wat gebeurd er dan als je niet de 2600 als pre gebruikt?
Ik denk dat dit het was eigenlijk, als ik de pre amp gebruik dan wordt die kick zodanig vervormd dat ik hem flink harder op de mixer moet zetten wil er nog iets van overblijven in de mix. Met als gevolg, rode levels in het output signaal.
Ik heb de pre amp nu heel zachtjes op het kick signaal staan en daardoor blijft de mix veel meer overeind, ik heb alleen dan niet het effect wat ik wil, een 'professionele hardcore kick'..haha. Maar goed. Ik kan zonder.
Ook nog geprobeerd om de kick door de pre amp heen te halen en daarna met een vca op de 2600 binnen beschaafde levels proberen te houden, maar dan blijft er op de input van de mixer te weinig bruikbaar signaal over dat je nog van een kick kan spreken. Ik denk dat ik die kick dan moet layeren / splitten misschien, origineel signaal + pre amped kick op de mixer terug laten komen. Ik weet niet of ik daar voldoende patch mogelijkheden voor heb. Moet ik even bekijken nog of dat dat kan.
ik ben benieuwd naar het antwoord van de experts hier.
ik zou het zelf zoeken in de masking van de beide sounds. Het klinkt alsof ze beiden vechten om een plekje in het klankspectrum en dat de kick dan net wint (misschien iets meer hoog in de attack in die kick).
Je zou dit simpel kunnen testen, zet een highpassfilter op de bass en zet die steeds hoger totdat de bass vrij komt van de kick. Eventueel doe je een dip in het masking gedeelte in de kick, of je zet een dynamic EQ op de kick of bassline afhankelijk van wat je met name door wilt laten gaan. Mijn vermoeden wordt versterkt door je opmerking dat het muddy klinkt en dat het volume inzakt hoe meer laag er in komt. Dat is een typisch gevolg van masking en fase problemen.
Ik begrijp wat je bedoelt, en heb met EQ geprobeerd de boel uit elkaar te halen, maar ik kreeg het niet voor elkaar, maar ik denk wel dat je gelijk hebt met masking en fase problemen.
Om die kick nog hoorbaar te houden in de mix heb ik de gain wat hoger gezet, waardoor de boel op dat kanaal in het rood ging, mogelijk dat er zoveel signaal was dat ik inderdaad die problemen had die jij noemt. Ik heb in mijn setup alleen niet zoveel mogelijkheden om te mixen, alleen een simpele EQ op ieder kanaal en dat is het. Het laag er uit draaien van de baslijn was in ieder geval niet genoeg om vervorming op dat kanaal tegen te gaan.
Excuses voor het schenden van mieren... maar om het uit te sluiten...
is niet volledig het antwoord op de vraag..
Door je woordkeuze lijkt het alsof je dacht aan een externe compressor, maar Googol doelde op de on-board effecten van de EFX12. Staan die uit?
Er staan wel effecten aan, maar niet op de kick, wel op de baslijn en op de hihats / rim / clap.
Maar nu ik die kick wat minder heftig instuur blijft de boel al meer heel heb ik gemerkt.