aanwezige eigenschappen Behringer RD9

Hier is sprake van een misverstand hoor: ik wil niet alles DAW-less doen, integendeel: DAW voor sequentie, apparatuur voor klank.

Graag wil ik klanken op synths maken (patches) en drumpatronen op drumboxen (patterns) waarbij ik dan later bij het spelen van een nummer via Ableton (met pgm change, anders bestaat niet?) de juiste patches en patronen trigger en op die manier ik me kan focussen op het tweaken van deze synths en drumcomputers.

- ik vroeg me af hoe je bij de rd9 zonder pgm change veranderd van patches, maar het is een drumcomputer en dus patches zijn niet van toepassing
- is het niet een pak handiger en vlotter werken om leuke grooves te maken met de knoppen van een drumcomputer zelf dan dit op een scherm programmeren?
- is het geen optie om op de rd9 zelf drumpatronen te maken met de aanwezige knoppen, dit via sysex dump eruit halen en in Ableton in een midiclip te plaatsen zodat die dan deze noten (patroon) naar een 'lege' rd9' kan sturen?

Groet!
het misverstand is er nog steeds voor mij (of i.i.g. ik zie niet zo goed waarom program changes veel makkelijker werken dan je Rd9 sequencen via je DAW).
Als je program changes via de DAW moet inprogammeren, dan heb je dus de DAW als sequencer.
Maat 1 - 4 patroon 1, maat 5 - 8 patroon 2 enzovoorts.

Dan kun je (m.i.) bijna net zo makkelijk de drumpatronen zelf via je DAW sequencen.
Waarschijnlijk (hopelijk) stuurt de Rd9 z'n midi gewoon uit en kun je die opnemen in je DAW (midi).
Dan hoef je verder in de DAW niet zo veel te doen, anders dan bepalen wanneer welke midi moet afspelen.
Ik weet niet welke DAW je hebt, maar ik gebruik mijn 707 met enige regelmaat als 'input' voor m'n DAW, om de midi informatie van de 707 op te nemen voor later gebruik in de DAW.
Dan kun je de knoppen die je nog zelf wilt bedienen op de Rd9 gewoon zelf vastpakken, terwijl de basis patronen en automation spelen o.b.v. wat je aan midi hebt opgenomen.

Maar goed, ik probeer een oplossing aan te reiken voor een probleem (even out of the box denken zeg maar)
Er zijn meer wegen naar Rome.
Niemand hier lijkt een Rd9 te hebben en als je graag jouw weg bewandelt met program changes, dan houdt niemand je tegen om die uit te proberen.
Anders dan Behringer zelf die blijkbaar best veel producten in backorder heeft.
 
als je wil sequencen op de RD9, gewoon doen, en dan via midi opnemen in je DAW, en dan je RD9 via midi triggeren.. geen ingewikkelde handelingen met program changes of sysex voor nodig, en veel meer flexibiliteit
 
Bedankt voor je feedback!! :halleluja

Euhm ik dacht simpelweg dat het makkelijker werken is om een patroon te maken in de rd9 zelf, het activeren van aparte onderdelen van nummer met Ableton en pgm change, dus naar iedere synth en drumpc zodat de juiste patches en patronen bespeeld worden voor het deel van het nummer!
Patronen maken in de rd9 met de knoppen en de 'flow', triggeren met DAW en pgm change: dat is het idee..
Beste van beiden? 8~
 
Is dit geen vorm van sysex dump & receive? :?
Nee.
Dat gaat over instellingen van de Rd9
Je gebruikt (in ons voorstel) de Rd9 dan als midi controller voor je DAW.
Alsof het een midi keyboard is waar je op aan het spelen bent, maar dan middels een ingeprogrammeerde sequence (op de Rd9)

Ik weet niet of ik het goed lees tussen de regels door, maar het klinkt alsof het 'midi - daw - fysieke instrument' deel nieuwe techniek voor je is.
Als dat klopt, dan zou ik me gaan verdiepen in het aansturen van fysieke instrumenten via je DAW.
Waarschijnlijk gaat er dan vrij snel een 'aha' moment komen en vallen de puzzelstukjes beter op z'n plek.
Als dat gesneden koek voor je is, sorry, dan heb ik dat verkeerd aangenomen.
 
Alweer een paar replies terwijl ik aan het typen was. Ik heb een RD9, wist niet dat het iets is om je voor te schamen! Nog nooit aan een DAW gehangen, zit voor mij in de categorie speeldozen waarbij dat nou net niet nodig is. Maar ik snap idd het issue ook niet zo, maak je patterns in de RD8/RD9, speel af en ontvang/opnemen van de note-on/note-off info in je DAW. Pattern gebruiken of bijschaven en weer uitsturen naar de RD9 over MIDI. In plaats van pattern 1 maat 1-4 dan change en pattern 2 maat 5-8 heb je die patterns gewoon als parts in de PC. Pattern 1 vier maal kopieren op maat 1-4, pattern 2 vier maal kopieren op maat 5-8. Daw laten draaien, knoppen draaien bv de cut-off voor het filter thingy kun je dan additioneel in je DAW opnemen. Of misschien kun je met song sections en pattern repeats bereiken wat je zoekt?
 
Alweer een paar replies terwijl ik aan het typen was. Ik heb een RD9, wist niet dat het iets is om je voor te schamen! Nog nooit aan een DAW gehangen, zit voor mij in de categorie speeldozen waarbij dat nou net niet nodig is. Maar ik snap idd het issue ook niet zo, maak je patterns in de RD8/RD9, speel af en ontvang/opnemen van de note-on/note-off info in je DAW. Pattern gebruiken of bijschaven en weer uitsturen naar de RD9 over MIDI. In plaats van pattern 1 maat 1-4 dan change en pattern 2 maat 5-8 heb je die patterns gewoon als parts in de PC. Pattern 1 vier maal kopieren op maat 1-4, pattern 2 vier maal kopieren op maat 5-8. Daw laten draaien, knoppen draaien bv de cut-off voor het filter thingy kun je dan additioneel in je DAW opnemen. Of misschien kun je met song sections en pattern repeats bereiken wat je zoekt?
Hahahahaha.
Zeker niet hoor, maar sommigen op het forum zijn nogal anti Behringer. Ik hoor daar niet bij overigens.
Dus jij hebt 'em', das fijn voor @jdDD mocht hij nog verdere vragen hebben. :)
 
Als ik het zou doen door midi uit de rd9 uit te sturen naar Ableton, hier deze midi opneem en dit later terugstuur naar de rd9, stuurt hij dan ook de verschillende waarden van de parameters ('knobs') door, of enkel pure sequentiegegevens zoals waar de bassdrum, snaredrum, etc komt?

Trouwens, kent iemand waardige tr9/rd9 (:p) analoge klonen? Ik dacht bv. aan Jomox (kan trouwens overweg met program change :p)

Bedankt mensen!
 
kan je parameters met midi aansturen ja op de behringer?

Als je alles met de computer wilt doen EN met hardware spelen, zou ik een Roland tr-8 of tr8s halen. Dan je je alles wat je wilt en meer.
 
Alle hoop is weg:
ik heb Behringer zelf gecontacteerd en zowel de rd8 als 9 ontvangt geen program change messages :(

iemand trouwens een idee voor een waardige analoge kloon van de tr9?
 
iemand trouwens een idee voor een waardige analoge kloon van de tr9?

Novation drumstation is waardig, maar te weinig mogelijkheden. Ik dacht aan Jomox.. anders iemand ideeën? :halleluja :geslaagd: :halleluja
 
Niets hoor, ik zoek geen VST, vanwaar het idee dit op het niet willen van een tr8 slaat? :p
 
Misschien begrijp ik je laatste vraag niet goed maar Kobuz had de TR8/TR8s al geopperd maar daar had je niet op gereageerd. Vandaar dat ik dacht dat je niet geïnteresseerd bent. Als de interesse er wel is, zou ik het zeker aanraden. Ik vind de sounds redelijk overtuigend en volop midicontrole, volgens mijzelf patterns veranderen via pgmchange.
 
Misschien begrijp ik je laatste vraag niet goed maar Kobuz had de TR8/TR8s al geopperd maar daar had je niet op gereageerd. Vandaar dat ik dacht dat je niet geïnteresseerd bent. Als de interesse er wel is, zou ik het zeker aanraden. Ik vind de sounds redelijk overtuigend en volop midicontrole, volgens mijzelf patterns veranderen via pgmchange.
 
Back
Top