MJ kon weliswaar wat instrumenten bespelen, maar geen enkel op professioneel niveau.
Hij kon ook geen noten lezen of schrijven, maar hij "schreef" compleet uitgewerkte arrangementen in zijn hoofd. Ieder instrument, iedere noot van ieder akkoord. Hij kon die noten niet benoemen, maar hij kon ze zingen. Op die manier kreeg hij de nummers uit zijn hoofd overgebracht naar de muzikanten. Het lijkt me dus ook dat hij, naast een behoorlijk toonzuivere zangstem, ook een absoluut gehoor had. Dus hij kende "niks" van muziek in de context van het theoretisch examen muziekschool jaar 1, voor het overige kende hij muziek op zo'n hoog niveau dat het deel van zijn natuur was geworden. En was hij tot een veel groter detailniveau de schrijver van zijn nummers dan voor vele andere artiesten geldt.
Hij was trouwens wel professioneel ingesteld: bovenstaande manier van nummers overbrengen werkte vlot bij professionele studiomuzikanten, en voor live optredens kende hij van ieder van zijn nummers het BPM van buiten, zodat hij het aan nieuwe muzikanten op objectieve wijze kon meedelen tijdens repetitie.
Het lijkt me wel wat, nummers zo gedetailleerd in je hoofd kunnen horen en onthouden*. Als ik iets in mijn hoofd heb, is het hooguit 1 instrument en als ik het dan probeer in te spelen, vergeet ik meteen hoe het in mijn hoofd klonk omdat ik initieel andere noten op het klavier speel...Maar ik wist al langer dan vandaag dat ik niet het muzikaal talent van een topartiest heb.
Al kan ik wél noten lezen aan een tempo van 12 noten per minuut -als we binnen de solsleutel blijven en geen halve noten gebruiken!
(*) hij vertrouwde ook niet alleen op zijn geheugen; als hij een cassetterecorder bijhad zou hij de nummers multitrack, "instrument" per instrument inzingen. Maar als hij die niet bijhad, kon hij blijkbaar vele instrumenten tegelijk in zijn hoofd horen en onthouden.