Hoeveel groepen en bands zijn succesvol (geweest) zonder kennis van muziek?

Edgar Froese van Tangerine Dream (overleden in 2015 op 70 jarige leeftijd). Hij studeerde eigenlijk kunst in Berlijn en genoot er een opleiding tot beeldhouwer en speelde voor de lol gitaar in bandjes (naderhand synthesizers). Het "keerpunt" kwam er toen hij in 1967 werd uitgenodigd om muziek te spelen in de villa van Salvador Dali, een man die door Froese mateloos werd bewonderd. Het was de Spaanse surrealist die Froese in de richting van de gedurfde "surreële" muziek duwde. Met hun futuristische, "kosmische" muziek en het gebruik van synthesizers verwierf Tangerine Dream vanaf de vroegere jaren 70 internationale faam, maar ook dito weerstand: hun minimalistische aanpak, een soort ambient avant la lettre, sloeg niet aan in de toenmalige rockwereld, die het over "piep-toet-muziek" had. Later specialiseerde de groep zich in soundtracks voor films. Met durf, creativiteit en doorzettingsvermogen wist hij tot op late leeftijd een ongekende status te bereiken als componist en muzikant.
 
Niet echt 'groepen' of 'bands', maar er zijn genoeg DJ's die 'ghost producers' gebruiken en toch mateloos populair zijn (geweest).
Mijn ogen gingen iig open toen ik DJ Jean hoorde vertellen dat hij die nrs zelf niet maakte, maar iemand daarvoor inhuurde.
Ik was te goed van vertrouwen.
 
En dan heb je nog die lui die wel muzikaal geschoold zijn en weten 'waar de noten horen te zitten', maar dan juist andere dingetjes gaan pakken... :halleluja
Dat hoeft niet altijd goed uit te pakken, maar het kan wel.

Niet helemaal binnen deze synthcontext hier, maar ik denk dan aan gitaristen als Duane Denison (oa The Jesus Lizard) en Marc Ribot (oa Tom Waits + veel meer).
Laten we het gecontroleerde & gedoseerde dissonantie noemen. Heerlijk. De wereld zou 'n stuk minder leuk zijn zonder. 8~
 
Vreemd dat hier de naam van Vangelis nog niet voorbij is gekomen. Als hij zijn muziek in partituur om wil laten zetten, nodigt hij een muzikaal geschoold persoon uit, speelt wat ie op papier wil voor en laat het dan noteren. Dat de man kan spelen en componeren staat wel als een paal boven water. Bijgevolg denk ik niet dat theoretische kennis een absolute must is om muzikaal creatief te zijn.

Zelf ken ik trouwens ook niks van muziektheorie maar denk toch wel te mogen zeggen dat wat ik maak, best te pruimen valt (maar ik ben wel niet bekend en dat was een voorwaarde van de topic starter 8) )

:doei:

Danny
 
Zelf ken ik trouwens ook niks van muziektheorie maar denk toch wel te mogen zeggen dat wat ik maak, best te pruimen valt

Ha, daar stip je een mooie aan :okdan: Theoretische kennis hoeft niet altijd een voordeel te zijn.

Vanaf een bepaald punt zou je kunnen zeggen dat teveel kennis (soms / & afhankelijk v persoon) tot voorspelbaardere muziek kan leiden...

als in: na deze akkoordenreeks moet nu wel dit akkoord komen want op blz 117 vh theorieboek staat dat... oplossend ... kloppend qua toonsoort ... blabla ... terwijl een relatieve leek als een soort happy accident met iets zou kunnen komen dat stuk onverwachter en spannender uitpakt.
 
Doet me vaak deugd om te lezen welke groepen die ik weet te waarderen, toegeven ergens in hun leven niks van muziek te kennen, geen instrumenten te kunnen spelen enz.

Ik begin:

Er is wel een verschil natuurlijk tussen niet geschoold zijn of geen instrument kunnen spelen?
De lijst van niet geschoolde muzikanten is eindeloos, te veel om ze allemaal te noemen.
Veel (toen nog) jongens begonnen in de fifties en sixties met een bandje om populair te zijn bij je vrienden en de meisjes en gewoon lol hebben natuurlijk en in zat gevallen werd het allemaal wat groter maar vroeger moesten mensen wel een instrument spelen itt tot tegenwoordig.

Sinds de laatste 20 jaar ligt dat anders natuurlijk met alle technieken, ik denk dat heel veel hiphoppers en Dj's geen instrumenten spelen, ik heb bijv nog nooit gelezen dat bijv Kruder en dorfmeister een instrument speelden?
Future Sound of London waren jongens die electrotechniek studeerden maar wel één van de beste ambiënt albums (lifeforms) maakten en voor zover ik begrepen heb vooral met samples werkten.
Dus @klinkske ; er is nog steeds kans dat het wat met je wordt....:)
Enne...zelf probeer ik ook soms wel wat ambiënt achtige dingen; altijd makkelijk als je niet echt geweldig instrumenten bespeeld, akkoordje hier en daar, paar nootjes enzo, lekker hoor. :D


Paul McCartney krijgt trouwens ook geen noot op papier, en toch heeft hij wel wat nummertjes bij elkaar gecomponeerd die enig succes gekend hebben.

Het beste voorbeeld natuurlijk maar je kan niet zeggen dat ie geen gevoel voor muziek had. ;)
Ik herinner me een interview waarin hij vertelde dat helemaal in het begin hij met John en George in de bus zaten om aan de andere kant van Londen een jongen op te zoeken die wist hoe je een B7 op gitaar speelde, and the rest is history....
 
Laatst gewijzigd:
Mijn ogen gingen iig open toen ik DJ Jean hoorde vertellen dat hij die nrs zelf niet maakte, maar iemand daarvoor inhuurde.
Ik was te goed van vertrouwen.
Ja en nee. Hij zat er wel altijd naast en gaf als DJ aan wat werkte. Dat is ook belangrijke kennis.

Storender vind ik dat hij nu de naam van een bekende producer heeft 'geleased'. Voor een zak geld doet hij in het buitenland net alsof hij hem is, om sneller voet aan de grond te krijgen. Dat vind ik duidelijk over het randje.
 
Ja en nee. Hij zat er wel altijd naast en gaf als DJ aan wat werkte. Dat is ook belangrijke kennis.

Storender vind ik dat hij nu de naam van een bekende producer heeft 'geleased'. Voor een zak geld doet hij in het buitenland net alsof hij hem is, om sneller voet aan de grond te krijgen. Dat vind ik duidelijk over het randje.
Het interview wat ik (lang geleden) zag, kan ik me niet meer in detail herinneren.
(daar heb ik geen actieve herinneringen meer aan 8> )
Maar het was i.i.g. wel een moment van 'oh ja joh'. Dus dat kan ook.
 
Maar het was i.i.g. wel een moment van 'oh ja joh'. Dus dat kan ook.
Je hoeft natuurlijk ook niet alles te kunnen. Hij vertelde laatst in een podcast dat hij alle gear had staan, maar er niets van snapte en er ook geen geduld voor had. Dat is duidelijke taal 😁 Toen heeft hij het zo opgelost en producers liften (nog steeds) mee op zijn naam. Dus dat is ook een manier.

👉 De podcast met DJ Jean
 
Hij zat er wel altijd naast en gaf als DJ aan wat werkte.

Ehm, ik had dit 'ernaast zitten' eerst verkeerd gelezen 8) , en dat triggert nog een ding:

soms hoor je songs waarin de loops qua timing gewoonweg 'verkeerd' geknipt zijn.
Of het moet zo bedoeld zijn, maar dat kan ik me moeilijk voorstellen.
Je hoort het gelukkig niet zo vaak, maar is dan wel een illustratie van de (verminderde) muzikale deskundigheid van de maker.

Wat me dan weer doet afvragen of het 'incasseringsvermogen' van timing-fouten per persoon verschillend kan zijn ('de horizontale as') - net zoals zeg maar het incasseringsvermogen qua dissonantie ('de verticale as').
Qua dat laatste kan ikzelf veel hebben, dus vind wringende schurende dingen tot aan bepaalde hoeveelheid 'hmm lekker', terwijl anderen er al van op de vlucht zijn geslagen.

(Uiteraard heeft dat ook weer een andere kant: serieus bedoelde mierzoete spullen doen het goed qua verkoop & airplay, maar laten mij dan weer afhaken :biertje: )
 
Idd een inhoudelijk kwalitatieve best te pruimen 'out of the box' track. Goede muzikale skills. Hadden ze het er maar bij gelaten. Opvallen door bierflesje tegen het hoofd stuk te slaan vind ik minder.

Top! Ja, die bottles, had begrepen dat het uiteraard wel nepflessen zijn (zie onderstaande making-of clip) maar het zou sommige mensen op domme gedachten kunnen brengen.

Die gekte van die noise-uitbarstingen is uiteraard niks nieuws (John Zorn, Patton, Fantômas, ... en vast ook al eerder) maar wel lekker gedaan en dat smooth jazz-gitaar-schuifje is een rake oorwurm :)

 
Qua dat laatste kan ikzelf veel hebben, dus vind wringende schurende dingen tot aan bepaalde hoeveelheid 'hmm lekker', terwijl anderen er al van op de vlucht zijn geslagen.

Moet daarbij ook denken aan xenharmonische muziek, 5-EDO en 7-EDO bijvoorbeeld klinkt veel mensen prettig in de oren. 8-EDO is echter wel 'ns barbaars genoemd, het is van nature vrij dissonant. Maar ook dit zal afhangen van de luisteraar of het te pruimen is, of niet.

 
Je hoeft natuurlijk ook niet alles te kunnen. Hij vertelde laatst in een podcast dat hij alle gear had staan, maar er niets van snapte en er ook geen geduld voor had. Dat is duidelijke taal 😁 Toen heeft hij het zo opgelost en producers liften (nog steeds) mee op zijn naam. Dus dat is ook een manier.

👉 De podcast met DJ Jean
Nee, zeker. Dat hoeft niet.
Maar dan zou ik jouw naam er zelf niet aan willen koppelen.
Maar misschien ben ik te puristisch.
 
Back
Top