Hoeveel groepen en bands zijn succesvol (geweest) zonder kennis van muziek?

Epstein(vijfde Beatle)had een groot aandeel in hun nummers.

Zeker had ie een aandeel in hun nummers maar voor zover ik weet was hij toch vooral bezig met het imago, de kleding en presentatie en natuurlijk de zakelijke kant van de Beatles.
Ik kan het mis hebben maar volgens mij was het vooral George Martin samen Geoff Emerick die een belangrijke stem hadden in de tracks van de Beatles.

Doet me afvragen: 'Pet Sounds' van The Beach Boys is door Brian Wilson opgenomen samen met "The Wrecking Crew". The Wrecking Crew was een verzameling free-lance studiomuzikanten. Die speelden alles in wat Wilson neuriede. Zou Wilson wat van muziek theorie hebben geweten? Zo niet: wat mij betreft het beste voorbeeld dan dat je niet zo veel "kennis" van muziek hoeft te hebben.

Volgens mij telt het ook mee wat je doel is; speel je simpel blues op een gitaar als solospeler dan is kennis niet zo belangrijk, veel van die oudjes uit Amerika hadden ook geen enkele theoretische kennis.
Ik heb begrepen vanuit die documentaire dat Brian de muziek al in z'n hoofd hoorde en daardoor precies wist hoe alle partijen moesten klinken en de leden van de wrecking crew wel aanvoelden dat ze met een uitzonderlijk talent te maken hadden..
In wikipedia staat oa dat ie op high school les kreeg maar wel gezegend met een absoluut gehoor had en een ontzettende hoeveelheid talent, kan me daardoor ook wel voorstellen dat ie op school niet alle muzikale opdrachten goed afmaakte omdat ie liever andere dingen deed; Brian Wilson - Wikipedia

Theoretische kennis kan vooral helpen om gericht naar iets toe te werken. Als de band "een opbouw" wil of "wat afwisseling in de tweede helft", kan een producer met veel theoretische kennis daar waarschijnlijk gerichter naartoe werken. Maar bakken talent en ervaring zijn ook heel veel waard. De combinatie is helemaal goud.
Een bak talent met weinig theoretische kennis komt altijd verder dan iemand met alle papieren maar zonder talent denk ik maar een zekere basiskennis van muziek is wel zo handig lijkt me.
Ik heb wel'ns begrepen dat McCartney daarom niet echt veel studie heeft gedaan omdat hij het idee had dat dit ten koste zou gaan van z'n muzikale gevoel.
Stevie Winwood daarentegen die wilde op z'n zesde al orgelles of piano als ik me niet vergis en da's toch ook iemand met een bovengemiddelde hoeveelheid talent.
 
Qua de 'vibe/idee-persoon' en de 'expert ernaast/erachter' ben ik bijv wel razend benieuwd naar een song-by-song rolverdeling tussen
Serge Gainsbourg (fenomeen met vooraanstaan-op-het-podium bewustzijn die ook wel 'n moppie kon spelen)
en Jean-Claude Vannier (de bescheiden out-of-the-box spelende vakman erachter gedurende een bepaalde periode).
 
Wat dachten we van Vangelis? Die heeft het vooral zichzelf aangeleerd.

Kennis van muziek(theorie) kan natuurlijk op allerlei niveau's. Voor veel (populaire) muziek heb je m.i. geen diepgaande kennis van theorie nodig.
Maar voor klassieke muziek is/was het onontbeerlijk.
Als ik naar mezelf kijk, ik kan bladmuziek lezen, heb vroeger keyboard en pianoles gehad en als ik zeer toegewijd ga oefenen, kan ik tamelijk gevorderde klassieke pianomuziek spelen. Dat ik kan spelen, helpt ook bij muziek maken. Maar om nu te zeggen dat ik veel parate kennis heb van muziek(theorie), nauwelijks eigenlijk.
Heb laatst nog een theorieboekje gelezen, Eenvoudige Muziekleer van Hennie Schouten, en nu pas heb ik 't idee dat ik de basis weer een klein beetje begrijp. Maar het toepassen in de praktijk is een ander ding.
Echt gaan componeren en bladmuziek schrijven? Als je dat goed wil doen, moet je er echt heel veel mee oefenen... ik moet er zelf niet aan denken, wat een gepiel... geef mij maar de key editor van Cubase. :D
 
Echt gaan componeren en bladmuziek schrijven? Als je dat goed wil doen, moet je er echt heel veel mee oefenen... ik moet er zelf niet aan denken, wat een gepiel...

Frank Zappa vertelde wel 'ns dat hij het maar een saai gedoe vond om elke keer maar weer die zwarte stippen op een wit vel papier tekenen.
Maar toch zou je denken dat als je die muziek in je hoofd hoord en dat noteert dat het toch heel prettig is om dan die muziek te horen, da's toch een fijne bijkomstigheid....
 
nu moet ik ineens xenharmonisch en 8 EDO gaan begrijpen,

Towards Dissolution​

gepost door @Disharmonic , heeft iets weg van de muziek van michael nyman (voor greenaway natuurlik), in de verte, zitten dingen in, wow.

ik kan het met gemak hebben, ik vind het zelfs niet eens dissonant genoeg.... maar wel erg goed...

verder heb ik niets te melden, als theoretisch ongeschoolde, in muziek dan........
 
Welke groep of artiest vertelt over zichzelf dat ie geen muzikant is en heeft toch wat bereikt.
En draai 't 'ns om; hoeveel muzikanten of groepen zijn er die niets hebben bereikt?
Te veel om op te noemen en theoretische kennis of niet; sommige hebben geluk en anderen niet zo lijkt het.
Sinds youtube is de kans dat je niets kent en toch wat bereikt wel een stuk groter dan vroeger.
 
Back
Top