Hoeveel groepen en bands zijn succesvol (geweest) zonder kennis van muziek?

The Shaggs Philosophy of the World​


geen verdere uitleg nodig, meer platen verkocht dan wij allen samen, inclusief reissues en cult following en coverbands etc.

Edit: Warning Eenmaal je naar de Shaggs geluisterd hebt kan je dat niet ongedaan maken!

 
Laatst gewijzigd:
Hij vertelde laatst in een podcast dat hij alle gear had staan, maar er niets van snapte en er ook geen geduld voor had. Dat is duidelijke taal 😁 Toen heeft hij het zo opgelost en producers liften (nog steeds) mee op zijn naam. Dus dat is ook een manier.
Ik krijg echt de kriebels als ik dit lees. Bij het oudste beroep van de wereld werkt dat ook zo
 
Ik krijg echt de kriebels als ik dit lees. Bij het oudste beroep van de wereld werkt dat ook zo
Wat werkt bij het oudste beroep ook zo? Dat ze aan je knopjes willen zitten (sorry)?

Dit is trouwens ook totaal niet mijn manier van werken en ik zie mezelf nooit ghost producen. Maar vergelijk het eens met het alternatief: achter de lopende band staan. Ze noemen het niet voor niets 'muziekindustrie'.
 
... toegeven ergens in hun leven niks van muziek te kennen,
Wat versta je onder 'niets kennen'? Muziek is taal die we ontlenen van onze voorgangers & omgeving. 'Niets kennen' betekent het ontbreken van een symbool of een model om de wereld vorm & betekenis te geven. Muziek is een relationeel netwerk van betekenisvolle elementen. Zonder relationele kennis/betekenis wordt het een kakafonie met occasionele 'happy accidents'.

Het is een statistische realiteit dat succesvolle happy accidents bestaan. Als iemands succes-ambities heeft, dan denk ik dat een verdiepende studie de succeskans zal verhogen t.a.v. enkel op de loterij te spelen. Muziek is een spel in een veld met publiek en regels. Als men succesvol wil zijn is het best om naast de regels ook kennis te nemen van wat je tegenspelers, teamspelers, publiek & de scheidsrechter denken of doen. De regels overtreden is eveneens een spel. Valsspelers en overtreders dansen met de spanning op de grens van regelinterpretatie. Hun spel & inzet is om niet gediskwalificeerd te worden. Ze blijven zich echter bewust van die regels aangezien ze zich schikken wanneer een diskwalificatie zich stelt. Zij die enkel hun eigen spel, belangen en regels respecteren zijn de spelbedervers of spelbrekers.

Muziek is eveneens een veld van verschillende spelen met elk hun eigen regels. Wat is jou spel combo? Activisme, geschiedenis, traditie, sensibiliseren, synths verzamelen, satire, harmonie, ritme, mixen, meten, tweaken, persoonlijke aandacht, erkenning, verbinding, introspectie, dramaturgie, nihilisme, escapisme... Er is altijd een idee/kennis waaruit muziek voortkomt. In origine bestaat muziek als ritueel instrument om collectieve verbinding te versterken & constitueren. Het is een van de oudste instituties. Muziek geeft kennis van wie tot welke groep behoort en wie niet. Kennisloze muziek dat ruikt IMO naar contradictie.
 
Laatst gewijzigd:
Interessant nu of dat een zaak van gewenning is (kan me 't voorstellen), of dat er toch echt wel wat 'universele' grenzen zijn.

5-EDO komt veel voor, bij culturen die heel verschillend zijn. Dat doet vermoeden dat het toch in zekere mate 'universeel' is, wat goed klinkt en wat niet. Er is een sterke link met Riemann-zeta-functie, dus de wiskunde komt ook om de bocht kijken. Diepgravende uitleg hier, voor wie durft...
 
Wat werkt bij het oudste beroep ook zo?
Rijk en bekend worden over de rug van anderen en de kruimels schenken aan degenen die al het werk voor je opknappen. Misschien zijn er mensen die dit een slim businessmodel vinden maar als je ethisch naar kunst kijkt zouden de credits en beloning altijd aan de auteur moeten toekomen. Ik weet dat dat zo kennelijk niet werkt maar dat vind ik ook het walgelijke aan de "Muziekindustrie".
 
Het noorden is zoek maar ik probeer een laatste keer mijn vraag te verduidelijken. Welke groep of artiest vertelt over zichzelf dat ie geen muzikant is en heeft toch wat bereikt.

Maar t kabbelt een andere kant uit, ach, dat is ook wat. Beter een levendig draadje dan geen.
 
Little less conversation was anders n vette banger. Of had ie n ghost…
 
Het enige wat The Shaggs nodig hadden, was iemand die op optredens HEEL duidelijk maakte aan het publiek wanneer de soundcheck stopte en het optreden startte...En misschien best ook aan de band.
 
Veel van die groepen huurden pro's in met kennis van muziek hoor om hun tracks op te vullen.
Of dacht je dat the Beatles hun nummers van A tot Z helemaal bedacht hebben.Brian Epstein(vijfde Beatle)had een groot aandeel in hun nummers.
David Bowie huurden studio muzikanten in om zijn nummers uit werken, bij te schaven.Eigenlijk zijn de meeste nummers wel degelijk in elkaar gestoken met kennis van Harmonieleer.
 
Veel van die groepen huurden pro's in met kennis van muziek hoor om hun tracks op te vullen.
Of dacht je dat the Beatles hun nummers van A tot Z helemaal bedacht hebben.Brian Epstein(vijfde Beatle)had een groot aandeel in hun nummers.
David Bowie huurden studio muzikanten in om zijn nummers uit werken, bij te schaven.Eigenlijk zijn de meeste nummers wel degelijk in elkaar gestoken met kennis van Harmonieleer.
Doet me afvragen: 'Pet Sounds' van The Beach Boys is door Brian Wilson opgenomen samen met "The Wrecking Crew". The Wrecking Crew was een verzameling free-lance studiomuzikanten. Die speelden alles in wat Wilson neuriede. Zou Wilson wat van muziek theorie hebben geweten? Zo niet: wat mij betreft het beste voorbeeld dan dat je niet zo veel "kennis" van muziek hoeft te hebben.
 
Je hoeft niet veel kennis van muziek te hebben als je hoort wat mooi samenklinkt en wat niet, als je hoort welke sfeer iets oproept. Je hoeft niet veel van kunst te kennen om te weten welk schilderij je mooi vindt of niet.

Theoretische kennis kan vooral helpen om gericht naar iets toe te werken. Als de band "een opbouw" wil of "wat afwisseling in de tweede helft", kan een producer met veel theoretische kennis daar waarschijnlijk gerichter naartoe werken. Maar bakken talent en ervaring zijn ook heel veel waard. De combinatie is helemaal goud.
 
Back
Top