Mixer kan teveel input niet aan ?

Is het zonder chaining wel correct?

Werkt alles wel goed met de channel tussen de 50 en 70 percent.
Niet alle knoppen faders 100 percent open. Dan wordt er bij mij soms het ene weggedrukt voor het andere.
 
Als B2600 enthusiast kan ik je het volgende aanraden: patch de pre-amp uit door naar 1 van de twee attenuators aan de rechterkant van het paneel en patch daarvan de output door naar je mixer. dan kan je wel de pre-amp overdrive gebruiken maar blijven je levels binnen de perken.
 
een highpass op 60hz op de basspartij. Soms krijgt een geluid daar juist meer basseffect van. Al die lage freqs stapelen kost enorm veel (mix)energie en dat gaat ten koste van den punsjh
 
Ik denk dat het signaal uit de 2600 niet de juiste impedantie heeft en dat het daarom mis gaat.
Wellicht zou je dat met een passieve DI kunnen oplossen.
Of wellicht heeft de 2600 nog ander outputs die meer line level compatible zijn. BV de headphones.
Ik heb de pre amp er tussen uitgehaald, dit leidt wel tot verbetering van de ruimte die ik heb om te mixen.
Qua outputs, ik moet even zien, ik heb ook geprobeerd om het pre amped signaal door een vca te halen en dan wat te levelen, maar de kick wordt er niet bruikbaarder van.
Kick maar weer even rechtstreeks de mixer in gestuuurd.
Het volume zakt wat in: is dat wat je hoort of wat je op de meters ziet?
Als het op de meters zit dan is er iets geks met je hardware.
Als het op je gehoor is en samen met het begrip "muddy" dan komt het op mij over dat bepaalde frequenties elkaar in de weg zitten en dat daardoor het minder gedefiniëerd klinkt, dan zou je dmv wat meer uit elkaar pannen het al een stuk kunnen verhelpen.
En let verder op je levels, wellicht dat de kick de andere lage frequenties wat wegdrukt.
Het is wat ik hoor idd.

Maar er ging nog wel meer mis, ik heb alle gains nu helemaal dicht gedraaid, ik had ze allemaal een beetje open staan, maar dat was nergens voor nodig.
Verder was het output signaal te sterk, ik ging idd ook wat in het rood af en toe, nu hou ik alles in het groen en gaan er geen geluiden meer kapot.
Echter vind ik de kick nog steeds wel verzuipen als ik tegelijk een baslijn laat meelopen, verder moet ik alles op half volume zetten (met de faders) en de kick voluit om hem enigszins nog te horen.Op de RD8 heb ik alles gewoon vol open staan. Het blijft lastig om die kick goed te laten klinken, de baslijn lukt nu wel. Ik denk dat side chaining de volgende stap gaat zijn.
 
Als B2600 enthusiast kan ik je het volgende aanraden: patch de pre-amp uit door naar 1 van de twee attenuators aan de rechterkant van het paneel en patch daarvan de output door naar je mixer. dan kan je wel de pre-amp overdrive gebruiken maar blijven je levels binnen de perken.
Je bedoelt de inputs die boven de reverb zitten? Ik heb wel de VCA en VCF in de mixer sectie geprobeerd, maar het signaal wordt dan zo zacht dat ik het met de gain op mijn mixer weer moet opkrikken zodanig dat het toch weer niks wordt zeg maar. Maar jij bedoelt de inputs daarboven dus?
 
Is het zonder chaining wel correct?

Werkt alles wel goed met de channel tussen de 50 en 70 percent.
Niet alle knoppen faders 100 percent open. Dan wordt er bij mij soms het ene weggedrukt voor het andere.
De faders op de losse channels stonden niet zo hoog, alleen de kick omdat ik die anders nauwelijks hoor.
Maar de gain levels stonden misschien iets te hoog? Alleen, als dat zo is, ik had daar geen last van als er maar geen bas en kick te gelijk binnenkwamen.
Wel denk ik dat ik het output level op de faders misschien iets te hoog had staan, kwam af en toe in het rood daar, maar, ik kon de bas niet minimaal in faden en hij ging al kapot, dus dat is ook weer vreemd..

In ieder geval, pre amp er tussen uit en gains op 0 werkt op zich vrij aardig, alleen hoor ik de kick nauwelijks zonder de rest heel zacht te zetten.. hmm
 
als ik de pre amp gebruik dan wordt die kick zodanig vervormd dat ik hem flink harder op de mixer moet zetten wil er nog iets van overblijven in de mix. Met als gevolg, rode levels in het output signaal.
Dat klinkt ook al wel alsof je alles al flink hard hebt staan. Misschien werkt het beter als je in plaats van de kick in het rood te draaien de andere kanalen juist wat zachter zet?
Gain staging werd al genoemd. Dat kan hier zeker helpen. Regel eerst per kanaal de gain in zodat met de schuif open het signaal netjes hoorbaar is maar met voldoende headroom, dus bij voorkeur een paar groene lampjes onder het oranje/rood op de meter.
Dan mixt het daarna een stuk fijner, hoef je niet meer aan de gain te zitten en kan met de schuiven de mix inregelen.
 
Ok, ik ben flink geholpen met alle adviezen in dit draadje.

Wat ik nu heb gedaan is, master output op -4dB gezet, vervolgens per kanaal, beginnend met de kick, met PLF ingedrukt de gain geregeld zodat het output signaal net niet in het geel raakte.
Het lijkt me dat de signalen op die manier allemaal het zelfde ingangs volume hebben. Vervolgens heb ik de kick fader helemaal open gezet en daarna de rest gemixed op gehoor zodat het goed klinkt.
Dit lijkt te werken, ik heb geen last meer van kapotte geluiden of gebrek aan definitie van de kick of bas.

Nu heb ik het alleen net iets anders gedaan dan hoe 4-tek beschrijft, jij zegt, gain regelen met de schuif open, ik heb de gain geregeld met PLF per kanaal geactiveerd.
Als ik het op jou manier doe, dan moet ik eigenlijk alle andere kanalen muten eerst bij gebrek aan een solo functie per kanaal.

Maakt het nog uit voor het eind resultaat wat beter is of kan allebei?
 
jij zegt, gain regelen met de schuif open, ik heb de gain geregeld met PLF per kanaal geactiveerd.
Volgens mij doet dat precies hetzelfde.
Niet iedere mixer heeft pfl dus wilde mn uitleg een beetje simpel houden, maar had er niet bij stilgestaan dat solo vaak ook niet aanwezig is.
 
Zet de bas iets uit het centrum , heb je het dan nog
Heb je geen monoknop ingeduwd ergens eventueel
Zijn je speakers oke en goed aangesloten
 
Je gaat dan waarschijnlijk nog te hard
PFL > idd net af en toe geel op kanaal
Master fader (mixbus) op unity (0dB) laten staan
de kick dan juist NIET fader maximaal open, maar ongeveer open op -18dB
En dáár de mix omheen bouwen

gainstaging is zowel van bron naar input, als van input naar ch, als van ch naar mixbus
je mixbus heeft de meeste headroom op 0dB, alleen als je overal mix in het eind net iets harder of zachter uitkomt, kan je hem hier nog corrigeren, maar in principe laat je die gewoon op 0dB staan.
 
@Eclectic Jouw tip ook opgevolgd, mix klinkt uitstekend nu. Kick komt er goed uit, vol definitie, baslijn ligt er lekker op. Klinkt super!

Aan iedereen, bedankt voor deze cursus mixen, ik kan weer verder. :-)
 
Voor Kickmuziek ga ik sidechainen, dat het wel hard is maar er geen kick die 10 keer te luid staat de luisteraar komt aanranden, dan wel in de daw mixer.
Voor bouncy music, da's typisch voor van die Franse toestanden Daft Punk Justice, het is nog vrij smooth
 
Back
Top