Ableton ‘next midi program’ shortcut

Missing Links

Ouwe rot
Lid sinds
6 juli 2004
Berichten
523
Locatie
Amsterdam
Ok ik heb volgens mij het hele internet afgespeurd naar iets HEEL simpels, maar het lukt me niet:

ik wil een simpele keyboard (of midi controller) shortcut maken zodat een hardware synth op een ge-armd midi kanaal in ableton naar het ‘volgende program’ springt (of vorige). Dus van bijv 23 naar 24 of terug. En ik kan dus NERGENS vinden hoe dit moet. Misschien kan t wel niet.

ik weet dat je program changes kan uitsturen per clip. Dus ik zou in theorie een hele rij lege clips kunnen maken met verschillende program messages. Maar die moet ik dan steeds op een ander kanaal zetten als ik een andere synth door wil scrollen. Bovendien is de midi bank/program configuration bij elke synth anders (soms telt de 0 wel mee, soms niet etc)

ik weet ook dat er max4live devices zijn waarbij je midi program change aan een rotary encoder kan mappen. Maar dan moet je dus steeds heel precies aan een knopje draaien en steeds eerst de ‘huidige’ program vinden.

Ik heb een Native Instruments A49 als controller keyboard. Die heeft ‘prev’ en ‘next’ knop maar die staan uit in de ableton implemen

terwijl de logica van wat ik wil zo simpel is:
“Wat het huidige bank & program number ook is, gaan 1tje naar achter/voren”.

ik kan me niet voorstellen dat ik de enige persoon ben die hier tegenaan loopt... is anybody out there? ;-)
 
Iemand? Zo gek is t toch niet dat ik vanaf mijn masterkeyboard even snel al spelend door een lijstje patches heen wil bladeren?...
 
Zo gek is dat inderdaad niet, maar: zelfs op Push kan het niet. Ableton heeft zo hun hardnekkige blinde vlekken waar ze niet van af wijken, en p.ch is iets dat ze liefst van al in een donker hoekje verstoppen. Als de huidige m4l devices het niet doen zoals je wilt wordt het zelf de mouwen opstropen vrees ik, al weet ik niet of die + of -1 zelfs mogelijk is daarmee.
 
Ik heb een Native Instruments A49 als controller keyboard. Die heeft ‘prev’ en ‘next’ knop maar die staan uit in de ableton implemen

terwijl de logica van wat ik wil zo simpel is:
“Wat het huidige bank & program number ook is, gaan 1tje naar achter/voren”.
In midi bestaan ‘prev’ en ‘next’ niet (tenzij als songposition pointers), enkel de commando's Data Increment en Data Decrement. Maar ik denk dat er heel weinig toestellen zijn, die de Program Change ermee laten manipuleren. Bovendien moeten die ‘prev’ en ‘next’ commando's ook overeen stemmen met Data Increment en Decrement. Dus voordat je opzoek gaat, eerst kijken met wat je kunt gaan gebruiken.
 
Het idee van @audiocollage is zo gek nog niet. Er zijn 'MIDI-routers' die MIDI-boodschappen kunnen omvormen naar andere MIDI-boodschappen. Zo zou je een Data Increment kunnen wijzigen in bv een Program Change,... Er bestaat ook software die dit kan.
 
Back
Top