Welke synth maakt deze bass sound? (2000 and one - Fokuz)

MonoTron

Initiating Sequence..
Lid sinds
13 januari 2004
Berichten
6.110
Locatie
de paddestoel op m'n teen
Ik ben bezig deze te track na te maken. Ga er niks mee doen of zo, gewoon omdat ik het een heerlijke track vind. Krijg er een gouden gevoel van, heerlijk nostalgisch terugdromen naar begin 90s.

De bass sound die op 3:43 erin komt.
Voor mijn gevoel is het een fm synth, ik verwacht de dx100 of tx81z, lijkt qua sound op de mono bass (zo heet die geloof ik) preset.
Maar het wordt ook gefilterd, of zou dat velocity naar modulator operator zijn waardoor het klinkt als filter?

Oh en ja en mocht iemand dat hoge geluidje van 2:15 herkennen?
Minder belangrijk want dat kan ik wel goed genoeg namaken, maar exact dat geluid zou leuk zijn.

 
FM!! defenitely

Het filter effect is met velocity gedaan. Een DX100 verstond ook velocity maar het keyboard kon dit alleen niet weergeven..
 
Dat dacht ik dus ook. Ik weet niet of Dylan Hermelijn toen een dx100 had, maar wslk wel.
Grote kans dat de sound daar uit komt.

Ben de track trouwens met cirklon en boutiques aan het maken. Misschien de volca fm erbij pakken en kijken of ik de sound daarmee kan maken
 
Het verschil met dit soort geluiden is niet zo groot in 12 of 16 bit FM. (DX100 vs TX81z) Maar ook een Volca FM zou dit moeten kunnen denk ik. Dit is duidelijk het karakter van FM..
Maar wel een uitdaging, lekkere track!! En FM heeft echt een apart klankje ja.. zit mooi verwerkt in deze track. :)
 
TX81z, die hadden we toen allemaal. Sterker nog, de kans is vrij groot dat het de TX81z is die hier nu in mijn rack hangt, heb toen wat spullen van hem overgenomen om een album mee te doen voor 100% pure.
 
Thanks gents!
Wel tof dat je zijn TX81z hebt @154 ! Ik had gisteren toevallig Strike nog even op staan!
Zijn oude platen blijven erg goed, zal ook de tijdsgeest zijn. Zijn latere werk kan me wat minder bekoren.

Ik heb zowel een TX81z als een DX100, dus het zou me moeten lukken. Ik ben wel ongehoord slecht in FM synthese, dus het is een leuke uitdaging :D
 
  • Duimpje
Duimpjes: 154
Strike is voor een groot deel exact die TX81z :D heerlijk ouderwets via het frontpaneel bediend, met als enige aanknopingspunt die uittrekflap waar volgens mij nog nooit iemand echt iets aan heeft gehad.

Viel best te doen overigens, geheim van fm is doorgaans toch meer op gehoor een beetje kloten dan echt doorhebben wat je doet en dat gaat het best via zo'n raadselachtig mini scherm, dan wordt je nooit echt gehinderd door enige kennis van zaken. Standaard in single edit mode, beetje kloten met feedback, algo's en vooral golfvormen die je als een soort filter kon laten klinken(zie 3:43), en af en toe een beetje de frequency/ratio een slinger geven als je er wel klaar mee was en zin had in iets nieuws. Porta was een classic, Cubase even in de shuffle(kijk uit voor de bommetjes, niet buiten de parts klikken!) en Detroit was altijd dichtbij :)

Slag om de arm qua of het deze TX is, ze waren met zn drieen, en de Eevolute is geloof ik vooral Dylan en Sandy, ze hadden alledrie ook hun eigen spullen, en alle Eevolutes werden uiteindelijk in Stefan's ouderlijk huis op z'n slaapkamer nagebouwd en die stond ook ramvol spullen.
 
Strike is voor een groot deel exact die TX81z :D heerlijk ouderwets via het frontpaneel bediend, met als enige aanknopingspunt die uittrekflap waar volgens mij nog nooit iemand echt iets aan heeft gehad.

Viel best te doen overigens, geheim van fm is doorgaans toch meer op gehoor een beetje kloten dan echt doorhebben wat je doet en dat gaat het best via zo'n raadselachtig mini scherm, dan wordt je nooit echt gehinderd door enige kennis van zaken. Standaard in single edit mode, beetje kloten met feedback, algo's en vooral golfvormen die je als een soort filter kon laten klinken(zie 3:43), en af en toe een beetje de frequency/ratio een slinger geven als je er wel klaar mee was en zin had in iets nieuws. Porta was een classic, Cubase even in de shuffle(kijk uit voor de bommetjes, niet buiten de parts klikken!) en Detroit was altijd dichtbij :)

Slag om de arm qua of het deze TX is, ze waren met zn drieen, en de Eevolute is geloof ik vooral Dylan en Sandy, ze hadden alledrie ook hun eigen spullen, en alle Eevolutes werden uiteindelijk in Stefan's ouderlijk huis op z'n slaapkamer nagebouwd en die stond ook ramvol spullen.
Goeie verhalen, wat bedoel je met 'porta was een classic'?
 
Ja grappig ik zag dus gisteren toevallig in de manual van die 100% DX7 emulatie dat de envelopes niet echt super recht waren en ik had bij de pitch envelope van mijn DX11 ook al het gevoel dat ze niet lineair waren. Zou kunnen dat de portamento ook een beetje een kromme lijn volgt en daardoor wat meer funky voelt?
 
Denk eerder dat het ligt aan de 12bit dac in combi met de extra waveforms en de ondergeschaalde cpu. Die combi is uniek voor de TX81z, en maakt hem superpunchy maar ook veelzijdig qua klank. Daarna wordt het al snel veel netter, en daarvoor had je enkel een sinus.
 
Slag om de arm qua of het deze TX is, ze waren met zn drieen, en de Eevolute is geloof ik vooral Dylan en Sandy, ze hadden alledrie ook hun eigen spullen, en alle Eevolutes werden uiteindelijk in Stefan's ouderlijk huis op z'n slaapkamer nagebouwd en die stond ook ramvol spullen.
En Wladimir Manshanden toch?
 
Wladimir was een duo met Stefan, die had niets met Amsterdammers :D
 
Denk eerder dat het ligt aan de 12bit dac in combi met de extra waveforms en de ondergeschaalde cpu. Die combi is uniek voor de TX81z, en maakt hem superpunchy maar ook veelzijdig qua klank. Daarna wordt het al snel veel netter, en daarvoor had je enkel een sinus.
Uh het klopt inderdaad. Dus ik kan mijn TX81z niet weg doen ondanks dat ik de DX11 heb? Het lijkt hier wel een Yamaha kerkhof langzaam. De DX27S was ook al weer net anders bij de zelfde patch. Staat er nog steeds.
 
TX81z is voor fm wat de 303 is voor de monosynth. Een uiterst herkenbare, volstrekt archaische, totaal onderschaalde unieke onprogrameerbare maar fabelhaft als geen idee wat ik doe performance-stijl synth die klinkt als een huis. Die blijft!
 
@MonoTron Ik was gewoon even benieuwd, ben je hier nog verder mee gegaan?

En dank voor het kennis laten met deze geweldige track, ik heb 'm sindsdien periodes op repeat staan.

Die pitch envelpe in de lead is ook te gek, dat de loop eindigt op die poeew.
 
Dat synthlijntje dat op 4:00 erin komt is ook FM! Die bass preset staat bij mij by default aan als ik mijn dx21 aanzet :).

Deze synth sound van een oud forum lid is ook zo nice!
 
Dat synthlijntje dat op 4:00 erin komt is ook FM! Die bass preset staat bij mij by default aan als ik mijn dx21 aanzet :).

Deze synth sound van een oud forum lid is ook zo nice!

Welke bass preset is dat dan als ik vragen mag? Heb wat presets uit de dx100 geprobeerd maar heb de juiste niet gevonden.
@MonoTron Ik was gewoon even benieuwd, ben je hier nog verder mee gegaan?

En dank voor het kennis laten met deze geweldige track, ik heb 'm sindsdien periodes op repeat staan.

Die pitch envelpe in de lead is ook te gek, dat de loop eindigt op die poeew.
Nee niet meer mee verder gegaan. Heb de melodie wel maar het fm geluidje is me niet gelukt. Ben geen expert met fm synthese.
Ik heb de track in de cirklon gemaakt, ook om die wat beter te leren kennen. Is alweer een jaar geleden joh
 
Back
Top