Wel of niet investeren in Renoise leren?

Gaat het per se om Renoise, of het systeem van een tracker? Is de Polyend Tracker dan iets voor je?
Ken ik niet. Ik zag in een oude Computer Music een review van die Redux. Die kende ik ook niet en toen ging ik wat filmpjes kijken.

Ik ben heel erg verwend met alle mogelijkheden van moderne DAWs. Maar ik word er ook een beetje lui van, merk ik.

Daar komt bij dat ik van de week deze track voorbij hoorde komen in een mix. Die is uit 1994 en zit zo slim, creatief en origineel in elkaar. Niks voorspelbaar met sample-packs, maar zelf magische muziek maken.

 
Daar komt bij dat ik van de week deze track voorbij hoorde komen in een mix. Die is uit 1994 en zit zo slim, creatief en origineel in elkaar. Niks voorspelbaar met sample-packs, maar zelf magische muziek maken.

Ik weet dat het leeftijdseffect ook een rol speelt, je denkt dat muziek uit een bepaalde periode gewoon de bom was, maar inderdaad. De periode die ongeveer begon in de vroege jaren 90, naar het midden van dat decennium, en ook wel iets daarna. Van breakbeat en jungle naar lekkere DnB, Goa-trance, Big Beat, enz. Het waren goede tijden.
 
Ik weet dat het leeftijdseffect ook een rol speelt, je denkt dat muziek uit een bepaalde periode gewoon de bom was.
Ik ben dol op internet. Maar daardoor kijken we nu welk enorm naar elkaar en doen we wat 'hoort'. Daar betrap ik mezelf ook op. In het begin van de dance was er heel weinig en moesten ze het wiel nog uitvinden. Dat is veel avontuurlijker en zo klinkt het ook voor mij. Jeugdsentiment speelt zeker mee, maar als ik tegenwoordig DJ-sets beluister op YouTube is veel muziek inwisselbaar. Steengoed geproduceerd, maar het heeft vaak weinig smoel.
 
Ik vind trackers erg goed voor t programmeren van beats, voor arrangeren vind ik de van boven naar beneden werk methode wat minder.

Geen idee wat je tegenwoordig allemaal met een tracker kan, maar in de basis is dit wat mijn ervaring is. (Protracker / Amiga)
 
Hier nog een Renoise-fan. Toch even een uitgebreid postje zetten. Alvast sorry voor de langheid...

1. Wat @quifster zegt

2. Tijd over en wil je creatief/avontuur? Ga met Renoise bezig. Als de workflow van trackers je ligt, is Renoise in mijn beleving het beste dat je kunt krijgen op dat gebied. Ik vind het een enorm ondergewaardeerde DAW ook. Je ziet 'm nooit in een lijstje met de "grote jongens" als Logic etc. Dat komt natuurlijk door de workflow, die voor veel mensen vaak heel apart lijkt.

Toch is het onterecht, want Renoise heeft écht alles in huis om een volwaardige productie te maken en is niet moelijk te leren als je van de Amiga komt. Het is ook al snel je favoriete sampler, beatslicer en sounddesigner. Het is snel, stabiel, goed doorontwikkeld en het kost nog geen tiende van het bedrag van andere DAW's. Ik ga al jaren mee met een eenmalige aankoop van ca 60 euro.

De keuze is natuurlijk erg persoonlijk. Ik werk de hele dag met de muis als DTP'er, dus ik ben blij als ik die zoveel mogelijk los kan laten tijdens muziek maken. Renoise is bijna 100% met toetsenbord te doen.

En de features. Naja, heb je even? ;) Je kunt eigenlijk álles doen. Werken met samples, slices, maar ook met live VST's, modulators, LFO's, automation, renderen... Je kunt de boel live laten of downmixen. FX in samples bakken, VST's renderen naar multisamples. Er is humanization, probability ("misschien"-noten), een goede arpeggiator (eigenlijk een mini-pattern) per instrument, etc. etc. Heel veel. En toegegeven: daar kun je jezelf ook weer in verliezen.

Erg cool: met de "Hydra" zijn modulators en FX in een soort matrix met elkaar te verbinden. Je kunt er als sounddesigner helemaal mee losgaan.
Ook leuk: Je kunt hele channel FX-chains opslaan. Zo kun je een library met speciale effecten bouwen.

En, in tegenstelling tot de oude trackers; er is volledige MIDI-implementatie. Bijna alles is aan MIDI controllers te hangen (je drukt op "MIDI mapping" en dan zie je alles oplichten waar je een controller aan kunt toewijzen. Ik gebruik de akai midimix en de novation nocturn samen. Voor lange samples of complete zangsporen is er tegenwoordig ook gewoon een sync-functie die zorgt dat langere audiofiles op het juiste plekje worden opgepikt als je een willekeurig pattern afspeelt.

Enige waar ik Renoise niet voor zou gebruiken, is als ik met een band/live muzikanten zou werken. Als ik echt ga multitracken, zie ik liever horizontale weergave van de tracks, om de hele boel in 1 oogopslag te overzien.

De polyend tracker is een hardwareversie. Erg leuk concept. Ik heb 'm heel lang en goed bestudeerd en afgevraagd of ik 'm zou kopen (beperkt budget dus dan denk je wel 10x na). Maar ik zie online veel teveel klachten m.b.t. de bouwkwaliteit en andere bugs, dus heb er van afgezien.
 
Het ligt er verder ook wel aan wat voor muziek je maakt. Een tracker leent zich bij uitstek voor muziek als breakcore, waarbij er heel erg veel gebeurt wat betreft verschillende geluiden en sample manipulaties die dan heel efficient ingeprogrammeerd kunnen worden, en niet zo zeer voor meer "traditionele" melodische muziek waarbij een piano roll beter past.
 
Het ligt er verder ook wel aan wat voor muziek je maakt. Een tracker leent zich bij uitstek voor muziek als breakcore, waarbij er heel erg veel gebeurt wat betreft verschillende geluiden en sample manipulaties die dan heel efficient ingeprogrammeerd kunnen worden, en niet zo zeer voor meer "traditionele" melodische muziek waarbij een piano roll beter past.

Daar ben ik het niet mee eens. Trackers zijn net zo goed te gebruiken voor melodische muziek als alle andere DAW's (misschien wel beter).
 
Renoise/tracker DAW moet je liggen qua layout. Ik kan niet wennen om van link naar rechts te composeren (moderne DAW), kan alleen van onder naar boven werken.
Heb redelijk wat DAW's onder ogen gehad (Fruity loops, ProTools, Reason, Magix, Ableton), maar het fijnst en eenvoudigst (en goedkoopst) vind ik Renoise.
Als je van plan band om een band op te nemen die live speelt, dan kun je Renoise vergeten. Je kunt geen multi tracks opnemen.
 
Daar ben ik het niet mee eens. Trackers zijn net zo goed te gebruiken voor melodische muziek als alle andere DAW's (misschien wel beter).
Tuurlijk zijn trackers ook te gebruiken voor melodische muziek, maar het komt dan op mij wat minder natuurlijk over dan een piano roll. Een akkoord moet bijv. in een tracker worden verspreid over meerdere tracks (elke noot een eigen track), en visueel zie je dan ook niet zo snel als bij een piano roll in een oogopslag welke noten/akkoord het betreft. Verder is ook de timing bij een tracker meer gericht op strak in de maat (bij hoge PPQ krijg je hele lange tracks) dan bij een DAW met piano roll.
 
Ik heb gisteren met Renoise lopen spelen en ik vind het heel leuk! Ik had de smaak ook snel te pakken.

Maar wat @quifster zegt is ook waar en ik heb nu de tijd niet om weer een DAW te leren. Daarom schuif ik het even naar de lange baan. Het is echt inspirerend en als ik tzt in herhaling val met mijn vaste DAW daag ik mezelf weer uit met een tracker. Leuk! 👍

@Knop: dank ook voor je uitgebreide antwoord en de genomen tijd. Top!
 
ik heb renoise een kans gegeven, maar ik vind het te zwaar om die lanes naar een volledige productie toe te tillen. Het kan leuk zijn voor een soort sketchpad, maar dan nog steeds is het een grote stap richting afronding.
Uiteindelijk bevalt een linear sequencer mij toch het beste. Niet zozeer voor het creatieve gedeelte, maar om echt producties af te ronden.
 
Ik doe alles in Renoise, samplen, arrangen en afmixen, werkt prima voor mij. Je kunt in Renoise de tracks ook apart renderen naar wavs, eerder deed ik dat, om vervolgens die wavs in Ableton te laden en de song af te mixen, maar dat doe ik tegenwoordig ook binnen Renoise. Renosie is topspul.
 
Hier nog een Renoise-fan. Toch even een uitgebreid postje zetten. Alvast sorry voor de langheid...

1. Wat @quifster zegt

2. Tijd over en wil je creatief/avontuur? Ga met Renoise bezig. Als de workflow van trackers je ligt, is Renoise in mijn beleving het beste dat je kunt krijgen op dat gebied. Ik vind het een enorm ondergewaardeerde DAW ook. Je ziet 'm nooit in een lijstje met de "grote jongens" als Logic etc. Dat komt natuurlijk door de workflow, die voor veel mensen vaak heel apart lijkt.

Toch is het onterecht, want Renoise heeft écht alles in huis om een volwaardige productie te maken en is niet moelijk te leren als je van de Amiga komt. Het is ook al snel je favoriete sampler, beatslicer en sounddesigner. Het is snel, stabiel, goed doorontwikkeld en het kost nog geen tiende van het bedrag van andere DAW's. Ik ga al jaren mee met een eenmalige aankoop van ca 60 euro.

De keuze is natuurlijk erg persoonlijk. Ik werk de hele dag met de muis als DTP'er, dus ik ben blij als ik die zoveel mogelijk los kan laten tijdens muziek maken. Renoise is bijna 100% met toetsenbord te doen.

En de features. Naja, heb je even? ;) Je kunt eigenlijk álles doen. Werken met samples, slices, maar ook met live VST's, modulators, LFO's, automation, renderen... Je kunt de boel live laten of downmixen. FX in samples bakken, VST's renderen naar multisamples. Er is humanization, probability ("misschien"-noten), een goede arpeggiator (eigenlijk een mini-pattern) per instrument, etc. etc. Heel veel. En toegegeven: daar kun je jezelf ook weer in verliezen.

Erg cool: met de "Hydra" zijn modulators en FX in een soort matrix met elkaar te verbinden. Je kunt er als sounddesigner helemaal mee losgaan.
Ook leuk: Je kunt hele channel FX-chains opslaan. Zo kun je een library met speciale effecten bouwen.

En, in tegenstelling tot de oude trackers; er is volledige MIDI-implementatie. Bijna alles is aan MIDI controllers te hangen (je drukt op "MIDI mapping" en dan zie je alles oplichten waar je een controller aan kunt toewijzen. Ik gebruik de akai midimix en de novation nocturn samen. Voor lange samples of complete zangsporen is er tegenwoordig ook gewoon een sync-functie die zorgt dat langere audiofiles op het juiste plekje worden opgepikt als je een willekeurig pattern afspeelt.

Enige waar ik Renoise niet voor zou gebruiken, is als ik met een band/live muzikanten zou werken. Als ik echt ga multitracken, zie ik liever horizontale weergave van de tracks, om de hele boel in 1 oogopslag te overzien.

De polyend tracker is een hardwareversie. Erg leuk concept. Ik heb 'm heel lang en goed bestudeerd en afgevraagd of ik 'm zou kopen (beperkt budget dus dan denk je wel 10x na). Maar ik zie online veel teveel klachten m.b.t. de bouwkwaliteit en andere bugs, dus heb er van afgezien.
En het belangrijkste van renoise een reet strakke midi klok 🔔
 
Hier nog een renoise fan... ik gebruik het meer als midi sequencer dan als "echte tracker" maar dat mag de pret niet drukken. Ik vind de snelle manier waarop je patterns kunt maken (bijvoorbeeld voor drum sequencing) echt geweldig. Beetje stijle leercurve maar de video's helpen je goed op weg. Daarna is het gewoon heel gaaf. Ik heb eerst renoise gekocht en daarna krijg je vanzelf een "korting" voor redux (mocht je daarin geïnteresseerd zijn). Zeer leuke tool en leuk voor als je eens op een andere manier je muziek wilt maken (dan een "gewone" DAW).
 
Ik denk dat het verkennen ervan wel wat op kan leveren, een andere workflow levert ook weer andere resultaten op. Ik maak met renoise compleet andere dingen dan met bitwig bv.
Ik vind het van alle muzieksoftware nog steeds erg veel waar voor je geld. En een leuke andere manier van iets doen wat je al kunt .
Wat ik mooi vind aan renoise is ook dat je met je handen op je keyboard eigenlijk alles kunt doen. Als je de sneltoetsen eenmaal onder de knie hebt ga je echt als een speer.
Wat Push is voor Live, is je computerkeyboard voor renoise. (nou ja, sort of)
 
Wat ik mooi vind aan renoise is ook dat je met je handen op je keyboard eigenlijk alles kunt doen. Als je de sneltoetsen eenmaal onder de knie hebt ga je echt als een speer.
Dat is dus wat me het meeste aanspreekt. Gewoon een beetje meditatief klooien met de handen op het toetsenbord. Of 's avonds met een laptop op de bank. Hij gaat echt op mijn lijstje 👍
 
Ik doe alles in Renoise, samplen, arrangen en afmixen, werkt prima voor mij. Je kunt in Renoise de tracks ook apart renderen naar wavs, eerder deed ik dat, om vervolgens die wavs in Ableton te laden en de song af te mixen, maar dat doe ik tegenwoordig ook binnen Renoise. Renosie is topspul.
Same here, alles behalve mastering doe ik in Renoise.

Het zou wel fijn zijn als ze ooit een keer een piano roll gaan toevoegen, dat mis ik soms wel eens.
En wat ik ook mis, maar wellicht is daar tegenwoordig iets voor:
Met de meeste DAW's kan je (heel ver) inzoomen en kan je hele korter nootjes tekenen.
In Renoise is het nog steeds lastig om hele korte noten in te voeren. De manier die ik hiervoor al sinds FT2 toepas is pattern en BPM verdubbelen, waardoor je 8 steps per beat krijgt.

Is hier tegenwoordig al een beter oplossing voor in Renoise? Ik moet eerlijk bekennen dat ik me amper heb verdiept in de nieuwe functionaliteiten van de afgelopen updates...
 
Same here, alles behalve mastering doe ik in Renoise.

Het zou wel fijn zijn als ze ooit een keer een piano roll gaan toevoegen, dat mis ik soms wel eens.
En wat ik ook mis, maar wellicht is daar tegenwoordig iets voor:
Met de meeste DAW's kan je (heel ver) inzoomen en kan je hele korter nootjes tekenen.
In Renoise is het nog steeds lastig om hele korte noten in te voeren. De manier die ik hiervoor al sinds FT2 toepas is pattern en BPM verdubbelen, waardoor je 8 steps per beat krijgt.

Is hier tegenwoordig al een beter oplossing voor in Renoise? Ik moet eerlijk bekennen dat ik me amper heb verdiept in de nieuwe functionaliteiten van de afgelopen updates...
Pianoroll daar is een script voor (zie forum) , en verdubbel niet de bpm maar de lines per beat !! ik werk standaard op 8
 
 
Back
Top