Elektron Syntakt - 12 track drumcomputer en synthesizer

elektron-new-sounds-from-a-new-place-02.jpg



Elektron is hype aan het opbouwen voor iets nieuws. Voorlopig alleen nog een korte YT-clip, en een tracklist met muziek die exclusief met het nieuwe product gemaakt zou zijn.

Er wordt al gefluisterd dat het iets granulairs zou kunnen zijn. De zinsnede "for a slice" is inderdaad een opvallende woordkeuze.

Meer nieuws volgt vast en zeker.

bron:



edit: aangepast aan minimale nieuws-vereisten door het mod-team
 
Last edited by a moderator:
Het is echt een geniaal instrument. Heb m al een paar weken en ga er koningsnacht live mee optreden. Hier alvast m'n eerste track gemaakt met dit ding. Enjoy :)


Ik was aan het swingen! ... Heerlijk stukje maak je me daar! Lekkere sounds... Me Like :)
 
Het voelt wel een beetje als een soort Best-of machine, stukje rytm, stukje cycles, denk niet dat dit perse heel veel toevoegt als je die al hebt.

Zag wel al een leuke kritische noot van Ess, één van de mannen achter de Digitone en inmiddels ex-Elektron, qua synth-tracks(en fx) vind ik zijn Fors devices een stuk spannender dan de syn-machines van de syntakt.
 
Ziet eruit als een mooi compleet ding, samples erbij had het écht afgemaakt maar zou ook meteen het bestaansrecht onder de Digitakt wegslaan dus soit.
 
Het voelt wel een beetje als een soort Best-of machine, stukje rytm, stukje cycles, denk niet dat dit perse heel veel toevoegt als je die al hebt.
Daar heb je wel een beetje gelijk in denk ik. Ik vond de synth klanken een beetje op de Microfreak lijken in de Loopop video. Tof ding en klinkjt zeker niet verkeerd, maar ik denk dat ik zulke dingen toch liever en beter in een DAW kan doen. Zeker als je hele uitgebreide tracks wil maken met veel verschillende stukken....
 
Vet nieuws dit zeg! Heb nog niet kunnen luisteren maar ga dit zo snel mogelijk doen :)
 
Beetje saai heel eerlijk gezegd. Wat delen van de Rytm en Model:Cycles bij elkaar geschraapt. Had wel iets beters verwacht van Elektron.
 


Het ziet er wel gebruiksvriendelijker uit dan een Rytm precies en doet me soms qua klank denken aan de syndrum en syncussion. Toch weer leuk speelgoed lijkt me 8~
 


Het ziet er wel gebruiksvriendelijker uit dan een Rytm precies en doet me soms qua klank denken aan de syndrum en syncussion. Toch weer leuk speelgoed lijkt me 8~

Als je naar de specificaties kijkt krijg je feitelijk een model:cycles met 4 extra engines, de drie meest uitgebreide synth stemmen van de Rytm (BD/SD/DVCO) en één cymbal track van de Rytm.

Als je nog geen Rytm of Model Cycles hebt zeker interessant bakje. Ik hoop nog steeds dat ze ooit weer eens wat experimenteels doen. Iets met neighbor tracks, rerouteable LFOs en FX machines. Dit voelt vrij 'by the numbers' aan.
 
Als je naar de specificaties kijkt krijg je feitelijk een model:cycles met 4 extra engines, de drie meest uitgebreide synth stemmen van de Rytm (BD/SD/DVCO) en één cymbal track van de Rytm.

Als je nog geen Rytm of Model Cycles hebt zeker interessant bakje. Ik hoop nog steeds dat ze ooit weer eens wat experimenteels doen. Iets met neighbor tracks, rerouteable LFOs en FX machines. Dit voelt vrij 'by the numbers' aan.

EN de chord track, of zit die ook al op de cycles? Zo'n soort microfreak geinspireerde wavetable track voegt echt wel wat toe vind ik! Met de analoge fx sectie, fm track, en midi sequencing maakt het toch net iets completer als je 1 groovebox zou moeten kiezen.
 
Kan deze wel kits delen over patterns heen?
Ik denk het niet, als ik het zo zie uit de demo van loopop is het de zelfde architectuur van de Dt en dn

Maar dus niet zo als de kits van de MnM
 
EN de chord track, of zit die ook al op de cycles? Zo'n soort microfreak geinspireerde wavetable track voegt echt wel wat toe vind ik! Met de analoge fx sectie, fm track, en midi sequencing maakt het toch net iets completer als je 1 groovebox zou moeten kiezen.
Yep, op de Cycles heb je ook diezelfde chord track.

De Syntakt ziet er wel tof uit. Een soort van hybride tussen een Cycles en een Rytm. Zo op het eerste gezicht zijn veel van de machines 1 op 1 overgenomen. Een leuke koop als je nog niks van Elektron hebt 👍
 
Als je naar de specificaties kijkt krijg je feitelijk een model:cycles met 4 extra engines, de drie meest uitgebreide synth stemmen van de Rytm (BD/SD/DVCO) en één cymbal track van de Rytm.
Inderdaad

Op zich ziet het er zeer leuk uit, maar blijf me afvragen wat hij extra toevoegt bij de Dn en Dt combinatie

time will tell ;):D
 
Gaaf ding, maar de prijs is inderdaad nogal stevig, en ik vind wel dat Elektron de product positionering wel heel erg uitgekookt doet.
Het zorgvuldig uitkienen van de user interface en functionaliteit is belangrijk, en ik denk wel dat dat Elektron heeft gebracht waar ze nu zijn, maar bij elk nieuw product lijkt het wel of er doelbewust restricties worden aangebracht om de rest van hun line-up in stand te houden. Dit in plaats van dat er gekeken wordt hoe je meer, handig te bedienen, zinvolle functionaliteit kunt toevoegen.
Het lijkt er een beetje op alsof ze het zelf hebben opgegeven met zoeken naar nieuwigheden, en simpelweg nieuwe producten uitbrengen met combinaties van bouwblokken die ze al in andere producten hebben zitten.
Song-mode of intelligente chaining? Vrijere polyrhythms of meer tracker achtige functionaliteit? Of misschien intelligenter samenwerken van Elektron boxes? etc etc.

Maar goed, interessante combi van andere functies die ze al hebben, maar zelf heb ik al een Dn en Model:Samples, dus dan ren je niet meteen naar de winkel (zowiezo, hoop geld :D ).
 
Ik denk het niet, als ik het zo zie uit de demo van loopop is het de zelfde architectuur van de Dt en dn

Maar dus niet zo als de kits van de MnM
Ik snap dat echt niet. Digitakt vond ik super tof, maar dat was wel echt een dealbreaker in de workflow. Eerlijk is eerlijk, vaak ben maar met 1 pattern bezig, maar toch, ff een variatie maken en dan steeds de sounds moeten kopiëren…
 
Het is echt een geniaal instrument. Heb m al een paar weken en ga er koningsnacht live mee optreden. Hier alvast m'n eerste track gemaakt met dit ding. Enjoy :)
[off topic] Wat leuk dat je optreedt op de Koningsnacht! Bedoel je de Koningsnach in Den Haag? Hoe laat en op welk podium?
 
Back
Top