Vertaalslag - Over vaak voorkomende spelfouten en gebruikte clichés in advertenties - Met gratis alternatieve formuleringen

Bij deze weet ik serieus niet wat ik ervan moet denken. Een synth te koop, geen vintage analoog ding ofzo, met opmerking "heeft recent onderhoud gehad". Ik zie dat wel vaker. Maar wat bedoelen ze dan?

a) ik sta gewoon te liegen maar het klinkt toch als een meerwaarde he
b) met onderhoud bedoel ik reparatie. Er was iets stuk, ik zeg lekker niet wat, en nu is het gerepareerd.
c) ik ben een rare kwiet die zijn geld smijt aan "onderhoud" van een synth die gewoon helemaal werkte.

Iemand die me hier wijzer in kan maken?
 
zal wel de koffiekringen eraf gepoetst hebben ofzow, of een sticker van peter verspuy eraf gekrabt
 
Bij deze weet ik serieus niet wat ik ervan moet denken. Een synth te koop, geen vintage analoog ding ofzo, met opmerking "heeft recent onderhoud gehad". Ik zie dat wel vaker. Maar wat bedoelen ze dan?

a) ik sta gewoon te liegen maar het klinkt toch als een meerwaarde he
b) met onderhoud bedoel ik reparatie. Er was iets stuk, ik zeg lekker niet wat, en nu is het gerepareerd.
c) ik ben een rare kwiet die zijn geld smijt aan "onderhoud" van een synth die gewoon helemaal werkte.

Iemand die me hier wijzer in kan maken?
Even de connectoren poetsen achteraan of volledig stofvrij maken binnenin het toestel is ook onderhoud als het voor de rest helemaal al prima werkt.

Dus als je zelf niet dom bent vraag je gewoon wat exact uitgevoerd is geweest,simpel toch.
 
Ik vind het gewoon vreemd dat meerdere mensen die kreet "onderhoud" wensen te plaatsen bij hun advertentie, terwijl dat helemaal niks zegt. Waarom zeggen ze dan niet gewoon meteen wàt er gedaan is, als ze er zo'n belang aan hechten. Het is niet zoals een piano of auto waarbij er een min of meer standaardbegrip "onderhoud" is. En ja, natuurlijk kan ik dat dan via PM gaan vragen. Maar met dat gedoe lijkt het me niet dat je de verkoopkansen vergroot als verkoper.
 
Zonder verder commentaar:

"Bieden vanaf 125,- (de prijs waar ik 'm voor laat gaan, ligt hoger)"

Of het alternatief :

''Bieden vanaf 125,- (En niet via de chat,alle andere loosers en koopjes-jagers,doorskippen naar de volgende advertentie,spaart me heel wat tijd uit namelijk)
 
Ik vind het gewoon vreemd dat meerdere mensen die kreet "onderhoud" wensen te plaatsen bij hun advertentie, terwijl dat helemaal niks zegt. Waarom zeggen ze dan niet gewoon meteen wàt er gedaan is, als ze er zo'n belang aan hechten. Het is niet zoals een piano of auto waarbij er een min of meer standaardbegrip "onderhoud" is. En ja, natuurlijk kan ik dat dan via PM gaan vragen. Maar met dat gedoe lijkt het me niet dat je de verkoopkansen vergroot als verkoper.
Wel het is diegenen die er belang aan hecht dat kan vragen wat er exact aan gedaan is geweest,de verkoper hoeft er verder geen belang aan te hechten,hij weet wat hij verkoopt.

Wat er gebeurt als je een hele lijst opgeeft heb je toch nog een onozelaar (die hem zeker niet gaat kopen) die net dat gaat vragen wat niet opgelijst staat of dit ook uitgevoerd is geweest.

Meestal wordt er wel de gevoelige zaken aangeven bij hifi zoals calibratie,recapping (wat nogal IN is bij de HI-FI freaks) of vervanging van mechaniche delen voor bandrecorders,dan lees je bvb 'volledig onderhoud en ook de capstan rol vervangen'.

Maar men gaat niet aangeven dat men met oorwatjes een half uur heel het mechanisch deel stofvrij heeft gemaakt met alcohol,dan is 'onderhoud' makkelijker.

Als het voor jouw als koper je het al een gedoe vind om specifiek iets te vragen dan classificeer ik jouw al meteen eerder als tire-kicker en niet als potentiele koper,en dus zoals vele verkopers aangeven in hun advertentie; 'nieuwschierigen zich onthouden'

De potentiele koper gaat simpel weg vragen wat net dat iets wat belangrijk voor hem is en verder niets als heel het toestel perfect werkt.
 
Tja, dan denken wij daar dus anders over. Ik ben niet zo van het "iets en niets zeggen" in de omschrijving van een tweedehands artikel.

Dat er mensen zijn die alsnog vanalles gaan vragen dat je al dan niet in je tekst had staan, dat is inderdaad een zekerheid. Net zoals dat die mensen in de regel niét gaan kopen. :)
 
Tja, dan denken wij daar dus anders over. Ik ben niet zo van het "iets en niets zeggen" in de omschrijving van een tweedehands artikel.

Dat er mensen zijn die alsnog vanalles gaan vragen dat je al dan niet in je tekst had staan, dat is inderdaad een zekerheid. Net zoals dat die mensen in de regel niét gaan kopen. :)
Wel het is dan ook jij die er belang aan hecht en niet zoals volgens jouw de verkoper zoals je aangaf,je sprak jezelf tegen maar besefte het niet denk ik.

Het boeit dus ook niet de verkoper of jij het zal zijn die zijn toestel zal kopen,daar komt het op neer,als jij het niet bent dan koopt iemand anders het wel.

Dat is wat ik je probeer wijs te maken.
 
Als de verkoper het niet belangrijk zou vinden dat hij "onderhoud heeft gehad", waarom zegt hij het dan in zijn advertentie?

Ik had al door dat de meeste advertenties niet blijven staan totdat ik ze een keer koop... Ik gaf gewoon aan waarom ik bij sommige advertenties niet geneigd ben er verder op in te gaan.

Aan de andere kant van hetzelfde verhaal: soms vraag ik wél door. BV bij kreten zoals "er is wat werk aan" vraag ik dan wat er aan mankeert. Dan krijg je soms een duidelijk antwoord. En vaak ook vlot erna een koopovereenkomst. En soms krijg je gewoon geen enkele reactie. Dat overtuigt mij niet echt om mijn geld eraan te gaan wagen. :)
 
Laatst gewijzigd:
Bij deze weet ik serieus niet wat ik ervan moet denken. Een synth te koop, geen vintage analoog ding ofzo, met opmerking "heeft recent onderhoud gehad". Ik zie dat wel vaker. Maar wat bedoelen ze dan?

a) ik sta gewoon te liegen maar het klinkt toch als een meerwaarde he
b) met onderhoud bedoel ik reparatie. Er was iets stuk, ik zeg lekker niet wat, en nu is het gerepareerd.
c) ik ben een rare kwiet die zijn geld smijt aan "onderhoud" van een synth die gewoon helemaal werkte.

Iemand die me hier wijzer in kan maken?
Als ik een dergelijke opmerking lees dat neem ik aan dat het antwoord A is en dan lees ik niet meer verder, bied er niet op etc. Sommige verkopers weten met debiele opmerkingen potentiële kopers hard weg te jagen.
 
Wel het is dan ook jij die er belang aan hecht en niet zoals volgens jouw de verkoper zoals je aangaf,je sprak jezelf tegen maar besefte het niet denk ik.

Het boeit dus ook niet de verkoper of jij het zal zijn die zijn toestel zal kopen,daar komt het op neer,als jij het niet bent dan koopt iemand anders het wel.

Dat is wat ik je probeer wijs te maken.
Wat wij jou proberen wijs te maken is dat serieuze kopers dan juist weglopen. Het spijt me. Zou kunnen dat jij spul verkoopt dat zo gewild is dat er altijd wel iemand voor te vinden is. Maar ik zie matig omschreven spul altijd maandenlang op Marktplaats staan.

En dan koop ik het bij iemand anders die wel in leesbaar Nederlands erbij heeft geschreven wat er wel en niet aan de hand is. En als niemand anders dezelfde meuk aanbiedt, dan wacht ik wel. Op iemand die duidelijke foto's plaatst. En een goede foto hoeft echt niet door een professional gemaakt te zijn. De eerste de beste telefoon kan prima foto's maken bij daglicht. Foeilelijk, maar duidelijk. En veel foto's graag. Het kopen van oude klassieke spulletjes is een hobby, dat doe je niet voor de noodzaak. Het duurt soms toch jaren voor je een fatsoenlijk exemplaar langs ziet komen voor een reële prijs. Of het recent gerepareerd is interesseert mij geen reet want oude meuk valt sowieso uit elkaar na een week. Hebben ze een Commodore 64 ge-recapped wat volgens 99% v/d verzamelaars niet nodig is (vreemd genoeg). Zelfde geldt voor auto's: net 4 nieuwe banden gehad. Rij je de straat uit, pleurt de uitlaat er onderuit. Iets repareren doe je voor jezelf, niet voor de koper. Als iets gerepareerd is wil men er altijd zo graag z'n geld uithalen. Drijft de prijs op en heeft vrijwel nooit meerwaarde.

Overigens ook altijd een rode vlag: verkopers die veel te veel vragen voor oude meuk. Dan denken ze: "Commodore 64, was vroegâh duur zal wel 600 Euro waard zijn.". Dat soort verkopers na een paar maanden aanschrijven in de ijdele hoop dat ze inmiddels wel beter weten na 0 biedingen is kansloos. Waarom? Ze weten niet wat ze in huis hebben en zoals de waard is, zo vertrouwt hij zijn gasten.

Ook een rode vlag: geen vraagprijs. Weer zo'n handelaar die geen idee heeft. Ga ik nooit op in.
 
Bij deze weet ik serieus niet wat ik ervan moet denken. Een synth te koop, geen vintage analoog ding ofzo, met opmerking "heeft recent onderhoud gehad". Ik zie dat wel vaker. Maar wat bedoelen ze dan?

Het kan ook simpel betekenen dat de verkoper 'm naar iemand heeft gebracht met kennis van zaken, het interne batterijtje is preventief vervangen, de boel is van binnen stofvrij gemaakt, e.d. Kleine dingetjes, maar het is wel onderhoud. Je kunt er gewoon naar vragen als de exacte werkzaamheden niet expliciet zijn genoemd, een verkoper van goede wil zal je vast verder informeren. Niet iedereen schrijft veel tekst in een advertentie en dan blijft het beperkt tot de hoofdpunten. Iedereen is anders en doet het op zijn manier, dat het niet jouw manier is wil nog niet zeggen dat het daarom niet in de haak is. Als potentiële koper mag je best kritisch zijn, maar behoudens erg duidelijke rode vlaggen moet het ook niet doorslaan naar wantrouwen als je alleen nog maar een advertentie hebt gelezen en nog helemaal geen contact hebt gehad met de verkoper.
 
Je zet iets te koop, zet de biedfunctie uit en vermeldt dat de prijs vast is. Je krijgt een reactie met de strekking 'ik wil het wel kopen voor de vraagprijs'.

En, veelvuldig voorkomend: 'Hierbij verkoop ik...' Nee, je biedt iets te koop aan. Of je het uiteindelijk ook verkoopt is nog de vraag...

Ik zie ook (hier) regelmatig advertenties geplaatst worden waarbij in de eerste post al staat dat iets al verkocht is. Is dat bedoeld om alvast wat vertrouwen te wekken?
 
Bij deze weet ik serieus niet wat ik ervan moet denken. Een synth te koop, geen vintage analoog ding ofzo, met opmerking "heeft recent onderhoud gehad". Ik zie dat wel vaker. Maar wat bedoelen ze dan?

a) ik sta gewoon te liegen maar het klinkt toch als een meerwaarde he
b) met onderhoud bedoel ik reparatie. Er was iets stuk, ik zeg lekker niet wat, en nu is het gerepareerd.
c) ik ben een rare kwiet die zijn geld smijt aan "onderhoud" van een synth die gewoon helemaal werkte.

Iemand die me hier wijzer in kan maken?
In mijn geval is het meestal dat ik er een nieuw batterijtje in heb gezet, alle knoppen/potjes even goed heb doorgeblazen met perslucht etc. Waarna je als koper dus mag verwachten dat het ding helemaal naar behoren werkt en prima een tijd zonder problemen vooruit zou moeten kunnen zonder gewiste presets, krakend geluid door vieze pots etc. Ik ga er vanuit dat dat een meerwaarde biedt voor de koper omdat 'ie weet dat het apparaat nagekeken en in orde is, en niet ergens 100 jaar in een vochtige schuur heeft liggen wegrotten en verder ongezien en ongetest in de verkoop is gegooid. Maar eens dat het een vage term is en ik zet het er alleen maar bij als het bij een oud ding is dat ik heb opgepoetst tot 'ie zo goed is als 'ie kan zijn (minus vervangen onderdelen etc, dat vind ik ook geen onderhoud maar reparatie). Het is eigenlijk voor het eerst dat ik hier lees dat mensen er van alles achter zoeken, maar aan de andere kant zijn dat ook grotendeels dezelfden die iedere 'OPLICHTERS OP MARKTPLAATS' draad gretig aangrijpen om hun hardnekkige maar meestal nogal misplaatste en beetje trieste wantrouwen in de mensheid te etaleren. Zoals de waard is....
 
Laatst gewijzigd:
Overigens knap ik zelf altijd een beetje af bij advertenties waar mensen iets verkopen "wegens gezondheidsredenen". Slaat nergens op natuurlijk, maar toch ga ik dan denken - is het dan niet besmettelijk, komt het door het betreffende apparaat of moet ik het ophalen bij iemand die meer dood dan levend is en zijn ellendige verhaal kwijt wil, met veel gerochel tussendoor?
 
Als je het specifieert zoals jij hier doet (knoppen gereinigd, batterij vervangen) dan vind ik het zeker een meerwaarde in een advertentie!
 
  • Duimpje
Duimpjes: Nap
Overigens knap ik zelf altijd een beetje af bij advertenties waar mensen iets verkopen "wegens gezondheidsredenen". Slaat nergens op natuurlijk, maar toch ga ik dan denken - is het dan niet besmettelijk, komt het door het betreffende apparaat of moet ik het ophalen bij iemand die meer dood dan levend is en zijn ellendige verhaal kwijt wil, met veel gerochel tussendoor?
Ik vind dit een ellendige verhaal.
 
Ja, zoals gezegd slaat het ook nergens op ... mijn fantasie slaat op hol denk ik. Ik vraag me wel af waarom iemand het er bij zet. Zou het een 'het ligt niet aan het toestel, maar aan mij' dingetje zijn, om vooral duidelijk te maken dat er met het object zelf niets mis is? Ik zou dat soort persoonlijke informatie zelf achterwege laten in elk geval.
 
Back
Top