Mixer kan teveel input niet aan ?

demian

Tijdelijk lid
Lid sinds
20 januari 2003
Berichten
16.505
Ik heb een kleine mixer (Soundcraft EFX12) Heel leuk ding enzo.

Nu stuur ik een 808 kick drum de input van kanaal 1 in, en op kanaal 11 heb ik een baslijntje lopen, maar op een of andere manier drukt die kick die baslijn helemaal weg of kapot.
Ik kan niet beide tegelijk goed uit de mixer krijgen, het is of de kick die goed klinkt, of de baslijn, maar niet beide. Ik heb de gains als minimaal ingesteld, en ook met EQ krijg ik het niet gefixed dat ik beide goed hoorbaar kan maken.
Eigenlijk is het zo dat de baslijn kapot wordt gemaakt door de kick. Is dit een headroom probleem? Of iets anders?
 
Gaun staging goed?
kanaal pfl zetten, input tot 0dB afregelen, per kanaal, voor alle kanalen
daarna de faders zo hoog dat de complete mix rond de 0dB blijft hangen wanneer alles speelt
 
Ik heb er geen compressor aanhangen, wel haal ik de 808 kick door de pre amp van mijn B2600 heen, mogelijk dat dat iets te veel is voor mijn mixer.

@Eclectic Ik ga jouw tip even proberen. :-)
 
Nou, dat zou best kunnen, als ik 10 kanalen van input voorzie dan zakken de individuele levels in in vergelijking met als ik een signaal solo beluister.

Daarnaast klinkt het laag bijzonder muddy, zonder definitie en het volume zakt wat in naarmate er meer laag inkomt en de boel klinkt nog minder gedefinieerd.

Het zal wel aan mijn mixkunsten liggen, ik moet het bovenstaande advies nog proberen.
 
Laatst gewijzigd:
Ik heb er geen compressor aanhangen, wel haal ik de 808 kick door de pre amp van mijn B2600 heen, mogelijk dat dat iets te veel is voor mijn mixer.
wat gebeurd er dan als je niet de 2600 als pre gebruikt?
 
ik ben benieuwd naar het antwoord van de experts hier.

ik zou het zelf zoeken in de masking van de beide sounds. Het klinkt alsof ze beiden vechten om een plekje in het klankspectrum en dat de kick dan net wint (misschien iets meer hoog in de attack in die kick).
Je zou dit simpel kunnen testen, zet een highpassfilter op de bass en zet die steeds hoger totdat de bass vrij komt van de kick. Eventueel doe je een dip in het masking gedeelte in de kick, of je zet een dynamic EQ op de kick of bassline afhankelijk van wat je met name door wilt laten gaan. Mijn vermoeden wordt versterkt door je opmerking dat het muddy klinkt en dat het volume inzakt hoe meer laag er in komt. Dat is een typisch gevolg van masking en fase problemen.
 
Excuses voor het schenden van mieren... maar om het uit te sluiten...

Ik heb er geen compressor aanhangen

is niet volledig het antwoord op de vraag..
Staat er iets bij de effecten aan? compressie of iets degelijks?

Door je woordkeuze lijkt het alsof je dacht aan een externe compressor, maar Googol doelde op de on-board effecten van de EFX12. Staan die uit?
 
wat gebeurd er dan als je niet de 2600 als pre gebruikt?
Ik denk dat dit het was eigenlijk, als ik de pre amp gebruik dan wordt die kick zodanig vervormd dat ik hem flink harder op de mixer moet zetten wil er nog iets van overblijven in de mix. Met als gevolg, rode levels in het output signaal.
Ik heb de pre amp nu heel zachtjes op het kick signaal staan en daardoor blijft de mix veel meer overeind, ik heb alleen dan niet het effect wat ik wil, een 'professionele hardcore kick'..haha. Maar goed. Ik kan zonder.
Ook nog geprobeerd om de kick door de pre amp heen te halen en daarna met een vca op de 2600 binnen beschaafde levels proberen te houden, maar dan blijft er op de input van de mixer te weinig bruikbaar signaal over dat je nog van een kick kan spreken. Ik denk dat ik die kick dan moet layeren / splitten misschien, origineel signaal + pre amped kick op de mixer terug laten komen. Ik weet niet of ik daar voldoende patch mogelijkheden voor heb. Moet ik even bekijken nog of dat dat kan.
ik ben benieuwd naar het antwoord van de experts hier.

ik zou het zelf zoeken in de masking van de beide sounds. Het klinkt alsof ze beiden vechten om een plekje in het klankspectrum en dat de kick dan net wint (misschien iets meer hoog in de attack in die kick).
Je zou dit simpel kunnen testen, zet een highpassfilter op de bass en zet die steeds hoger totdat de bass vrij komt van de kick. Eventueel doe je een dip in het masking gedeelte in de kick, of je zet een dynamic EQ op de kick of bassline afhankelijk van wat je met name door wilt laten gaan. Mijn vermoeden wordt versterkt door je opmerking dat het muddy klinkt en dat het volume inzakt hoe meer laag er in komt. Dat is een typisch gevolg van masking en fase problemen.

Ik begrijp wat je bedoelt, en heb met EQ geprobeerd de boel uit elkaar te halen, maar ik kreeg het niet voor elkaar, maar ik denk wel dat je gelijk hebt met masking en fase problemen.
Om die kick nog hoorbaar te houden in de mix heb ik de gain wat hoger gezet, waardoor de boel op dat kanaal in het rood ging, mogelijk dat er zoveel signaal was dat ik inderdaad die problemen had die jij noemt. Ik heb in mijn setup alleen niet zoveel mogelijkheden om te mixen, alleen een simpele EQ op ieder kanaal en dat is het. Het laag er uit draaien van de baslijn was in ieder geval niet genoeg om vervorming op dat kanaal tegen te gaan.
Excuses voor het schenden van mieren... maar om het uit te sluiten...



is niet volledig het antwoord op de vraag..


Door je woordkeuze lijkt het alsof je dacht aan een externe compressor, maar Googol doelde op de on-board effecten van de EFX12. Staan die uit?


Er staan wel effecten aan, maar niet op de kick, wel op de baslijn en op de hihats / rim / clap.
Maar nu ik die kick wat minder heftig instuur blijft de boel al meer heel heb ik gemerkt.
 
Er staan wel effecten aan, maar niet op de kick, wel op de baslijn en op de hihats / rim / clap.
Maar nu ik die kick wat minder heftig instuur blijft de boel al meer heel heb ik gemerkt.

k, check. Ik doelde eigenlijk op de master-out, dus dan is dat bij deze uitgesloten.

Vind het wel vreemd hoor, dat het zo'n gedoe is. In principe zouden de kanalen elkaar niet mogen beĆÆnvloeden, als je de totaal-mix uit het rood houdt.

Denk trouwens dat je die hardcore-kick-via-de-mixer nog wel kunt behalen. Gooi de pre-amp maar open, zover in het rood als je wil. Het niveau in de mix wordt post-fader ingesteld. Hoe clean je sound is kan je pre-fader afstellen, waar @Eclectic op doelde (PFL = pre-fader-listening).
 
doe nou gewoon eerst juiste gain staging, daarna mix opbouwen met master fader op 0dB
drukste punt van de mix mag de eerste gele led op de master AF en TOE oplichten
wil je het beter horen? Zet dan je monitoring harder, niet je mix.
begin met de kick en bouw daar omheen.
de kick alleen zal aanvankelijk zo rond de -12 tot -16dB binnenkomen, wil je nog voldoende headroom willen overhouden om er een fatsoenlijke mix omheen te kunnen bouwen. EQ gewoon neutraal laten en puur op volume verhouding mixen, daarna pas met EQ finetunen.
 
Ik zou ook eerst gewoon eerst je mixer en synths NEUTRAAL leren kennen, zodat je een kader hebt hoe alles klinkt. Wanneer je een referentie hebt, wordt het bewerken met preā€™s fx etc ook makkelijker. Dan weet je namelijk waar je vandaan komt en qua bruikbaarheid ongeveer op uit moet komen
 
Normaliter neem ik alles met Ableton live op, daar ging mixen redelijk makkelijk via mijn motu geluidskaart. Nergens last van eigenlijk.
Maar om op inputs te besparen op mijn geluidskaart heb ik dit mixertje gekocht om mijn rd8 analoog voor te mixen, en dat is even wennen. Maar ik geef toe dat ik makkelijk alle knoppen naar links en naar rechts draai en dat gaat niet altijd goed. (blijkbaar op dit analoge apparaat) hehe

Ik ga alle tips nog eens nalezen en opnieuw proberen een mix in elkaar te draaien. Hoewel, dat lukte eigenlijk ook wel, alleen het oversturen van die kick is niet succesvol gebleken zonder de mix te verprutsen.
 
Ik denk dat het signaal uit de 2600 niet de juiste impedantie heeft en dat het daarom mis gaat.
Wellicht zou je dat met een passieve DI kunnen oplossen.
Of wellicht heeft de 2600 nog ander outputs die meer line level compatible zijn. BV de headphones.
 
Heeft de 2600 geen eigen volume knop? Die anders eerst eens half open zetten? De mixer heeft waarschijnlijk ook wel ergens een mic/line switch?
 
Daarnaast klinkt het laag bijzonder muddy, zonder definitie en het volume zakt wat in naarmate er meer laag inkomt en de boel klinkt nog minder gedefinieerd.
Het volume zakt wat in: is dat wat je hoort of wat je op de meters ziet?
Als het op de meters zit dan is er iets geks met je hardware.
Als het op je gehoor is en samen met het begrip "muddy" dan komt het op mij over dat bepaalde frequenties elkaar in de weg zitten en dat daardoor het minder gedefiniƫerd klinkt, dan zou je dmv wat meer uit elkaar pannen het al een stuk kunnen verhelpen.
En let verder op je levels, wellicht dat de kick de andere lage frequenties wat wegdrukt.
 
Aangezien je met Ableton werkt: Heb je 1 "external synth" midi kanaal of meerdere? Bij meerdere gaat die alles dubbel uitsturen, waardoor je kick dubbel (of meer) krijgt.
 
Back
Top