Vertaalslag - Over vaak voorkomende spelfouten en gebruikte clichés in advertenties - Met gratis alternatieve formuleringen

Ik kan me je ergernis voorstellen. Vooral types die een racefiets willen ruilen voor een synth verpesten het voor serieuze types als ik. En ja: ondanks mijn (vele) ergernissen ben ik toch echt een serieuze koper. Da's het mooie van de Marktplaats hier op het forum. De meeste verkopers zijn actief in de discussies dus weet je dat ze ter goeder trouw zijn. Ik zou niet gauw meer iets kopen op "reguliere" marktplaats. Volgens mij heb ik hier mijn geliefde Korg ER-1 drummachine gekocht. Ik wist wat zo'n apparaat ongeveer 2e hands moet doen en iemand vroeg er een redelijke prijs voor.
Dat was bij mij ook het geval, maar ik vind het maar wat rustig geworden hier. Ik (ver)koop echt veel meer via Marktplaats tegenwoordig. Het kleine grut gaat nog wel, maar ik merk vooral dat je grotere/duurdere dingen hier maar moeilijk kwijtraakt de laatste jaren.
 
Ik moet wel lachen om de lost in translation dingen op Marktplaats. Bijvoorbeeld: Rare synthesizer......tja dan denk ik niet meteen aan zeldzaam.

Vertalingen die ervoornzorgen dat iemand iets aanbied van het merk Herman en Karton, dat blijft grappig. Serieus, al een paar keer voorbij zien komen.

Gelukkig nog heb ik zelf nog steeds hele normale en leuke contacten via MP gehad (als koper) en niet dit soort ellende 13 bizarre Marktplaats-gesprekken die weer helemaal uit de hand lopen (wat ook wel hilarisch kan zijn)
 
Taalkundig juweeltje zojuist van marktplaats geplukt:

"ASR10 Sampler met ontelbaar veel geluiden
1 toets is gebroken
Vaste prijs 650, hij is het waard"

Vraag aan de letterkundigen onder ons; is dit:
a) poly-interpretabel
b) pluri-interpretabel
c) multi-interpretabel
 
Je hebt ook nog:

Nieuw in doos, tja, zo komen ze meestal uit de fabriek. Dus waarom het er niet uithalen en even proberen of het werkt ?!
3x aangeweest (en daarna verkocht). 3x in een dag of in een jaar ?
 
Ben vandaag even in de zeikmodus, maar "buitenkans" met veel uitroeptekens doet het ook nog steeds lekker bij iets dat al jaren niet verkocht te krijgen is.
Ga mijn eigen advertenties binnenkort ook weer zo opdienen.
 
Eventjes eentje van een heel andere orde, maar voor mij nogal vervelend: blijkbaar is in Franstalig België de nieuwe afkorting voor een chatbericht "prv", ik veronderstel een afkorting van het heel lange woord "privé". En dat wordt ook door Vlamingen overgenomen in de zin van "Stuur prv voor meer info". Nou en? Wel, ik heb al jaren een zoekopdracht staan op PRV motoren. Die opdracht is nu dus redelijk onbruikbaar... En ongeveer 1 week nadat die zoekopdracht onderuit ging, werd mijn zoekopdracht voor de bijhorende UN1 versnellingsbakken vernield door het kledingmerk UN1DEUX2TROIS3. :)

(ik heb de boel redelijk kunnen redden door de sitebrede opdrachten te vervangen door individuele opdrachten voor auto's, auto-onderdelen en nog wat categorieën bij hobby en sport)
 
In dat kader begreep ik ook nooit waar die Nederlandse Belgenmop vandaan komt dat men in België voor alles een veel langer woord zou hebben. Die gaat dan bv dat men in België een ruitenwisser een "watervandevoorruitwegveger" zou noemen. Heet dus gewoon een ruitenwisser... Maar als je dan rondkijkt in NL, dan zie je op een kassa "te restitueren bedrag: €21.50" terwijl er in Belgie gewoon "€21.50" staat want we gokken dan dat het wel te geven en niet te krijgen zal zijn. Of zo'n klein baantje dat op de snelweg uitkomt, in Nederland een bord erbij met "calamiteitenuitrit". In België: "dienstweg", of als het al vrijdagmiddag is: "dienst". :) Er zijn vast ook omgekeerde voorbeelden hoor. Ik heb zelf 18 jaar op de grens, 6 jaar in NL en 14 jaar in BE gewoond dus ik kan een beetje vergelijken.

On topic:
"Zie foto's." Steevast in een artikel met 1 of max 2 foto's van een kwaliteit "David Hamilton terwijl hij van de trap valt".
 
.....
On topic:
"Zie foto's." Steevast in een artikel met 1 of max 2 foto's van een kwaliteit "David Hamilton terwijl hij van de trap valt".
Fantastische analogie vind ik dit !
Vaak drie (bijna) dezelfde foto's die allemaal even onscherp en/of slecht belicht zijn.
 
allemaal even onscherp en/of slecht belicht

Och, het heeft de verkoop van m'n spullen nooit in de weg gestaan. :D

Heb niks met fotografie, ik doe het met de belabberde camera van de telefoon, het is niet anders.
 
..
Vertalingen die ervoornzorgen dat iemand iets aanbied van het merk Herman en Karton, dat blijft grappig. Serieus, al een paar keer voorbij zien komen.
..
Vaak door auto-correct / spellingcheck vanaf een telefoon-app
 
Och, het heeft de verkoop van m'n spullen nooit in de weg gestaan. :D

Heb niks met fotografie, ik doe het met de belabberde camera van de telefoon, het is niet anders.

Met de belabberde camera van de telefoon kan je nog altijd zorgen dat je de camera eventjes stilhoudt, je het licht in de kamer aandoet, en net goed genoeg mikt zodat het ding ook werkelijk in beeld is. Zeker als je te lui zou zijn om er tekst onder te willen schrijven. :)
 
Met de belabberde camera van de telefoon kan je nog altijd zorgen dat je de camera eventjes stilhoudt, je het licht in de kamer aandoet, en net goed genoeg mikt zodat het ding ook werkelijk in beeld is.

En zelfs dan geeft die telefoon nog erg beroerde foto's... :D Maar inderdaad, ik probeer het beste ervan te maken. Veel licht op het ding dat je op de foto wil zetten maakt al een behoorlijk verschil.
 
Ik heb wel eens synths gekocht die onder een dikke laag hand/nicotine smeer zaten. Soort van siliconenlaag. Ik had altijd een fles autoshampo stand-by voor dat soort situaties. Drupje op een zachte doek en de synth een fijne massage geven. Daar knappen ze van op, en ze klinken ook nog beter ;-)

-C-
 
Ik blijf me verbazen over verkopers die niet reageren. ALs iemand iets voor 500 aanbiedt en je biedt 100, begrijp ik dat je geen reactie krijgt. Maar iets wat al maanden te koop staat voor 75, een bod (het hoogste van de publieke biedingen) doen van 55 en niks horen? Hmmm. Niet dat hij akkoord moet gaan met het bod ofzo, maar enige reactie helpt wel. Of iemand die een advertentie er al een half jaar op heeft staan, je vraagt of item X en Y uit de advertentie nog te koop zijn...geen reactie. Hoe willen die ooit iets verkopen?
 
Back
Top