Rossum SP-1200 (reissue)

DBBBBDBD-21E5-4824-A725-FBC30E0D2EF8.png

Een reissue van de SP-1200 door the man himself Dave Rossum.

Supercool natuurlijk, maar wel erg aan de prijs: $3999,- ex BTW en verzendkosten.

 

Attachments

  • BB0203B6-2FB0-48F9-BB52-6AD2EF12D2F0.png
    BB0203B6-2FB0-48F9-BB52-6AD2EF12D2F0.png
    932,2 KB · Bekeken: 178
  • A6630C8E-B0EE-4452-8882-4ACEC95ED493.png
    A6630C8E-B0EE-4452-8882-4ACEC95ED493.png
    517,4 KB · Bekeken: 173
Last edited by a moderator:
Bij hiphop beats zijn die ghost notes en timing erg belangrijk.. die bassdrum die zeg maar er in 'ploft'.. Zoals bij deze beat:

 
Die sp404 drums klinken saai omdat die contstant zijn qua velocity.. de velocity instelling van de pad. En veel van die sp-404 beats zijn resampled dus daar doet die sequencer niks qua midi... De sequence is audio..

Bij de 404 mk2 kun je toch ook wel de velocity per pad regelen neem ik aan of achteraf bewerken in de sequencer? Ik heb me er nog niet in verdiept...
 
Ik denk dat je de magie van de SP1200 in zijn geheel moet zien, als instrument. Het is niet zomaar de 12bit of de swing, het is gewoon het hele pakket. Er is ook een software versie, en die vind ik net zo goed gaan eigenlijk, helaas nog niet als VST. Voor die prijzen zou ik nooit een hardware versie kopen, maar ik snap het wel wie dat wel wil doen.
 
Bij de 404 mk2 kun je toch ook wel de velocity per pad regelen neem ik aan of achteraf bewerken in de sequencer? Ik heb me er nog niet in verdiept...


volgens mij kan je achteraf amper iets veranderen in je sequence. Dus unquantized inspelen en daarna een kick even iets naar voren bewegen gaat niet. Je kan het dan enkel opnieuw proberen. Daarom nemen veel 404 gebruikers patterns als audio op; resamplen maar een nieuw pattern..
 
pricewise vind ik het toch erg moeilijk te verantwoorden. voor 200 euro heb je tegenwoordig een emu 6400/5000, klinkt ook crunchy en beefy met daarbovenop nog geweldige filters, meer memory etc etc.
 
De prijs is inderdaad een beetje bizar te noemen, maar de klank van een E6400 is toch niet echt te vergelijken met een SP1200 hoor. Dan komt de Isla nog (veel) meer in de buurt.
 
pricewise vind ik het toch erg moeilijk te verantwoorden. voor 200 euro heb je tegenwoordig een emu 6400/5000, klinkt ook crunchy en beefy met daarbovenop nog geweldige filters, meer memory etc etc.
Ehmm,nee echt niet haha,wat een rommel,waarom denk je dat ze 200-300e zijn ,of zelfs helemaal onverkocht geraken tegenwordig lol
 
Ehmm,nee echt niet haha,wat een rommel,waarom denk je dat ze 200-300e zijn ,of zelfs helemaal onverkocht geraken tegenwordig lol
slaat nergens op wat je zegt. EMU 6400 zijn nog steeds enorm krachtige samplers. De filters en adsr & envelopes + mod matrix zijn vele malen complexer en verfijnd dan een sp1200. Hardware rack unit samplers valleen nou eenmaal niet zo in de smaak bij millenials en gen-z. Zegt niets over intrensieke kwaliteit / waarde daarvan.
 
De prijs is inderdaad een beetje bizar te noemen, maar de klank van een E6400 is toch niet echt te vergelijken met een SP1200 hoor. Dan komt de Isla nog (veel) meer in de buurt.
Met een EMU sampler kan je ook met de bitrate & downsample opties spelen. Klinkt echt wel lekker crunchy hoor.
 
Ik heb zelf een E6400 Ultra. Mooi ding hoor, maar de klank (en groove) van een SP1200 is echt wat meer dan bitrate reductie en downsampling.
 
slaat nergens op wat je zegt. EMU 6400 zijn nog steeds enorm krachtige samplers. De filters en adsr & envelopes + mod matrix zijn vele malen complexer en verfijnd dan een sp1200. Hardware rack unit samplers valleen nou eenmaal niet zo in de smaak bij millenials en gen-z. Zegt niets over intrensieke kwaliteit / waarde daarvan.

Wel eigenaardig dat je filter modes en matrix modulatie gaat vergelijken met SP-1200 features,dit is niet namelijk van toepassing in een SP-1200.

Dus volgens mij heb je simpelweg geen SP-1200.
 
Wel eigenaardig dat je filter modes en matrix modulatie gaat vergelijken met SP-1200 features,dit is niet namelijk van toepassing in een SP-1200.

Dus volgens mij heb je simpelweg geen SP-1200.
Niet iedereen is hip(ster) hopper of vintage verzamelaar in een midlife crisis natuurlijk en dan is 4000$ toch nog altijd veel voor een reissue van oude technologie niet? Op zich vind ik het wel leuk en grappig allemaal en er is een markt voor natuurlijk ...

Als iemand die Z80 en ROM/RAM/serial throughole rommel van de SP1200 vervangt door een teensy of ARM processor en je doet dat obsolete successive approximation register in een cpld dan bouw je dit voor even veel geld als de ISLA. Die input filter en S&H outputs enzo dat kost ook allemaal eigenlijk niks hoor. Dan heb je net dezelfde klank als de reissue ... die converters die Rossum gebruikt zijn sowieso al een nieuwer versie en als je de datasheet erop nagaat dan is die ook een beetje anders :D

Ik wacht wel op de Korg Volca Turbo ofzo :okdan:

Ik denk dat ik mijn sp12 turbo en emulator 2 voor 950 euro tesamen heb weg gedaan 8D , vind die blauwe kleuren nog altijd de mooiste
 
slaat nergens op wat je zegt. EMU 6400 zijn nog steeds enorm krachtige samplers. De filters en adsr & envelopes + mod matrix zijn vele malen complexer en verfijnd dan een sp1200. Hardware rack unit samplers valleen nou eenmaal niet zo in de smaak bij millenials en gen-z. Zegt niets over intrensieke kwaliteit / waarde daarvan.

Mee eens hoor, maar de appeal van de sp1200 is natuurlijk ook gewoon de handson manier van werken. Zelf vind ik dat niet zo spannend maar ik kan me voorstellen dat het wel creatief pielen is.

In dat opzicht is het ook helemaal niet te vergelijken met rack samplers, en zeker niet met top modellen als de 6400 wat toch toendertiid meer complete oplossingen waren. Hoe dan ook zou ik het nu verkopen, zie de akai en Roland S samplers. Op een gegeven moment worden ze wel weer hip ;)
 
Niet iedereen is hip(ster) hopper of vintage verzamelaar in een midlife crisis natuurlijk en dan is 4000$ toch nog altijd veel voor een reissue van oude technologie niet? Op zich vind ik het wel leuk en grappig allemaal en er is een markt voor natuurlijk ...

Als iemand die Z80 en ROM/RAM/serial throughole rommel van de SP1200 vervangt door een teensy of ARM processor en je doet dat obsolete successive approximation register in een cpld dan bouw je dit voor even veel geld als de ISLA. Die input filter en S&H outputs enzo dat kost ook allemaal eigenlijk niks hoor. Dan heb je net dezelfde klank als de reissue ... die converters die Rossum gebruikt zijn sowieso al een nieuwer versie en als je de datasheet erop nagaat dan is die ook een beetje anders :D

Ik wacht wel op de Korg Volca Turbo ofzo :okdan:

Ik denk dat ik mijn sp12 turbo en emulator 2 voor 950 euro tesamen heb weg gedaan 8D , vind die blauwe kleuren nog altijd de mooiste
Om te beginnen,gaat het over de SP-1200,een SP-12 klinkt helemaal anders als een SP-1200,dus normaal dat je DIE weg doet.

En nogmaals ,wat uit de ISLA komt heeft absoluut niks te maken met een SP-1200.

En ik denk dat een SP-1200 aankoop weinig gerelateerd is met vintage verzamelaars in een midlife crisis.

Een SP-1200 is echt onmisbaar in aankoop voor producers die deze specifieke sound nastreven
 
zeker niet met top modellen als de 6400 wat toch toendertiid meer complete oplossingen waren.

Een '6400' topmodel,als je de catalogus ondersteboven houd dan ofzo?

Het 'topmodel' was de Emu E4 Platinum.
 
Om te beginnen,gaat het over de SP-1200,een SP-12 klinkt helemaal anders als een SP-1200,dus normaal dat je DIE weg doet.

Helemaal anders? Daar hoor ik dan graag duidelijke voorbeelden van.
 
Die Isla NAILED die sp1200 sound voor de volle 100%.

Heb m’n sp1200 niet meer aangeraakt sinds ik hem heb.
 
En nogmaals ,wat uit de ISLA komt heeft absoluut niks te maken met een SP-1200
Die Isla NAILED die sp1200 sound voor de volle 100%.
Interessante tegenstelling, 2 extreme meningen, ik neem aan dat jullie beiden in het bezit zijn van beide apparaten en eea naast elkaar hebben kunnen vergelijken? ik ben nu wel heel benieuwd wie hier nou meer gelijk heeft. Is hier misschien een derde persoon met beide apparaten die hier zijn mening zou willen delen? Of zouden jullie misschien wat vergelijking hier kunnen posten? Dus bv wat ruwe wavs hier posten met gematchte settings (dus niet perse gelijke, maar gelijk klinkende settings)
 
Helemaal anders? Daar hoor ik dan graag duidelijke voorbeelden van.
SP-12 heb je minder aliasing dan de SP-1200 als je downpitcht,de SP-12 is dus van betere soundkwaliteit eigenlijk VS de SP-1200,het is daarom dat die minder in trek is dan de SP-1200.
 
Interessante tegenstelling, 2 extreme meningen, ik neem aan dat jullie beiden in het bezit zijn van beide apparaten en eea naast elkaar hebben kunnen vergelijken? ik ben nu wel heel benieuwd wie hier nou meer gelijk heeft. Is hier misschien een derde persoon met beide apparaten die hier zijn mening zou willen delen? Of zouden jullie misschien wat vergelijking hier kunnen posten? Dus bv wat ruwe wavs hier posten met gematchte settings (dus niet perse gelijke, maar gelijk klinkende settings)

Yep heb Isla en SP-1200,en tot mijn spijt moet ik bekennen dat je absoluut geen SP-1200 sound hebt met een Isla,je kan evengoed een bitreducer (met wat eq/filtering er achter) plug in PC gebruiken als ja naar dat specifiek karakter zoekt wat zo eigen is aan de SP-1200,verder is de sound op zijn eigen wel goed van de Isla enkel heeft het niets te maken met een SP-1200.

I verwachte het ook niet eerlijk gezegd maar heb de Isla toch gekocht omdat de oorspronkelijke prijs vrij laag was.
 
Back
Top