Vraag over bouw studio

Subatomic

Stamgast
Lid sinds
7 april 2004
Berichten
451
Locatie
Wapenveld
Hoi allemaal,

Ik ben op dit moment bezig met het ombouwen van een klein huisje naar een studio. Het huisje heeft een benedenverdieping en een zolder. In eerste instantie was de bedoeling om een kamer in een kamer te maken en de zolder volledig dicht te maken. Nu lijkt dat toch weer een optie. De zolder loopt vanaf een meter of 3 weer toe na de nok op 5 meter: een puntdak dus.

Beide opties kunnen natuurlijk, maar ik vraag me vooral af hoe dit acoustisch uitwerkt. Nu wordt de kamer ( inclusief kamer in kamer etc) 5.09 x 394 x 2.80 . Dan zou de kamer dus 5.09 x 3.94 x 5 meter of 4.80 worden.
De meeste akoestische tools gaan vooral uit van platte daken en daarin lijkt 2.80 vrij ideaal. En 5 meter zeker niet. Maar geluid wordt natuurlijk veel meer verspreid via zo'n puntdak.

Vraag me dus af of het een idee is om het wel open te gooien, ook omdat je dan weer wat mooi zonlicht en balkenstructuur in je kamer terughebt. Ik wil de kamer met name gebruiken voor produceren en masteren, in mindere of nauwelijks voor opnames.

Wie heeft een idee?
 
Een vlak plafond is volgens mij makkelijker controleerbaar als het om akoestiek gaat. Bij een hoge nok is er kans op opeenhoping van bas. Als je wilt masteren, wordt de akoestische behandeling nog belangrijker dan wanneer je 'alleen maar' wilt produceren, heb ik pas geleerd.
 
Een vlak plafond is volgens mij makkelijker controleerbaar als het om akoestiek gaat. Bij een hoge nok is er kans op opeenhoping van bas. Als je wilt masteren, wordt de akoestische behandeling nog belangrijker dan wanneer je 'alleen maar' wilt produceren, heb ik pas geleerd.
Op zich prima om met wat meer aandacht aan de akoestiek te werken. Ik zou makkelijk een cloud aan de aanwezige balken kunnen hangen bijvoorbeeld.

Maar ben vooral inderdaad bezorgd wat het doet met de reflecties, bas ed. Hmmm
 
Buiten de akoestiek is er nog wel iets om rekening mee te houden; de temperatuur.
Vooral in de zomermaanden kan het met die warme weken echt niet prettig zijn om dan onder een zolderdak te gaan zitten met als gevolg dat je wekenlang niets doet.
Bij mij is het op de zolder met dat warme weer niet uit te houden, dan kan het zomaar een graad of 35 zijn als je een aantal dagen flink zon hebt.
 
Thanks, dat is een goed punt. Er zit ook beluchting in en ga natuurlijk ook electrische wering daarin zetten. Maar je hebt gelijk. In de zomer al snel 30 graden of hoger. Voordeel wil dat ik niet 100% op de zon zit.
 
Hola,

Ik heb airco in mijn studio.
En goed geisoleerd scheelt wel even,hier buiten zomers 35 graden,en een hoge ruimte is ook mooi,
geluid kan je oplossen door hangenden issolatie op te hangen:D
Groeten van Andreos,
 
Voordeel wil dat ik niet 100% op de zon zit.
Dat scheelt aanzienlijk natuurlijk.
Ik heb airco in mijn studio.
Dan heb je waarschijnlijk een vaste, stille en best wel dure airco?
Ik heb een mobiele airco voor de slaapkamer maar zelfs daar met echt zo'n warme week krijg ik de temperatuur niet lager dan zo'n 21 a 22 graden, dan staat ie volop aan en dat maakt een hoop geluid ook.
Vooral dat laatste is voor een studio niet echt prettig.
 
Dat scheelt aanzienlijk natuurlijk.

Dan heb je waarschijnlijk een vaste, stille en best wel dure airco?
Ik heb een mobiele airco voor de slaapkamer maar zelfs daar met echt zo'n warme week krijg ik de temperatuur niet lager dan zo'n 21 a 22 graden, dan staat ie volop aan en dat maakt een hoop geluid ook.
Vooral dat laatste is voor een studio niet echt prettig.
Ik zet het aan ,en dan blijft het een tijd koel als ie weer uit is,en buiten 35 of meer.
Een vaste airco panasonic.
Ik heb ook diversen mobile airco bijvoorbeeld in mijn slaapkamer en een zacht geluid .
 
[...]
Dan heb je waarschijnlijk een vaste, stille en best wel dure airco?
Ik heb een mobiele airco voor de slaapkamer maar zelfs daar met echt zo'n warme week krijg ik de temperatuur niet lager dan zo'n 21 a 22 graden, dan staat ie volop aan en dat maakt een hoop geluid ook.
[waarschijnlijk zeer, zeer off topic] Vergeleken met de aanschaf v/e gemiddelde synth en in verhouding tot het inrichten v/e huis is een vaste airco gelukkig niet zo duur (meer) als men zou vrezen. En je hebt gelijk: zo'n mobiele airco werkt helaas niet.
 
Back
Top