Ultralite MK3 of toch de M4?

Kevin

Tis niet te gleuven
Lid sinds
25 augustus 2002
Berichten
3.258
Advies gevraagd: Aanvankelijk had ik mijn ogen gericht op een MOTU M4 ter vervanging van mijn Zoom U-24. Nu kan ik eventueel voor onder de € 200,00 een MOTU Ultralite MK3 (Hybrid) kopen…..als het goed is werkt laatstgenoemde inmiddels met de Mac M1 en voor het gemak ga ik er even vanuit dat dit zo is. De Ultralite heeft meer in en outputs dan de M4 maar wat zou er nog meer aan voor/nadelen kunnen zitten?
 
ik heb zelf de Ultralite MK3 hybride en 2x de firewire.
de draaikoppen gaan gaar maar werk er prima mee onder win 10 via firewire.
ik zou ff checken of er drivers voor de mac m1 zijn.
Heb je de i/o nodig? dan zou ik zeker voor de mk3 gaan.
 
ik heb zelf de Ultralite MK3 hybride en 2x de firewire.
de draaikoppen gaan gaar maar werk er prima mee onder win 10 via firewire.
ik zou ff checken of er drivers voor de mac m1 zijn.
Heb je de i/o nodig? dan zou ik zeker voor de mk3 gaan.
Voor zover ik het terug kan vinden zijn er drivers/software beschikbaar voor de M1. De unit heb ik nog niet in bezit, wel heb ik de software geïnstalleerd en dat verliep met een kleine aanpassing prima. Deze aanpassing werd overigens zelf al door MOTU geopperd. Heb ik de in/outputs nodig? De M4 zou in principe voldoende moeten zijn voor mijn huidige setup en eisen. Anderzijds zijn meer ook wenselijk met name omdat de interfaces van MOTU DC coupled zijn en ik via Bitwig CV uit kan sturen naar mijn semi-modulars. Nu las ik dat de MK4 een betere DAC zou hebben en waarschijnlijk zou de M4 ook (op papier) wat betere specificaties hebben. De vraag die ik mij stel is of dit het waard is als hobbyist en veertiger met niet de beste oren (ik luister volgens mijn vriendin niet zo goed :) ....)
 
Ik kan niet helpen, maar dacht de mk5 te kopen als ik 1 keer in de states zit. De uitgangen zijn DC coupled dus kan ik mijn eurorack aansturen...
@flyweight wat bedoel je met 'Ultralite MK3 hybride en 2x de firewire.' ?
 
@Kevin, ik zou in jouw geval voor de MK3 gaan, de MK4 is op wonderbaarlikke wijze van de Motu website verdwenen..., de MK3 (hybrid) staat er nog wél...
de MK4 heeft betere DAC's, maar dat hangt van het jaar af... en er zijn problemen met dat ding, volgens mij.

de MK5 is in wezen de beste keuze, betere latency, goeie DAC's, máar ik vraag me af of je dat zal merken, ik ben gevoelig voor goed geluid (maar geen ingestraalde audiofiel, integendeel, mijn luidsprekerkabels zijn 30 jaar oud.. gewoon koper, wel dik...). maar ik heb het gevoel dat er veel onzin over DAC's bestaat.

de M4 heeft eveneens een zeer goede latency, en dezelfde DAC als de MK5.

de MK3, heb ik zelf gehad, nu een 19 jaar oude RME Multiface (klinkt ook erg goed, gewoon goed). de MK3 geeft zeer veel voor hybride setups, zeker met CV...
alleen de latency is niet wonderbaarlik.

@The Big Ear , van de MK3 bestaan er meerdere versies, de hybrid is de laatste versie, en hybrid slaat op firewire én usb. (oudere MK3's hebben alleen firewire, en ook lagere specs, geen 192Khz, etc. wat geen probleem hoeft te zijn... werken op 192Khz..... oversampling is altijd de beste wijze, om meerdere redenen, per soft-synth/module (in een soft modular, is het ook slimmer om oversampling per module te laten gaan...).
 
Allen dank voor het advies! Deze ochtend de Ultralite MK3 Hybrid mogen testen met mijn MacBook Air M1 en dit werkte prima. Voor € 150,00 een prima deal denk ik zo.
 
Back
Top