Rossum SP-1200 (reissue)

DBBBBDBD-21E5-4824-A725-FBC30E0D2EF8.png

Een reissue van de SP-1200 door the man himself Dave Rossum.

Supercool natuurlijk, maar wel erg aan de prijs: $3999,- ex BTW en verzendkosten.

 

Attachments

  • BB0203B6-2FB0-48F9-BB52-6AD2EF12D2F0.png
    BB0203B6-2FB0-48F9-BB52-6AD2EF12D2F0.png
    932,2 KB · Bekeken: 178
  • A6630C8E-B0EE-4452-8882-4ACEC95ED493.png
    A6630C8E-B0EE-4452-8882-4ACEC95ED493.png
    517,4 KB · Bekeken: 173
Last edited by a moderator:
Yes, heb ze alle 3 zelfs.

De Isla klinkt in classic sampling mode in mijn oren echt indentiek.
Maar kan uiteraard heel veel meer dan de sp1200/12. En dus kom je logischerwijs wel met andere resultaten.

Ik was er vroeg bij met de s2400 en na een iets wat slome start (moest even wennen) vind ik de s2400 het tofste ding wat ik in jaaaaaren heb gekocht.


Moet overigens ook eerlijk bekennen dat ik tussen de sp1200 en sp12 ook geen shocking verschil hoor.

Zo zie je maar weer, kan natuurlijk prima dat iemand anders dat kompleet anders ervaard en enorme verschillen hoort. Ik niet.

Nou ben ik wel echt een sp12(00) fan boy en vind het slome / trage werken heerlijk.

Maar moet zeggen dat dat enorme snelle werken van de isla ook wel weer heel fijn kan zijn.

Laten we wel zijn er zit 30 jaar verschil tussen de machines. Ze zijn dus niet “hetzelfde”.
 
Alright, thnx voor jullie antwoorden, is het nog steeds voor anderen interessant om zelf het verschil te kunnen horen, dus mochten jullie ergens een gaatje hebben om eens wat te laten horen, zou gewaardeerd worden!

En @egres mocht je er vanaf willen, stuur maar een PM haha :P
 
Yes, heb ze alle 3 zelfs.

De Isla klinkt in classic sampling mode in mijn oren echt indentiek.
Maar kan uiteraard heel veel meer dan de sp1200/12. En dus kom je logischerwijs wel met andere resultaten.

Ik was er vroeg bij met de s2400 en na een iets wat slome start (moest even wennen) vind ik de s2400 het tofste ding wat ik in jaaaaaren heb gekocht.


Moet overigens ook eerlijk bekennen dat ik tussen de sp1200 en sp12 ook geen shocking verschil hoor.

Zo zie je maar weer, kan natuurlijk prima dat iemand anders dat kompleet anders ervaard en enorme verschillen hoort. Ik niet.

Nou ben ik wel echt een sp12(00) fan boy en vind het slome / trage werken heerlijk.

Maar moet zeggen dat dat enorme snelle werken van de isla ook wel weer heel fijn kan zijn.

Laten we wel zijn er zit 30 jaar verschil tussen de machines. Ze zijn dus niet “hetzelfde”.
:okdan:

Dat vraagt gewoon om wat geluidsfragmenten zoals mijn bijlage (origineel vs SP-12 Turbo vs Maschine S1200 vs waveTracing SP950). Het origineel heb ik in een wave editor 8 semitones omhoog gepitcht en met de SP-12 Turbo en Maschine weer 8 omlaag gepitcht. Bij de SP950 hoef je alleen de Detune slider op -8 te zetten om het origineel te laten klinken alsof hij omhoog en weer omlaag gepitcht is. Het zou super zijn als jij een aantal van dergelijke vergelijkende testjes voor ons zou willen doen.
 

Attachments

  • SP-12 vs S1200 vs SP950.wav
    3,6 MB
Even een opgraving ...
Alles hangt af van wat je ermee gaat doen.
Zelfs als je Boombap maakt is een SP1200 geen verplichte kost. DJ premier heeft er nauwelijks wat mee gedaan en heeft de meeste zieke beats gemaakt van allemaal. Hij leunde op de S950 die hij aanstuurde met zijn Mpc60(ii) en that's it.
Op youtube zie je ook vergelijkingen tussen de ISla 2400 en de SP1200 en de verschillen zijn minimaal tot niet echt hoorbaar. Maar goed, het hangt ook af van wat je erin stopt.
De ene hoort wel verschil, en de ander zegt dat ze identiek zijn.

Net zoals sommigen nu zeggen dat de Rossum 1200 toch niet hetzelfde klinkt als de OG 1200, en anderen zeggen identiek en sommigen zeggen dat de Rossum nog beter klinkt.
Met name in de Hiphop scene ligt de nadruk teveel op zogenaamde 'sound' ipv op de beats zelf.

Mijn inziens moet je dat gebruiken wat voor jou het fijnste werkt.
Het voordeel van de Isla2400 is dat je de OG workflow zo OG kan maken als je wilt zonder de duidelijke beperkingen van de 1200.
Wil je een modernere workflow dan pak je een moderne MPC of Maschine en dan chop je samples in een fractie van de tijd als op een Isla 2400 en helemaal vergeleken met de 1200. Vooral op die laatste is het choppen minimaal met max. 2.5 seconden per sample !

En ja, ik heb ze allemaal. Van Rossum 1200, Isla 2400 tot vrijwel iedere MPC.
 
Ja logisch.
Madlib en JD deded het prima met een Boss SP303.
Ik ben erg tevreden met de Pioneer SP16, bitcrucher hier en daar en gaan,
Maar goed sound is toch wel een ding als je een apparaat gaat kopen?
Maar goed er zijn meerdere factoren en geen 1 apparaat is de baas in alle domeinen.
 
Geinig, de keuze is reuze. Ik heb enorm waardering voor Rossum. Maar misschien toch net wat meer respect voor Isla, wat die heeft moeten doen om zijn versie te maken. Heel knap en zeker voor de prijs.
 
Met name in de Hiphop scene ligt de nadruk teveel op zogenaamde 'sound' ipv op de beats zelf.

Mijn inziens moet je dat gebruiken wat voor jou het fijnste werkt.
Er is ook wel vaak een hyperfocus op de kleinste details van een instrument dat gebruikt is door legendarische producers/muzikanten of op legendarische tracks die vaak helemaal niet zo belangrijk zijn. Die artiesten gebruikten die apparatuur niet omdat het per se het fijnste stukje fairy dust ter wereld was, maar omdat ze het op dat moment tot hun beschikking hadden. De magie komt uit henzelf, niet uit het toestel. Hadden ze een ander instrument voorhanden gehad, was hun album/track net zo goed geweest. Al helpen goede tools uiteraard altijd.
 
Zeker en vast. Cook / kitchen verhaal. De magie komt voor 90% uit de maker. De gebruikte apparatuur is maar een klein stukje in het geheel.

Maar even los van dat klinken een hoop van die oude sampler echt heel erg eigen. (Vooral de sp1200 en mpc 60).
Zelf word ik er heel rustig van als ik met zo’n ding werk. Lekker sloom, maar toch gefocust.
 
Ik vind de S-950 / MPC-60 / SP-1200 sound toch wel iets wat hip-hop echt maakte tot wat het was. Als EPMD blije funk tracks samplede kwamen ze er als een aggressive ghetto soundtrack uit.

Voor mij was hiphop ook echt over toen figure zoals Puff Daddy (altijd al een lul gevonden, nu bevestigd) gewoon de studiotapes van tracks die ze sampleden kregen via hun advocaten die al alle rechten geregeld hadden. In plaats van een illegale KFC crusted LP sample in de SP1200, omlaaggepitcht en achterste voren afgespeeld. Te clean, te glad. Financieel niet te doen voor de gemiddelde beginnende producer waardoor hiphop ineens iets elitairs werd. Dat is nu weer mooi opgelost met al die bass tracks van tegenwoordig, want dat "kan iedereen". Het speelveld is weer geëgaliseerd.

Ik heb het zelfde met samples in oude gabber tracks, die klinken gewoon lekker crunchy en duister. Analoge EQ en goedkope galm er over. Dan de plaat nog eens oppitchen, wat met oude tracks veel beter gaat dan de meeste nieuwe? Dunnowhy. Misschien juist door de goedkope galm?
 
Ik vind de S-950 / MPC-60 / SP-1200 sound toch wel iets wat hip-hop echt maakte tot wat het was. Als EPMD blije funk tracks samplede kwamen ze er als een aggressive ghetto soundtrack uit.

Voor mij was hiphop ook echt over toen figure zoals Puff Daddy (altijd al een lul gevonden, nu bevestigd) gewoon de studiotapes van tracks die ze sampleden kregen via hun advocaten die al alle rechten geregeld hadden. In plaats van een illegale KFC crusted LP sample in de SP1200, omlaaggepitcht en achterste voren afgespeeld. Te clean, te glad. Financieel niet te doen voor de gemiddelde beginnende producer waardoor hiphop ineens iets elitairs werd. Dat is nu weer mooi opgelost met al die bass tracks van tegenwoordig, want dat "kan iedereen". Het speelveld is weer geëgaliseerd.

Ik heb het zelfde met samples in oude gabber tracks, die klinken gewoon lekker crunchy en duister. Analoge EQ en goedkope galm er over. Dan de plaat nog eens oppitchen, wat met oude tracks veel beter gaat dan de meeste nieuwe? Dunnowhy. Misschien juist door de goedkope galm?

Die truuk met oude gabber was natuurlijk Fasttracker2 :)
Even een opgraving ...
Alles hangt af van wat je ermee gaat doen.
Zelfs als je Boombap maakt is een SP1200 geen verplichte kost. DJ premier heeft er nauwelijks wat mee gedaan en heeft de meeste zieke beats gemaakt van allemaal. Hij leunde op de S950 die hij aanstuurde met zijn Mpc60(ii) en that's it.
Op youtube zie je ook vergelijkingen tussen de ISla 2400 en de SP1200 en de verschillen zijn minimaal tot niet echt hoorbaar. Maar goed, het hangt ook af van wat je erin stopt.
De ene hoort wel verschil, en de ander zegt dat ze identiek zijn.

Net zoals sommigen nu zeggen dat de Rossum 1200 toch niet hetzelfde klinkt als de OG 1200, en anderen zeggen identiek en sommigen zeggen dat de Rossum nog beter klinkt.
Met name in de Hiphop scene ligt de nadruk teveel op zogenaamde 'sound' ipv op de beats zelf.

Mijn inziens moet je dat gebruiken wat voor jou het fijnste werkt.
Het voordeel van de Isla2400 is dat je de OG workflow zo OG kan maken als je wilt zonder de duidelijke beperkingen van de 1200.
Wil je een modernere workflow dan pak je een moderne MPC of Maschine en dan chop je samples in een fractie van de tijd als op een Isla 2400 en helemaal vergeleken met de 1200. Vooral op die laatste is het choppen minimaal met max. 2.5 seconden per sample !

En ja, ik heb ze allemaal. Van Rossum 1200, Isla 2400 tot vrijwel iedere MPC.
Premier snapt eigenlijk ook niet heel veel meer dan een mpc60 and s950, hij vond de S1000/s1100 veels te ingewikkeld.
 
Ik maak dan wel geen hiphop maar ook voor vuige electro zijn de sp1200/mpc60 toch echt nog steeds heel erg gaaf. En het lukt me ook niet om zo’n resultaat te behalen middels andere machines. zou er 1 sneuvelen en niet meer te repareren zij zou ik er direct weer een aanschaffen. (Ze zijn beide overigens (ik keek net ff) best aan de prijs ook…. Holy shit !!!
 
Ik maak dan wel geen hiphop maar ook voor vuige electro zijn de sp1200/mpc60 toch echt nog steeds heel erg gaaf. En het lukt me ook niet om zo’n resultaat te behalen middels andere machines. zou er 1 sneuvelen en niet meer te repareren zij zou ik er direct weer een aanschaffen. (Ze zijn beide overigens (ik keek net ff) best aan de prijs ook…. Holy shit !!!
Vraag en aanbod. Vooral de oude SP-1200 is in mijn ogen gekkenwerk aangezien je nu een NIEUWE Rossum koopt voor doorgaans minder, die ook nog eens beter is op diverse vlakken.
Maar goed, 4000 dollar (ex tax en dan nog eens naar NL, invoeren, etc.) maakt het nog steeds erg prijzig en eigenlijk alleen geschikt voor hen die hun geld ermee verdienen of een extreme verzameldrang hebben.
 
Een Rossum is in de praktijk net zo duur als een originele SP. Zeker niet minder. Hoop geld voor een sampler. Zelfde geld voor de mpc3000 overigens. (En de mpc60 ook wel als ie helemaal maxed out is met scsi to sd/scherm/vailixi enz). Het zijn wel echt geweldige machines.
 
Sommigen geven meer uit aan een handtas of een horloge. Alles is relatief. Het lijkt me de investering waard als sampling je lust en je leven is.
 
Back
Top