Hoeveel groepen en bands zijn succesvol (geweest) zonder kennis van muziek?

klinkske

Zit volgens de 10ers in de kelder alweer te niksen
Lid sinds
21 december 2007
Berichten
9.717
Locatie
Streek rond Herentals - België
Doet me vaak deugd om te lezen welke groepen die ik weet te waarderen, toegeven ergens in hun leven niks van muziek te kennen, geen instrumenten te kunnen spelen enz.

Ik begin:

beginnende human league
daf (wel geschoold, vegen hun voeten aan regeltjes)
nitzer ebb
 
Ook genoeg dance producers die geen noot kunnen lezen maar alles op gehoor doen, beetje pielen tot het zo klinkt hoe je het in je hoofd hoort.
Om te beginnen Ferry Corsten, Paul Elstak bijvoorbeeld.
 
Als je niks van muziek ken dan ken je muziek ook nergens naar klinken, als je muziek wel ergens naar klinkt dan ken je d'r ook wel iets van.

Soms is aanleg voldoende om er iets van te kennen anderen hebben oefening nodig, velen beide.

Muziek maken zonder er iets van te kunnen lijkt me niet de weg tot succes in ieder geval.
 
los van dat, ik denk dat sommigen met een drumcomputer en een baseliner wel in staat waren zonder enige kennis geluid er uit te krijgen, maar toen het goed begon te klinken, konden ze het al een beetje. Ofzo. Je kan niet iets doen wat je niet kan, da's mijn theorie hier even zeg maar.
 
Wat @demian zegt. Het is dan meer dat iemand geen kennis van muziek in formele zin heeft. Hoeft nog niet te betekenen dat die persoon niks kan maken. Andersom, het lijkt me ook geen automatisme dat iemand met een formele opleiding en daardoor veel theoretische kennis, misschien goed een instrument kan bespelen, ook sterk is in het creëren van nieuw materiaal.
 
Ook genoeg dance producers die geen noot kunnen lezen maar alles op gehoor doen.
Als producer hoef je toch ook geen noten te kunnen lezen? Ik pak in elk geval geen partituur als ik een solo in wil spelen.

Voor mij zit er altijd wel wat mathematisch achter muziek. Kwintvallen bijvoorbeeld zijn heel logisch. Misschien heb je dat geleerd vanuit de theorie, maar je kunt het ook gewoon aanvoelen. Dan heb je misschien wel meer verstand van muziek.

Dat gezegd hebbende denk ik meteen aan de White Stripes. En dan vooral aan de drumster, want die Meg White doet maar wat 😁
 
tuurlijk kan je iets wat je niet kan. Laat de kat even over de keys lopen en edit de opgenomen loop 't tot t bruikbaar is, de kat kan er niks van.

Vergrootglas nu niet even op 'niks kennen van muziek' heren, ik wil graag bands horen, geen andere discussie :D
 
Die was dus al sinds de jaren zestig bezig. Die had echt wel techniek. Zijn doordachte stijl was de vrolijke navieveling. Not so dus.
 
brian eno beweert zelf geen achtergrond te hebben, en heeft ook zijn eigen notatie, kennis opgedaan in de thread van @roland kuit , of wordt over hem beweerd.

maar wat @Disharmonic, n.a.v. @demian zegt: een formele achtergrond hoeft niet te leiden tot en een gebrek aan ook niet..

je bouwt tijdens het ontdekken toch iets 'formeels' op, zie de human league, dan... beginnend...

een formele achtergrond kan je immens veel geven, en noodzakelik zijn. is het altijd noodzakelik? sja..

het mag duidelik zijn dat een formele achtergrond bij mij totaal ontbreekt, overigens... en ik wel die eis stel, voor... filosofie... haha... goed, ik zit vreemd in elkaar, het zit vreemd in elkaar.
niet dat iemand die geen filosofie heeft gestudeerd een goed, bizondere filosoof kan zijn, of worden, en omgekeerd...

misschien wat algemener: voor kunst, een formele opleiding kan zeker erg goed werken, maar kunst is voor 'allen' toegankelik, ook zonder formele opleiding.

maar uiteindelik bouw je zeker techniek op, kennis, ervaring. vakmanschap, om het zo te noemen, blijft wel altijd noodzakelik.

punk bands, dat is een beetje een mythe, lijkt me....
 
Mja... en dan recent zag ik n ghostproducer die op de radio vertelde waar ie allemaal een groot hand in had...
dat mocht tellen...
 
Michael Jackson
MJ kon weliswaar wat instrumenten bespelen, maar geen enkel op professioneel niveau.
Hij kon ook geen noten lezen of schrijven, maar hij "schreef" compleet uitgewerkte arrangementen in zijn hoofd. Ieder instrument, iedere noot van ieder akkoord. Hij kon die noten niet benoemen, maar hij kon ze zingen. Op die manier kreeg hij de nummers uit zijn hoofd overgebracht naar de muzikanten. Het lijkt me dus ook dat hij, naast een behoorlijk toonzuivere zangstem, ook een absoluut gehoor had. Dus hij kende "niks" van muziek in de context van het theoretisch examen muziekschool jaar 1, voor het overige kende hij muziek op zo'n hoog niveau dat het deel van zijn natuur was geworden. En was hij tot een veel groter detailniveau de schrijver van zijn nummers dan voor vele andere artiesten geldt.

Hij was trouwens wel professioneel ingesteld: bovenstaande manier van nummers overbrengen werkte vlot bij professionele studiomuzikanten, en voor live optredens kende hij van ieder van zijn nummers het BPM van buiten, zodat hij het aan nieuwe muzikanten op objectieve wijze kon meedelen tijdens repetitie.

Het lijkt me wel wat, nummers zo gedetailleerd in je hoofd kunnen horen en onthouden*. Als ik iets in mijn hoofd heb, is het hooguit 1 instrument en als ik het dan probeer in te spelen, vergeet ik meteen hoe het in mijn hoofd klonk omdat ik initieel andere noten op het klavier speel...Maar ik wist al langer dan vandaag dat ik niet het muzikaal talent van een topartiest heb. :) Al kan ik wél noten lezen aan een tempo van 12 noten per minuut -als we binnen de solsleutel blijven en geen halve noten gebruiken!

(*) hij vertrouwde ook niet alleen op zijn geheugen; als hij een cassetterecorder bijhad zou hij de nummers multitrack, "instrument" per instrument inzingen. Maar als hij die niet bijhad, kon hij blijkbaar vele instrumenten tegelijk in zijn hoofd horen en onthouden.
 
MJ kon weliswaar wat instrumenten bespelen, maar geen enkel op professioneel niveau.
Hij kon ook geen noten lezen of schrijven, maar hij "schreef" compleet uitgewerkte arrangementen in zijn hoofd. Ieder instrument, iedere noot van ieder akkoord. Hij kon die noten niet benoemen, maar hij kon ze zingen. Op die manier kreeg hij de nummers uit zijn hoofd overgebracht naar de muzikanten. Het lijkt me dus ook dat hij, naast een behoorlijk toonzuivere zangstem, ook een absoluut gehoor had. Dus hij kende "niks" van muziek in de context van het theoretisch examen muziekschool jaar 1, voor het overige kende hij muziek op zo'n hoog niveau dat het deel van zijn natuur was geworden. En was hij tot een veel groter detailniveau de schrijver van zijn nummers dan voor vele andere artiesten geldt.

Hij was trouwens wel professioneel ingesteld: bovenstaande manier van nummers overbrengen werkte vlot bij professionele studiomuzikanten, en voor live optredens kende hij van ieder van zijn nummers het BPM van buiten, zodat hij het aan nieuwe muzikanten op objectieve wijze kon meedelen tijdens repetitie.

Het lijkt me wel wat, nummers zo gedetailleerd in je hoofd kunnen horen en onthouden*. Als ik iets in mijn hoofd heb, is het hooguit 1 instrument en als ik het dan probeer in te spelen, vergeet ik meteen hoe het in mijn hoofd klonk omdat ik initieel andere noten op het klavier speel...Maar ik wist al langer dan vandaag dat ik niet het muzikaal talent van een topartiest heb. :) Al kan ik wél noten lezen aan een tempo van 12 noten per minuut -als we binnen de solsleutel blijven en geen halve noten gebruiken!

(*) hij vertrouwde ook niet alleen op zijn geheugen; als hij een cassetterecorder bijhad zou hij de nummers multitrack, "instrument" per instrument inzingen. Maar als hij die niet bijhad, kon hij blijkbaar vele instrumenten tegelijk in zijn hoofd horen en onthouden.
Mj had vooral veel te danken aan Quincy Jones. Die heeft de grote doorbraak Thriller geproduceerd. Hij is een genie, niet alleen theoretisch maar ook ijzersterk in componeren en uitvoeren.
 
De Jacksons werden door hun vader gedrilled op jonge leeftijd en hadden niet alleen muzikale genen maar ook al heel vroeg muzikale theoretische kennis en praktijk ervaring met instrumenten en samenspel. Juist op jonge leeftijd leer je dit soort vaardigheden het best. Als er tenminste motivatie is, intrinsiek of in dit geval extrinsiek.
 
Back
Top