Hier nog een Renoise-fan. Toch even een uitgebreid postje zetten. Alvast sorry voor de langheid...
1. Wat
@quifster zegt
2. Tijd over en wil je creatief/avontuur? Ga met Renoise bezig. Als de workflow van trackers je ligt, is Renoise in mijn beleving het beste dat je kunt krijgen op dat gebied. Ik vind het een enorm ondergewaardeerde DAW ook. Je ziet 'm nooit in een lijstje met de "grote jongens" als Logic etc. Dat komt natuurlijk door de workflow, die voor veel mensen vaak heel apart lijkt.
Toch is het onterecht, want Renoise heeft écht alles in huis om een volwaardige productie te maken en is niet moelijk te leren als je van de Amiga komt. Het is ook al snel je favoriete sampler, beatslicer en sounddesigner. Het is snel, stabiel, goed doorontwikkeld en het kost nog geen tiende van het bedrag van andere DAW's. Ik ga al jaren mee met een eenmalige aankoop van ca 60 euro.
De keuze is natuurlijk erg persoonlijk. Ik werk de hele dag met de muis als DTP'er, dus ik ben blij als ik die zoveel mogelijk los kan laten tijdens muziek maken. Renoise is bijna 100% met toetsenbord te doen.
En de features. Naja, heb je even?
Je kunt eigenlijk álles doen. Werken met samples, slices, maar ook met live VST's, modulators, LFO's, automation, renderen... Je kunt de boel live laten of downmixen. FX in samples bakken, VST's renderen naar multisamples. Er is humanization, probability ("misschien"-noten), een goede arpeggiator (eigenlijk een mini-pattern) per instrument, etc. etc. Heel veel. En toegegeven: daar kun je jezelf ook weer in verliezen.
Erg cool: met de "Hydra" zijn modulators en FX in een soort matrix met elkaar te verbinden. Je kunt er als sounddesigner helemaal mee losgaan.
Ook leuk: Je kunt hele channel FX-chains opslaan. Zo kun je een library met speciale effecten bouwen.
En, in tegenstelling tot de oude trackers; er is volledige MIDI-implementatie. Bijna alles is aan MIDI controllers te hangen (je drukt op "MIDI mapping" en dan zie je alles oplichten waar je een controller aan kunt toewijzen. Ik gebruik de akai midimix en de novation nocturn samen. Voor lange samples of complete zangsporen is er tegenwoordig ook gewoon een sync-functie die zorgt dat langere audiofiles op het juiste plekje worden opgepikt als je een willekeurig pattern afspeelt.
Enige waar ik Renoise
niet voor zou gebruiken, is als ik met een band/live muzikanten zou werken. Als ik echt ga multitracken, zie ik liever horizontale weergave van de tracks, om de hele boel in 1 oogopslag te overzien.
De polyend tracker is een hardwareversie. Erg leuk concept. Ik heb 'm heel lang en goed bestudeerd en afgevraagd of ik 'm zou kopen (beperkt budget dus dan denk je wel 10x na). Maar ik zie online veel teveel klachten m.b.t. de bouwkwaliteit en andere bugs, dus heb er van afgezien.