsinds vind ik het ook wel cool dat het echt dedicated een drumbox is. Zo veel spullen die alles proberen te doen en in de praktijk alles een beetje is.
Op ieder potje past een dekseltje.
Tot dusver zocht (en kocht) ik alleen de 'alles'kunner.
Ik zie de meerwaarde van dedicated wel, alleen dat past niet bij m'n bescheiden setup, budget, tijd en manier van muziek maken.
 
Back
Top