Rossum SP-1200 (reissue)

DBBBBDBD-21E5-4824-A725-FBC30E0D2EF8.png

Een reissue van de SP-1200 door the man himself Dave Rossum.

Supercool natuurlijk, maar wel erg aan de prijs: $3999,- ex BTW en verzendkosten.

 

Attachments

  • BB0203B6-2FB0-48F9-BB52-6AD2EF12D2F0.png
    BB0203B6-2FB0-48F9-BB52-6AD2EF12D2F0.png
    932,2 KB · Bekeken: 177
  • A6630C8E-B0EE-4452-8882-4ACEC95ED493.png
    A6630C8E-B0EE-4452-8882-4ACEC95ED493.png
    517,4 KB · Bekeken: 172
Last edited by a moderator:
Wil je 3880,- besparen dan kan je een beetje in de buurt komen van die sound met deze plugin: WaveTracing SP-950

Screenshot 2021-11-04 at 10.35.22.png
 
Rammen & Rossum

Sorry, het moest even...

/me opent de deur voor zichzelf en druipt af
 
ok, dave zegt in de FAQ (videos) voor deze re-issue dat ze eerst deze gaan verkopen @ 4000 voor de mensen die echt een "originele" willen en kunnen betalen en dat ze daarna iets voor de "masses" gaan maken

de SSM2040 is ondertussen unobtainium dus hebben ze die vervangen door de SSI2144
(voordeel is dat Dave beide heeft ontwerpen)
(net zoals de doepfer A105 niet meer te krijgen is)

wel enkele slimme design wijzigingen, vooral dan in de storage - die wordt echt wel meer hedendaags gemaakt - maar toch 100% compatible met originele SP12/00 formaat

ik heb er eentje als verjaardagscadeau aan m'n vrouw gevraagd
 
Tja alleen het deel waar de audio door heen gaat (DAC, VCF etc) en het digitale deel wat de klank / swing bepaalt is belangrijk. Dus het wordt wel interessant of ze ook nog een hele oude CPU en ROM gebruiken of toch voor een simpel bordje zijn gegaan.

Doe mij maar de moderne re-issue met lekker groot scherm en zo. Zo lang hij maar close enough klinkt in 12-bit mode.
 
Ik heb er geeneen maar wat mij ook aanspreek is dat het een groot lomp ding is, een pro audio instrument. Na de jaren 90 is alles toch veel goedkoper geworden qua build quality. Plastic, goedkope knoppen etc. Ook de Akai samplers uit die tijd waren pro gebouwd. De frontplaat op een S-950 is een grote brok staal en de draaiknoppen zijn hufter-proof...
Voor het geld maken ze het niet meer, akai pro japan spul, roland s770/750.. allerlei vlaggeschepen waar je vroeger 10k gulden voor betaalde...

SP1200 is behalve een 12bit lo fi bak met simpele workflow ook een knaller op de outputs, de DA die erin zit is wat het em doet imo.
 
vreemd genoeg was de micro processor Z80 nog beschikbaar in grote hoeveelheden, nieuw in het schap

zou ook nodig zijn want "zogezegd" zijn ze de originele code verloren

hoe ze dan de wijzigingen in het OS (storage enzo) hebben kunnen doen is me wel een raadsel
misschien zeggen ze dat omdat Rossum geen process aan hun been wilt van de nieuwe rechtenhouder (Creative)
 
ok, dave zegt in de FAQ (videos) voor deze re-issue dat ze eerst deze gaan verkopen @ 4000 voor de mensen die echt een "originele" willen en kunnen betalen en dat ze daarna iets voor de "masses" gaan maken

de SSM2040 is ondertussen unobtainium dus hebben ze die vervangen door de SSI2144
(voordeel is dat Dave beide heeft ontwerpen)
(net zoals de doepfer A105 niet meer te krijgen is)

wel enkele slimme design wijzigingen, vooral dan in de storage - die wordt echt wel meer hedendaags gemaakt - maar toch 100% compatible met originele SP12/00 formaat

ik heb er eentje als verjaardagscadeau aan m'n vrouw gevraagd

Er zijn nooit SSM2040 in SP-1200 gebruikt geweest,het was de 2044 en in sommige ik dacht laatste batch re-issues is het filter vervangen geweest door een filterboard met classieke verkrijgbare componenten,maar het zijn maar heel weinig toestellen die zo zijn.

Filter maakt niet zo een heel echt groot verchil,het is de grungy 8 bit sound bij downpitchen die zo eigen is,ook bij het opnemen van een sample op de machine heb je X tal van verschillende sound mogelijkheden volgens het input level,dat is heel creatief dus gezien je achteraf bij het downpitchen weer een andere sound bekomt,dus 1 sample kan je op tientallen andere manieren anders laten klinken als je wil.

Met een SCI Studio 440 is dat ook het geval.
 
Er zijn nooit SSM2040 in SP-1200 gebruikt geweest,het was de 2044 en in sommige ik dacht laatste batch re-issues is het filter vervangen geweest door een filterboard met classieke verkrijgbare componenten,maar het zijn maar heel weinig toestellen die zo zijn.

Filter maakt niet zo een heel echt groot verchil,het is de grungy 8 bit sound bij downpitchen die zo eigen is,ook bij het opnemen van een sample op de machine heb je X tal van verschillende sound mogelijkheden volgens het input level,dat is heel creatief dus gezien je achteraf bij het downpitchen weer een andere sound bekomt,dus 1 sample kan je op tientallen andere manieren anders laten klinken als je wil.

Met een SCI Studio 440 is dat ook het geval.
ja, je hebt gelijk, typefoutje

filter/geen filter outs maakt een groot verschil - als je hiphop maakt
 
eigenlijk is het een klassiek instrument omdat EMU/Rossum erin slaagde om een instrument te maken dat nog te bedienen valt terwijl je hopen en hopen drugs hebt consumeert (en toch nog goed/beter/best blijven klinken)
 
filter/geen filter outs maakt een groot verschil - als je hiphop maakt
Het soort van filter circuit (chip) maakt niet zo een groot verschil bedoelde ik omdat je toch geen variable resonantie ter beschikking hebt.
 
Als je de sample naar beneden transponeert dan krijg je een soort 'schelle' 'ring' sound.. die is heel herkenbaar. Hier hoor je dat goed op die vocal 21:15

Op 22:17 hoor je het ook goed..



ok bedankt! Eerlijk gezegd vind ik het erg moeilijk om te horen. Misschien omdat ik niet precies weet waar ik op moet letten of misschien omdat het geluid van die video al een beetje low profile klinkt omdat het via een mic is opgenomen en niet direct...toch vind ik intrigerend waarom mensen zoveel voor deze sampler neer willen tellen.
 
wel in deze re-issue (achteraan)
Neen,je hoort geen verschil tussen een 2044 of het gelijk 'discreet' opgebouwd circuit op de originele Emu units,de filters worden eigenlijk als lo-pass eq gebruikt en enkel op 1&2 is er een lichte envelope toegepast.

Dus het maakt niet veel uit of op deze re-issue het een 2044 of ander gelijkaardig LP circuit zou zijn.

Outputs 1 & 2 are dynamically filtered with ssm2044's . A short envelope to filter the sound.. Good for toms and kick drums.
3 & 4 are filtered with a simple low pass. (no fancy filter)
5 & 6 are filtered less with a simple low pass.
7 & 8 are unfiltered.
 
Kun je die 12 bit sound niet uit andere samplers halen?
Zeker wel.

De s2400 van Isla doet dat op z’n minst net zo goed.

Sp1200 is gewoon super tof om mee te werken. En mega simpel.
De handleiding staat als het ware geschreven op voorkant.
 
Kun je die 12 bit sound niet uit andere samplers halen?
Niet volgens de puristen, echter ben ik overtuigd dat je aardig in de buurt kan komen met modern spul.
Luister maar eens wat die jonguh uit de nieuwe SP404 mkII haalt (02:04 en ook 03:03)

 
Ik vind die sp1200 beat van die dude gelijk lekkerder klinken. Ik denk dat het te maken heeft met de sequencer.. Waarschijnlijk door de kleine velocity verschillen zodat bv drums wat meer knallen. Bijvoorbeeld 2 bassdrums (ghost note) waardoor hit #2 net iets harder is en meer impact heeft: boe-BOEM.. De sequence is midi.

Die sp404 drums klinken saai omdat die contstant zijn qua velocity.. de velocity instelling van de pad. En veel van die sp-404 beats zijn resampled dus daar doet die sequencer niks qua midi... De sequence is audio..
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top