Wel of niet investeren in Renoise leren?

bombario

Ouwe rot
Lid sinds
9 januari 2004
Berichten
4.656
Locatie
Zwolle
Dag allen,

Renoise blijft me trekken/tracken. Ook omdat ik als puber ooit begon met een tracker op de Amiga 500.

Nu zag ik dat Renoise ook een VST-versie heeft. Ik ben er alleen compleet uit en vrees dat het de nodige tijd kost om zo'n programma weer onder de knie te krijgen. Daarom de vraag: loont het de moeite?

Op YouTube zie ik dat er vooral D&B-tutorials. Maar is het ook interessant om op een andere manier beats te maken? En kun je ook spelen met bijvoorbeeld een Groove Quantize, of zit dat er allemaal niet op?

Ik kan me zo voorstellen dat ik beats maak met die VST-versie van Renoise en voor de rest partijen inspeel met Studio One. Of denk ik er nu te makkelijk over?

Dank voor het meedenken!

Groet,

Rutger
 
Laatst gewijzigd:
neem aan dat je renoise redux bedoelt. wat eens vst sampler met tracker sequencer is.
die kun je gratis testen.

voor de rest moet je zelf de balans opmaken en alleen door het te doen kun je erachter komen.

ik heb redux getest maar niet gekocht. was wel tof verder.
 
voor de rest moet je zelf de balans opmaken en alleen door het te doen kun je erachter komen.
Ik ben nooit zo goed in software direct begrijpen. Mijn zoon van 10 snapt altijd alles binnen een minuut en dat talent heb ik helaas niet 😀 Als jullie me nu al waarschuwen voor een steile leercurve begin ik er denk ik niet aan. Of dat het concept inmiddels toch wel achterhaald is.
 
Ga er een avondje of twee voor zitten - en schrijf na 1 avond op wat je mist. Ga daar de tweede avond mee stoeien of tussentijds specifiek naar op zoek via een zoekmachine of videokanaal. Ik heb het nog steeds (non-VST), gebruik het sinds Bitwig Studio weinig, maar de liefde voor trackers blijft. Het is sowieso niet duur en mocht je het niks vinden dan kan je zoon er mee aan de slag en leert hij het jou later eens :)
 
Ja maar dat is weer iemands mening en voor jouw pakt het wellicht helemaal anders uit.



Ik vind redux heel erg interessant omdat ik met trackers creatief beats en loops kan maken.
Redux is dus een sampler met phrases, die phrases maak je dan weer in tracker style.
Ik heb hem nog steeds op de radar.
 
wat me erg aansprak is dat Redux sampler sfz ondersteund wat ik veel gebruik.

Denk wel dat Redux dus best wel stijle learning curve heeft.
Omdat het een krachtige sampler/sound design tool met sequencer is.
Ik ga er denk ik wel aan.

Een andere optie is om een gratis tracker te pakken en daarmee loops etc te bouwen en die dan verder in je producties te gebruiken.
 
Laatst gewijzigd:
Een andere optie is om een gratis tracker te pakken en daarmee loops etc te bouwen en die dan verder in je producties te gebruiken.
Dat is ook een optie ja. Ik wil mezelf blijven uitdagen en een andere aanpak kan daarbij helpen. Dan hoeft het niet eens per se tot complete tracks te leiden. Gewoon een andere invalshoek kan ook al inspireren en de boel fris houden.
 
Renoise kan je gewoon installeren en uitproberen.
Alleen renderen is uitgeschakeld in de demo versie, alle andere functionaliteiten kun je dus uitproberen.

Wellicht handiger om die te pakken ipv redux, zodat je focus op het programma zelf kunt behouden..
 
Dat is ook een optie ja. Ik wil mezelf blijven uitdagen en een andere aanpak kan daarbij helpen. Dan hoeft het niet eens per se tot complete tracks te leiden. Gewoon een andere invalshoek kan ook al inspireren en de boel fris houden.
Dat ja, niet zien als DAW maar meer als een nieuw instrument. Lijkt me zelf tof om nog eens met een tracker aan de gang te gaan om een paar minuten stuiterende breakbeats (breakcore-stijl) te maken, dat te renderen en daar in Ableton een track omheen te bouwen.
 
Renoise :okdan:
Voor degene die ScreamTracker3 / ImpulseTracker gewend zijn en niet veel willen bijleren;
reViSiT
BeRoTracker
Ik heb zelf BeRoTracker nog nooit geprobeerd.
 
normaal zou ik zeggen, tuurlijk, besteed die tijd, maar voor zover ik weet vanuit je vorige posts ga je binnenkort live spelen in frankrijk met Ableton (die je nu nog niet hebt?). In dat geval zou ik toch echt al mijn tijd daar aan gaan besteden om ableton te leren gebruiken voor live optredens, dat gaat heel wat verder dan een paar clips activeren namelijk, dus enige studie en voorbereiding van je live sets zal noodzakelijk zijn, dat zou ik dan eerder doen dan weer een nieuwe tool leren.

Maar als je tijd zat hebt en je vindt het leuk, dan zeg ik, ga ervoor, dat redux ziet er best leuk uit namelijk.
 
Helemaal eens met Quifster (wilde het nog niet zeggen maar die gig in Parijs ja!!). Begrijp me niet verkeerd.. het is supergaaf als je beats kan coden in Renoise maar aan de andere kant een beetje neardy on-stage niet?? :D Zelf ook weleens een paar blauwe maandagen bezig geweest met een oudere versie hiervan. Dit kon volgens mij toen ge-rewired worden..

Er zijn zoveel methodes om sequences in te kloppen, via grid, op een pianoroll.. met Studio ONE zou ik eerder voor een ATOM SQ gaan. Kost idd wel iets meer.
 
Ook weer zo.

Ik kwam gisteren nog wel deze tutorial tegen en toen kwam veel kennis weer naar boven. 0A, 0B, 0C. Dat wist ik nog van vroeger:



Maar eerst de live-set neer zetten is ook slim ja. En ik heb laatst Live 10 voor 100 euro gekocht. Dat was een mooie deal. Qua DAW blijf ik trouwens 100% bij Studio One. Ik kan echt niet wennen aan die minimale interface van Live.
 
Ik gebruik renoise ook al bijna 2 decennia
Redux is leuk maar is enkel maar een instrument + phrase , en ik vindt het nogal omslachtig om the gebruiken in studio one .
Enige nadeel van een tracker is dat wanneer je het eenmaal onder de knie hebt, je niks anders meer wilt gebruiken
Het is zo snel en een perfect symbiose tussen sampling en user interface
Tip , investeer in een goed keyboard , cherry switches met n-key roll over , heb zelf een ducky one , filco is ook heel goed
 
Gaat het per se om Renoise, of het systeem van een tracker? Is de Polyend Tracker dan iets voor je? Lekker weg van die computer. Op de bank, aan de keukentafel, en op het kleinste kamertje lekker kötten op een bakje. :) Wellicht ook leuk in een live-situatie.
 
Back
Top