Geluidskaart goedkoop uitbreiden met meerdere in en uitgangen

elektrofunk

THE ROBOTS ARE COMING
Lid sinds
1 mei 2007
Berichten
733
Locatie
Tilburg
Ik zoek een goedkope (goede prijs kwaliteit verhouding) manier om mijn MOTU 828 MK2 firewire op een mac (osx10.10) uit te breiden met meerdere in- en output. (meerdere outputs heeft prioriteit). Eventueel ben ik bereid om van de 828 mk2 afscheid te nemen als dat een oplossing is want mijn 48 kanaals mengtafel staat me verveeld aan te kijken! en de 8 ins x 8 outs van de motu is gewoonweg te weinig.

Ik gebruik de mengtafel nu voor tracking (opname) maar wil eigenlijk ook vanuit DAW mijn kanalen terug kunnen sturen om zo de mixage te doen! (nu hoeven niet alle 48 kanalen gekoppeld te worden... maar wel een stuk of 24)


Nu zit ik al een tijdje te marktplaatsen maar ik kom er niet goed uit en daarom vraag ik om jullie advies. :okdan:


Hier een aantal ideeën die ik zelf al had... maar ook nog veel vraagtekens bij heb:

* Aanschaffen Echo Audiofire 12 ( 2x)... maar lees overal horrorverhalen (clicks and pops in opname) bij gebruik in combinatie met osx... wie kan me hier meer over vertellen (ik draai nu dus osx10.10) want ze lijken me wel een goede oplossing als ze goed werken!

* Een aantal extra 828's aanschaffen en aan elkaar chainen ...zou ook kunnen....
maar dan heb ik wel stapeltje nodig van die dingen!... en word het alsnog duur?
ennuh? gaat dit ten koste van de sample rate? (ik wil het liefst 96 kHz aanhouden voor opnames)

* behringer ADA8000 / ADA8200 aanschaffen .... ik wil gewoonweg liever geen behringer in mijn studio.... al eens eerder de ADA8000 gebruikt ... :kont:... en ook de max opname kwaleit bij koppelen via adat : 48 kHz ... ik heb liever hoger (als dat mogelijk is)

* Andere motu kaarten... zijn over het algemeen mij te duur... behalve de oudere PCI varianten... maar dat werkt weer niet op een macbook pro....
of zijn deze interfaces wel gewoon via adat te chainen? (zonder dat je pci hoeft te gebruiken) aan mijn 828?

* Andere merken... kaarten / combinaties... ideeen?

Alle tips zijn welkom .... :halleluja:halleluja:halleluja
 
ik zou de ada 8200 toevoegen in jouw geval, spot goedkoop en de specs zijn behoorlijk goed (check de reviews online maar), de 8000 zou ik niet nemen, de 8200 is stukken beter.
 
RME Digiface USB en een 4x Behringer 8200's?

Heb je voor 1000€, 32 inputs en 32 outputs met stabiele, performance drivers die nog lang ondersteund gaan worden...
 
met een beetje mazzel vindt je voor 2000 een ssl alpha link madi ax met een kaartje erbij, 24 io en adat.
 
Had laatst voor 150 euro een rme hdsp 9562 gevonden met in het achterhoofd hetzelfde idee als jij.
Nu gekoppeld met de ADA8200's.. Erg fijn! Misschien dat dit ook iets is voor jou?

Die RME digiface usb ziet er ook erg goed uit, maar vind ik persoonlijk nog erg prijzig voor een kastje van wat is het 20 bij 10 cm.. Maar goed, je zou dan evt nog de 828 kunnen verkopen.

Uiteindelijk kun je alsnog upgraden vanaf de ADA's naar andere preamps met adat, met bv een hogere samplerate..
 
Ik gebruik zelf 2 Motu interfaces (828mk2 & 828mk3) waarbij ik op beiden dan nog ADAT converters aangesloten heb.
De Motu drivers ondersteunen namelijk het gebruik van meerdere MOTU interfaces.
 
ik gebruik ook meerdere 828 mk3's, werkt prima, driver ondersteund tot 4 willekeurige firewire motu's tegelijk

4 stuks 828 mk3 in totaal met ieder 2 adat converters totaal dus 104 inputs en 96 outputs analoog op 44.1khz (samplerate is voor mij voldoende)

als je er max 2 tegelijk gebruikt en de optische ingangen met een toslink of s/mux interface gebruikt heb je in totaal maximaal 32 inputs op 96khz, (dus 16 op 96khz bij 1 828 )

met jouw mk2 is het maximaal 12 inputs op 96khz (mk2 heeft maar 1 optische input)

heb je 2 fire wire poorten tot je beschikking dan kun je er ook meerdere gebruiken op hogere sample rate's
 
(ik zie net pas dat de vraag al in februari 2017 is gesteld...)


Toevallig heb ik me hier ook een tijdje geleden in verdiept, hoe ik op mijn Windows laptop met ExpressCard aansluiting, mijn MOTU 424 (PCIe) kon aansluiten, waar ik een 1224, 24i, 2408 MK1 en 2408 MK2 aan heb hangen. Ik wilde die interfaces echter ook op mijn desktop kunnen gebruiken...

Is je Mac een desktop of een laptop? Als je de mogelijkheid hebt om PCIe kaarten te gebruiken dan zou je een PCI 424 kunnen kopen en daar 4x een MOTU audiointerface aanhangen, die langzamerhand door niemand meer gebruikt gaan worden vanwege de eis dat je dus een insteekkaart moet kunnen plaatsen. Mijn setup stelt me in staat om al m'n synths in een keer aan te sluiten, direct de interface in, en al m'n externe effectapparaten ook, in en uit. Je kan er natuurlijk een mengtafel tussen plaatsen, maar ik mis mijn Ghost 32 echt helemaal niet sinds ik dit heb, vooral niet qua ruimte.

Er bestaan ook mogelijkheden om een oudere PCI 424 of zelfs 324 te gebruiken, als je een externe PCI of PCIe behuizing gebruikt, zoals deze, die ik voor gebruik met laptop had bedacht middels de ExpressCard (=PCIe interface, maar dan in externe card formaat):
https://www.aliexpress.com/item/Lap...ss-Card-54-Connect-Sound-Card/1740225669.html
Het ding is van goede kwaliteit, en mijn PC ziet de kaarten die ik erin stop (RME DSP en MOTU 424) als interne kaart. Ik heb in mijn PC een PCIe-to-ExpressCard kaartje zitten waardoor ik hem in mijn PC kan pluggen. Of er voor Mac ook drivers voor zijn weet ik niet. Het is nogal houtje-touwtje en gebruikt verouderde technologie, maar het werkt en zorgt ervoor dat je die oude hardware toch nog kan blijven gebruiken. Dit is de PCIe-to-ExpressCard adapter die ik gebruik:
https://www.google.nl/shopping/prod...d=0ahUKEwi2p5KlgfvOAhXFMhoKHVqsB3QQ8wIIhgMwBA

Als je een micro-PCIe adapter in je computer hebt, zijn er ook weer andere mogelijkheden, zoals deze:
http://www.volumerate.com/product/e...ard-dock-with-pci-e-interface-black-844404635
https://www.banggood.com/EXP-GDC-Laptop-External-PCI-E-Graphics-Card-Mini-PCI-E-Set-p-934367.html

Als je een hele moderne PC/Mac hebt met Thunderbolt 3 interface zou het ook moeten kunnen. Deze interface heeft namelijk net zoveel bandbreedte als PCIe. Ook daar bestaan externe expansion chassis voor die het mogelijk maken om een PCIe kaart aan te sluiten zonder dat je een interne slot hebt. Dat zijn echter wel dure dingen, makkelijk €300 alleen voor de *mogelijkheid* om een PCIe kaart extern te gebruiken:
https://www.amazon.com/Akitio-AMZ-T...t_2?ie=UTF8&psc=1&refRID=HG0QB0651RJRBNBXK4ED

Wat ik dan niet weet, is of de hardware nog op de juiste manier herkend wordt zodat de drivers het ook doen - maar als dat niet zo was, dan zouden dit soort oplossingen waarschijnlijk helemaal geen bestaansrecht hebben.

Hopelijk heb je wat aan al deze suggesties!
 
Laatst gewijzigd:
Op een nieuwere Mac zonder pciE slot werkt een externe pciE behuizing in combinatie met de Motu pciE 424 niet helaas, op het motu nation forum zijn er al een aantal topics over. De werking Thunderbold/pciE/motu is afhankelijk van drivers van derden.
 
Back
Top