Vertaalslag - Over vaak voorkomende spelfouten en gebruikte clichés in advertenties - Met gratis alternatieve formuleringen

En ik weet helaas ook waarom. Omdat er ontzettend veel nare typetjes zijn die als een blinde bizon je mailbox komen binnengeramd met "beste prijs?" als prachtige volzin. Geen aanhef, geen groet. Als je dan diep zucht, je goed hart laat zien en 250€ antwoordt (je vraagprijs was 300€), krijg je meteen het stukje proza "150€" als antwoord. En dat is dan ter ere van een advertentie waar je een vraagprijs én een bieden vanaf op had ingevuld.
Ik had ooit een stukje gear (boss voice transformer) te koop op marktplaats.nl, en kreeg een reactie met een schandalig laag bod, dat hij hem graag wilde voor een kinderfeestje. Bod afgewezen en bedankt voor de interesse. Was overigens van een forumlid dat destijds een 'beruchte' handelaar was, waarvan ik de nickname niet zal droppen hier. Maar laten we hem een mooie scandinavische naam geven. 'Ole' klink wel goed.

Vervolgens nog een paar emails van 'Ole' waar de pogingen tot emotionele chantage vanaf dropen, dat ik het kinderfeestje aan het verpesten was. Het was best wel triest om te lezen eerlijk gezegd wat voor manipulatietactieken er ingezet werden door 'Ole' voor een bakje met een straatwaarde van iets van 250 euro.

Zo. dat lucht op!

-C-
 
Ik verbaasde me er afgelopen week over (verkocht iets voor mijn vader) dat er reeds 'n bod van 300 euro stond en er 100 euro geboden werd. Kansloze bieding maar proberen mag altijd. :D

Oh.. gisteren kreeg ik ook nog 'n bod (1/6 van de vraagprijs). Daar werd ingezet op een goed doel. De mensen waarvoor deze persoon het wilde kopen hadden het financieel heel slecht.

Ik maak me nooit zo'n zorgen over wat mensen bij advertenties zetten, daar prik je wel doorheen. Maar die reacties die je krijgt idd.. sorry voor de off-topic maar daar kun je met gemak 1000 pagina's mee vullen.. Ook de standaard vraag. "Wat is uw uiterste prijs?". Antwoord je netjes en ga je ongeveer 1/4 onder de prijs in de advertentie zitten (om ze 'n goed gevoel te geven) reageren ze weer met een lager bod?? Vraag het dan niet.
dat klinkt als mijn 'Ole' ervaring die ik net gepost had


-C-
 
"Nieuw" toestel is van 2006 en toont duidelijk sporen van rackrash. (vandaag nog gezien op een site)
 
Het is trouwens vaak zo dat je iets werkend wegzet en het dan 15 jaar later van zolder komt en stuk is of binnen 10 minuten in rook opgaat. Maar dat is geen excuus, gewoon de reden waarom je moet testen voordat je iets te koop aanbiedt. En niet 15 jaar voordat je iets te koop aanbiedt.
 
dat klinkt als mijn 'Ole' ervaring die ik net gepost had


-C-
haha Ole vroeg me recent met n vers lidmaatschap ook of ik mijn synth niet voor 60% aan m kon verkopen. Ik had m jaren terug van hem gekocht… benieuwd wanneer ie terug opduikt.
Nu ik er aan denk: de forum naam bevatte zelfs ole in de langere naam… en ja de chats waren lang en psychologische spelletjes, en bovendien gelogen…
 
Dat doet me eraan denken, mijn demente moeder is nog op zoek naar die gezellige synthesizers uit haar kindertijd (jaren 70). Haar blik is afwezig, alsof ze hier niet meer is. Maar bij de klanken van zo'n ouderwetse Moog of Yamaha (enkel CS reeks) komt er terug dat vonkje in haar ogen, en is ze even terug hier bij ons. Access Virus Indigo ook welkom.
 
Dat doet me eraan denken, mijn demente moeder is nog op zoek naar die gezellige synthesizers uit haar kindertijd (jaren 70). Haar blik is afwezig, alsof ze hier niet meer is. Maar bij de klanken van zo'n ouderwetse Moog of Yamaha (enkel CS reeks) komt er terug dat vonkje in haar ogen, en is ze even terug hier bij ons. Access Virus Indigo ook welkom.

Jammer...
Ik heb hier nog een EX-1 van m´n oom die voor 100 euro weg mag.
40 jaar geleden werkend weggezet op de zolder van z´n huisje in Nigeria...
 

Attachments

  • nz9juwv05rwuy4gxcfex.jpg
    nz9juwv05rwuy4gxcfex.jpg
    88,3 KB · Bekeken: 123
haha Ole vroeg me recent met n vers lidmaatschap ook of ik mijn synth niet voor 60% aan m kon verkopen. Ik had m jaren terug van hem gekocht… benieuwd wanneer ie terug opduikt.
Nu ik er aan denk: de forum naam bevatte zelfs ole in de langere naam… en ja de chats waren lang en psychologische spelletjes, en bovendien gelogen…

Eerlijk is eerlijk, Ik check de marktprijs van een synth, en afhankelijk van de staat doe ik een tegen / openingsbod van ongeveer 70% en van daar uit omhoog. En zorgen dat ik het geld heb en kan missen voor de aankoop :-D.

Ja de spelletjes, Ik denk dat er genoeg op te dreggen valt met een paar zoekopdrachtjes hier op SF

-C-
 
Ik vermoed dat ik nooit aan jullie iets zou verkopen, want jullie klinken als die zeikerds;
-die de helft van een vraagprijs bieden
-vragen om opsturen als er alleen ophalen bij staat
-denken dat iedereen kan repareren, of er de tijd voor heeft
-zeuren dat het ergens anders goedkoper is (koop het daar dan nerd)
-gaan afdingen als je, na een afgesproken prijs, langskomt. (hahah joke is on you, ga maar lekker naar huis zonder, oh en dan daarna wel de prijs bieden is pech, als je me in de maling neemt, opzouten)
 
Geweldige thread vind ik dit !
Zowel als koper als verkoper van synths loop ik regelmatig tegen de grenzen aan van het abstractievermogen van mijn medemensen.

Soms is na het lezen en proberen te begrijpen van een advertentietekst mijn kooplust al weer gelijk verdwenen;
Voor mij opvallende voorbeelden zijn o.a.

Nog bijna nieuw!
=>ongebruikt en nieuw betekent niet hetzelfde

Zeldzaam!
=> Veel dingen zijn zeldzaam omdat concept of uitvoering inherent slecht of gebrekkig was en niemand het destijds kocht.
 
Eerlijk is eerlijk, Ik check de marktprijs van een synth, en afhankelijk van de staat doe ik een tegen / openingsbod van ongeveer 70% en van daar uit omhoog. En zorgen dat ik het geld heb en kan missen voor de aankoop :-D.

Ja de spelletjes, Ik denk dat er genoeg op te dreggen valt met een paar zoekopdrachtjes hier op SF

-C-
Ik zoek op Marktplaats op dezelfde manier als in een winkel: de prijs bepaalt mijn interesse. Daarna zie ik wel of het goedkoper kan of niet. Sommige winkels (zelfs de Mediamarkt) zetten geen prijs op hun spullen. Zei ik een keer tegen een vriendin van me die een winkel had: "geen prijs = geen interesse". Die schrok zich rot. Is meteen beter gaan prijzen. Zo'n winkel waar ze verwachten dat je om de 2 seconden naar de student/verkoper loopt om te vragen: leuk ding dit, kost het?

Enfin, dat geldt op Marktplaats ook: een verkoper die te weinig vraagt daar krijg je altijd gezeik mee: wil weken wachten op een hoger bod etc. Ja, als je weet wat je er voor wilt hebben, vraag dat dan. E-bay is een veiling: het is niet in steen gebeiteld dat je "slechts" de vraagprijs krijgt. Ik heb vaak genoeg meegemaakt dat de minimumprijs v/d verkoper niet gehaald werd. Tja, dan heeft de bieder onder de vraagprijs pech gehad: had je maar meer moeten bieden, zuinigerd.

Omgekeerde is ook funest: verkopers die hopen dat er een volkomen imbeciel akkoord gaat met een vraagprijs die irreëel veel te hoog is. Iemand zoals ik, die shopt op prijs en vaak wel weet wat iets ongeveer waard is (en een paar dagen/weken de veilingen volgt voor de uiteindelijk geaccepteerde prijs), ben je dan meteen kwijt. Dat wil zeggen: de serieuze bieders lopen verder.

In het begin bood ik op de Synthforum Marktplaats ongeveer de helft v/d nieuwprijs. Oeps! :o: In het algemeen is een 2e hands artikel dat ongeveer waard (een auto is al 20% minder waard als je ermee de showroom uitrijdt). Dat was een grote vergissing. Bij Synths gaat er ongeveer 1% v/d nieuwprijs af, ha ha. ;)

Dus je moet je pappenheimers kennen als verkoper en als koper. Sommige dingen (Star Wars figuurtjes) zijn 20% v/d nieuwwaarde als ze überhaupt uit de verpakking zijn gehaald, laptops zijn 0 Euro waard, synthesizers verliezen nauwelijks hun waarde, auto's zijn 0 Euro waard maar er wordt soms 60% tot 80% v/d nieuwwaarde voor gegeven.
 
LOL…

Mooi uitgangspunt voor spullen die nog nieuw te bestellen zijn 75%-80% van de huidige laagste online nieuwprijs
spullen die niet meer nieuw te koop zijn, wat de gek er voor geeft.
Ik vind het helemaal niet erg om 6mnd of een jaar iets te koop hebben staan, bijna gratis weggeven kan altijd nog.
Alles wat me niet aanstaat reageer ik niet eens meer op. (Bijv 70% van mijn vraagprijs) Zonde van mijn tijd.
Mensen die mij wel even willen vertellen hoe de markt in elkaar steekt ook niet.
 
Haha, aantal herkenbare ergernissen!

Zelf maak ik me nog weleens "schuldig" aan de "prijs is vast - ik reageer niet op onzinbiedingen - geen interesse in (in)ruil - ik reageer niet op 'wat is je laagste prijs' berichten" clichés, maar helaas is dat vooral geboren uit negatieve ervaringen van dodo's die zwaar onderbieden (50% van de al reële vraagprijs ofzo), met de meest krankzinnige ruilvoorstellen komen ('ik heb hier nog een racefiets staan') of lopen te vissen/hengelen naar koopjes zonder daadwerkelijk geïnteresseerd te zijn in het product dat je wilt verkopen. Scheelt meestal weer een aantal zinloze conversaties (al heb je volhardende types die ook dat negeren).
 
Voor mensen langskomen maak ik hen duidelijk dat er geen prijsdiscussie meer is ter plaatse. Dat werkt altijd.
Laagbieders gaan op block. Irritatie minder volgende keer.

Soms ga ik net wel in op rare praatjes van verkopers… omdat een rare verkoper kandidaten afschrikt en een interessante aankoop mogelijk blijft. Mijn 909 heb ik zo gescoord…
Mensen die er lang over doen om te reageren hebben nl echt een leven ipv online te wonen zoals ik, en zijn best interessant 🧐
 
Haha, aantal herkenbare ergernissen!

Zelf maak ik me nog weleens "schuldig" aan de "prijs is vast - ik reageer niet op onzinbiedingen - geen interesse in (in)ruil - ik reageer niet op 'wat is je laagste prijs' berichten" clichés, maar helaas is dat vooral geboren uit negatieve ervaringen van dodo's die zwaar onderbieden (50% van de al reële vraagprijs ofzo), met de meest krankzinnige ruilvoorstellen komen ('ik heb hier nog een racefiets staan') of lopen te vissen/hengelen naar koopjes zonder daadwerkelijk geïnteresseerd te zijn in het product dat je wilt verkopen. Scheelt meestal weer een aantal zinloze conversaties (al heb je volhardende types die ook dat negeren).
Ik kan me je ergernis voorstellen. Vooral types die een racefiets willen ruilen voor een synth verpesten het voor serieuze types als ik. En ja: ondanks mijn (vele) ergernissen ben ik toch echt een serieuze koper. Da's het mooie van de Marktplaats hier op het forum. De meeste verkopers zijn actief in de discussies dus weet je dat ze ter goeder trouw zijn. Ik zou niet gauw meer iets kopen op "reguliere" marktplaats. Volgens mij heb ik hier mijn geliefde Korg ER-1 drummachine gekocht. Ik wist wat zo'n apparaat ongeveer 2e hands moet doen en iemand vroeg er een redelijke prijs voor.
 
Dat van ruilen tegen een racefiets zou veroorzaakt kunnen worden doordat mensen iets over Kraftwerk hebben gelezen of gehoord.
 
  • Duimpje
Duimpjes: Nap
Back
Top