Ableton, program change en midi keyboard vraag.

bass-molecules

M'n waakhond .... !!
Lid sinds
15 april 2002
Berichten
1.737
Locatie
m'n eigen wereld
Sinds kort heb ik ableton 8 gekocht en ben nu van hardware sequencing naar dus software seqeuncing gegaan.

Alles loopt perfect, maar 1 ding lukt me niet.

Hoe kan ik in ableton de presets van bijvoorbeeld mijn Waldorf Q doorlopen en deze ook gelijk bespelen met me midi keyboard.

Nu is het namelijk zo als ik een clip in een midi track heb lopen en de monitor staat op auto, kan ik wel in live de programs en bank veranderen en dan veranderen deze ook in de Waldorf, maar krijg geen geluid als ik me keys bespeel. Ja de "midi from" in Live staat goed en zie je binnen komen als ik speel.

Als ik in live de monitor op "in" zet dan hoor ik het geluid als ik op de keys speel maar dan doet de program en bank change weer niks, deze doet het alleen als ik de clip op record zet en de overdub button aan heb staan. Maar dan neemt hij mij key spelen ook op wat ik niet wil want ik wil eerst een sounds zoeken die bij de rest van me clips&tracks past en dan pas opnemen.

Met me MPC kan ik gewoon me tracks laten lopen, een nieuwe midi track aanmaken en terwijl de tracks lopen en program change doen en via de pads of midi keyboard direct spelend een sounds zoeken die past en dan opnemen.

lijkt me dat dit toch ook in Live moet kunnen ??
 
Hoi, ik heb het nog niet zelf kunnen testen (woensdag misschien), dus vergeef me als ik fout zit.
Maar ik zou het volgende eens proberen: gezien beide zaken (changes en spelen) apart lukken, probeer ze eens los van elkaar door te sturen? Zo kan Live die twee zaken 'apart' zien en doorsturen, hoop ik!
> midi track 1, monitor op auto, met daarin (dummy) clips met program en bank changes, geen 'midi from', midi to 'waldorf'.
> midi track 2, monitor op in, waarin je noten doorspeelt, 'midi from keys', midi to 'waldorf'
 
Waarom laat je de noten van je midi keyboard niet gewoon via live naar je waldorf lopen en pas je op je waldorf de sounds aan tot je die OK vind... en stuur je pas daarna program en bank aan via clips?
Omslachtig, nou ja, als je steeds zo zou werken heb je er maar één keer werk aan natuurlijk en kan je het als een template beschouwen voor je volgende sets (ook voor andere toestellen dan de Waldorf).
 
Mmmm oke, is het nou iets heel raar wat ik wil ? want vind jou idee wel omslachtig.

Hoe doen jullie dat dan, een geluid zoeken en spelend luisteren of hij pas in het betreffende stuk ?

Heb iets gemakkelijkers gevonden voor jou probleem :eureka:

Als je bij 'options' "midi overdub" uitvinkt dan kan je op één midi track met monitor op auto en track gearmd met clips program changes doorsturen én noten blijven spelen!
Minder omslachtig kan ik niet :peukie:
 
Kan zelfs nog makkelijker, want in control bar zit een OVR (overdub) knopje die je gelijk aan en uit kan zetten.
IK vind het in de handleiding niet heel duidelijk aangeven.

Maar goed hij doet nu wat ik wil en mijn dank voor je reactie.
 
Back
Top