Vertaalslag - Over vaak voorkomende spelfouten en gebruikte clichés in advertenties - Met gratis alternatieve formuleringen

conso

You can call me Toledo
Lid sinds
20 februari 2003
Berichten
4.462
Locatie
Amsterdam
We maken natuurlijk allemaal wel eens een tickfout, al zijn sommige wel erg veelvoorkomend. Daarnaast zijn er de clichés, onzinbeweringen en is er de té onvolledige info. Ik heb wat klassiekers onder elkaar gezet, met wat gratis te gebruiken suggesties en alternatieven.

Vul gerust verder aan! (En probeer het bottom of the barrel niveau van de laatste 50 pagina's met oprispingen in Zegswijzen en Spreekwoorden op z'n minst enigszins te overtreffen.)

.

Verkeerd in goede staat - Verkeert verkeerd spellen? Beschrijf om misverstanden te voorkomen even waar ‘in goede staat’ voor jou eigenlijk voor staat.

Met pijn in mijn hart... - Alternatief 1: Ik gebruik het niet, het ding ligt hier al jaren ergens in een hoek, ondergesneeuwd onder een laag stof, resten shag en kattenharen. Alternatief 2: 'Ik vind het een stom ding, het klinkt verschrikkelijk, maar voor jou kan het wel eens heel geschikt zijn.

De kenner weet wat het is... - Indien dat het geval is, is het onnodig om die informatie te vermelden. En je potentiële slachtoffer zou zich hierdoor wel eens als nitwit in de hoek gezet kunnen voelen en voortijdig afhaken!

Is niet meer nieuw te koop, dus vintage... - De scholen zijn weer open, en met de zo bijdehante jeugd van tegenwoordig lijkt de basisschool me eigenlijk ruimschoots toereikend om wat kennis bij te spijkeren. Pak die kans!

Van oud vrouwtje gekocht... - Dit is niet specifiek genoeg! Vermeld om precies wélk oud vrouwtje het gaat, met volledige adresgegevens en liefst ook een recente! foto. Misschien kan de koper haar dan helpen bij het verplaatsen van nog wat andere items.




.
 
Laatst gewijzigd:
Is als nieuw - Er mist enkel een knopje, en een slider schuift niet zo lekker meer, klein krasje op de achterkant maar heb je geen last van. Een service beurt en hij kan er weer een paar weken tegen..

Prijs is vast - Iedereen weet wat deze synths tegenwoordig opbrengen, dus voor minder gaat hij niet weg. ( en dat natuurlijk met een minimaal 50% te hoge vraagprijs )

Deze foto is van het web - Ik heb helaas geen camera, (ook niet op mijn telefoon.... euh ) , maar de synth is echt in heel mooie staat, verzenden is geen probleem. (Vooruitbetalen ook niet.)
 
Daarnaast zijn er de clichés, onzinbeweringen en is er de té onvolledige info.
Bon aanwezig dus met nog ... garantie - in veel gevallen blijkt garantie niet overdraagbaar en is altijd afhankelijk van de medewerking van de betreffende winkel.

Vst te koop, altijd in rookvrije studio gebruikt - da's lekker belangrijk.
 
Licht beschadigd - Ik heb de synth een keer laten vallen, maar heb alles weer zo goed mogelijk recht gebogen.
 
Is makkelijk te repareren Mijn Hemel wat irriteer ik me daaraan zeg! Daar mag echt de doodstraf op staan. Als dat zo is, waarom heb je 't dan niet gerepareerd als het zo makkelijk en goedkoop is? Kun je er 10 keer zoveel voor vragen, sukkel. Betekent in de praktijk dat je gewoon keihard de Sjaak bent als die troep koopt. Meestal zou er eigenlijk moeten staan "voor onderdelen" of "gratis op te halen".

Oh, ja en die schrijffout "verkeerd in goede staat". Pffffff.
 
altijd in rookvrije studio gebruikt
Hier op stel ik mij altijd de vraag
Met of zonder periodieke schoonmaak beurt?

Ik weet dat roken slecht is vr alles,
Maar stof is er altijd en overall en is ook een grote boosdoener vr elektronica.

Heb echter nog nooit zien staan
toestel in perfecte staat want er wordt wekelijks grondig schoon gemaakt in de studio:D
 
Staat niet in de weg - Wil je het nu verkopen, of niet?!

Op zoek naar een nieuw baasje - Als het om een hond gaat, prima, maar in andere gevallen is het raar.
1.Inderdaad wat moet je daar mee
Lees ik altijd als er mij er iemand het dubbele voor wil geven dan wat courant is tgoh ja dan wil ik het wel verkopen

2. en is het een hond, kat of een goud vis met gratis aquarium?
Allergisch van iets van eten :D
 
Hier op stel ik mij altijd de vraag
Met of zonder periodieke schoonmaak beurt?

Heb echter nog nooit zien staan
toestel in perfecte staat want er wordt wekelijks grondig schoon gemaakt in de studio:D
Elke antiek dealer zal je vertellen dat als je het schoonmaakt je de waarde wegpoetst. Het is pas Vintage als het vies is :D (Noemen we patina)
 
Om nog even terug te komen op mijn grief over "is makkelijk te repareren" want dat irriteert mij echt ontiegelijk kolere pokke-veel. :duivels::(:beard::kont:

Soms is er een klein weerstandje of knopje kapot. Dan gaat de domme verkoper ervan uit dat iedere halve zool binnen een minuut het hele apparaat uit elkaar heeft geschroefd en gerepareerd. Ook al bestaat het uit 16 printplaten die op elkaar zitten met LCD schermen en kabels die los gesoldeerd moeten worden etc. etc. En dan zo'n vastgekoekt weerstandje binnen een seconde los hebben en er een nieuwe in hebben gezet. Maar zelf kunnen ze het niet, zijn er te lui voor, etc. En dan beledigd zijn als je zegt dat het een grote gok is om zo'n niet-werkend prul te kopen en dat je wilt dat 75% van de prijs af gaat tenzij een en ander gerepareerd is.

Of het LCD scherm is wat vaag. En dat is dan "makkelijk te repareren". Pffffffffff! Een elektrotechneut weet dat je dan misschien een surface mounted elco van letterlijk 1 mm breed opnieuw moet solderen terwijl je niet eens kan zien welke elco je nodig hebt (staan geen lettertjes op de oude elco, waarde niet meer te meten want is oud onderdeel met verkeerde waarde). Als het een klein probleem lijkt en ze komen er na 3 uur googlen niet uit hoe je het repareren moet dan gooien ze het op Marktplaats met die (excusez le mot) kut-opmerking. Welke idioot denken ze dat daar intrapt? Iemand er meer van weet dan zij? Iemand die die kut-opmerking daadwerkelijk gelooft?

Ik vind dat zo asociaal: iemand opzadelen met jouw probleem en er nog geld voor vragen ook. Negen v/d tien keer hebben ze het zelf geprobeerd en durven ze hun handen er niet aan te branden. Flikken ze ook met oude koopwoningen met een jaren '70 bruine eikenhouten keuken erin. Hoe bedoel je "20 mille v/d prijs af omdat er een aannemer in moet die een nieuwe keuken bouwt"?

Ik heb weer mijn pilletje nodig. Zo kwaad ben ik me aan het maken. Ga mijn abonnement op dit topic opzeggen. Grrrrrrrr! :duivels: Gaat me weer tig mille kosten aan therapie dit.
 
De faders/knoppen kraken wat,maar als je er niet aan komt hoor je er niks van.
 
Licht beschadigd - Ik heb de synth een keer laten vallen, maar heb alles weer zo goed mogelijk recht gebogen.
Ik geloof er eigenlijk niets van dat dit in een advertentie heeft gestaan. Uit eigen duim afkomstig?
 
Om nog even terug te komen op mijn grief over "is makkelijk te repareren" want dat irriteert mij echt ontiegelijk kolere pokke-veel. :duivels::(:beard::kont:

Soms is er een klein weerstandje of knopje kapot. Dan gaat de domme verkoper ervan uit dat iedere halve zool binnen een minuut het hele apparaat uit elkaar heeft geschroefd en gerepareerd. Ook al bestaat het uit 16 printplaten die op elkaar zitten met LCD schermen en kabels die los gesoldeerd moeten worden etc. etc. En dan zo'n vastgekoekt weerstandje binnen een seconde los hebben en er een nieuwe in hebben gezet. Maar zelf kunnen ze het niet, zijn er te lui voor, etc. En dan beledigd zijn als je zegt dat het een grote gok is om zo'n niet-werkend prul te kopen en dat je wilt dat 75% van de prijs af gaat tenzij een en ander gerepareerd is.

Of het LCD scherm is wat vaag. En dat is dan "makkelijk te repareren". Pffffffffff! Een elektrotechneut weet dat je dan misschien een surface mounted elco van letterlijk 1 mm breed opnieuw moet solderen terwijl je niet eens kan zien welke elco je nodig hebt (staan geen lettertjes op de oude elco, waarde niet meer te meten want is oud onderdeel met verkeerde waarde). Als het een klein probleem lijkt en ze komen er na 3 uur googlen niet uit hoe je het repareren moet dan gooien ze het op Marktplaats met die (excusez le mot) kut-opmerking. Welke idioot denken ze dat daar intrapt? Iemand er meer van weet dan zij? Iemand die die kut-opmerking daadwerkelijk gelooft?

Ik vind dat zo asociaal: iemand opzadelen met jouw probleem en er nog geld voor vragen ook. Negen v/d tien keer hebben ze het zelf geprobeerd en durven ze hun handen er niet aan te branden. Flikken ze ook met oude koopwoningen met een jaren '70 bruine eikenhouten keuken erin. Hoe bedoel je "20 mille v/d prijs af omdat er een aannemer in moet die een nieuwe keuken bouwt"?

Ik heb weer mijn pilletje nodig. Zo kwaad ben ik me aan het maken. Ga mijn abonnement op dit topic opzeggen. Grrrrrrrr! :duivels: Gaat me weer tig mille kosten aan therapie dit.
Tja, ik heb geen soldeerbout, ooit een keer ter hand genomen onder deskundige leiding, en het werd al snel ‘twee zielen, een gedachte’ : die bout en ik zouden geen match worden. En ik verkoop ook wel eens gear met een issue, volgens reparateurs vaak een kleine fix, die ik echter niet kan uitvoeren. En ik geef altijd netjes aan wat er (vermoedelijk) gefixed moet worden. En daar is helemaal niets mis mee. Ik denk dat je inderdaad wat pilletjes moet innemen als je daar van op tilt slaat. Het zal blijven voorkomen, net zoals ik niet de illusie heb dat ‘verkeerd in goede staat’ zal verdwijnen 🙃
 
Prijs is vast - Iedereen weet wat deze synths tegenwoordig opbrengen, dus voor minder gaat hij niet weg. ( en dat natuurlijk met een minimaal 50% te hoge vraagprijs )
Dit is er toch wel een die vermeld MOET worden als je niet bereid bent om biedingen van 1/2344ste van de prijs te accepteren.

Zo grappig dat sommigen veeeeeeeeeeeer onder de prijs "bieden". Ik vind het dan leuk om te reageren met "Is goed. Ik zaag het apparaaat in 3 stukken. Wil je dan het linker, middelste of rechter gedeelte?". Dan zijn ze snel stil.

Bieden is oké, maar niet zo laag bieden dat het de verkoper beledigd. Dan verdien je het ook om beledigd te worden.
 
Back
Top